joi, ianuarie 16, 2025
spot_img

Croația deschide un pod cu șină dublă care face legătura cu Ungaria

HŽ Infrastruktura a pus oficial în funcțiune, la 2 decembrie, podul cu șine duble de 2,5 km peste râul Drava, care asigură legătura între stația Novo Drnje și granița cu Ungaria.
Podul are 300 de metri lungime, 10 metri înălțime și lățime și cântărește 4.000 de tone, că a fost asamblat pe mal și împins pe cealaltă parte a râului Drava folosind metoda împingerii longitudinale, care a fost aplicată pentru prima dată în Republica Croația.
Noua cale ferată se termină la granița de stat cu Ungaria, unde continuă pe infrastructura existentă a Căilor Ferate Maghiare de Stat. Secțiunea de 15 km a fost recent pusă în funcțiune, iar de data aceasta accentul a fost pus pe finalizarea noului pod.
La ceremonia de deschidere desfășurată în Podravina au participat secretarul de stat în cadrul Ministerului Mării, Transporturilor și Infrastructurii, Žarko Tušek, președintele Consiliului de Administrație al HŽ Infrastruktura, Ivan Kršić, reprezentanți ai antreprenorilor și supervizorul lucrărilor, Cengiz Insaat, care a vizitat și gara Novo Drnje nou construită.
„Pentru pasageri, noul pod cu două șine înseamnă că atât orașul Koprivnica, cât și orașul Zagreb vor fi la mai puțin de o oră distanță. Nu cred că trebuie să spunem ce va însemna acest lucru pentru calitatea vieții din regiunea Podravina, frecvența trenurilor de călători, dar și pentru transportul feroviar de marfă”, a declarat secretarul de stat Tušek.
„Pentru prima dată, veți asista la circulația trenurilor. În cea mai mare parte, vor fi trenuri de marfă care vor circula din și către portul Rijeka. Acesta este scopul acestui proiect – de a crește capacitatea de tranzit a coridorului mediteraneean, astfel încât cât mai multe mărfuri să poată trece de la Rijeka către Ungaria și destinațiile sale ulterioare”, a declarat președintele HŽ Infrastruktura.
Noul pod înlocuiește podul vechi cu o singură cale existent de-a lungul liniei, care nu are o capacitate de încărcare suficientă pentru creșterea traficului și a vitezei trenurilor. Podul de oțel Drava a fost una dintre cele mai dificile structuri de construit, alături de viaductele Carevdar și Komari, ca parte a întregului proiect.

„Cele mai dificile lucrări au fost pentru albia râului, unde a fost necesar să se construiască pilonii podului. Pentru a proteja drumul existent și brațul râului, a fost construit și un zid de sprijin. Pilonii din albia râului au o formă eliptică pentru a se alinia cursului de apă”, a declarat Mehmet Yilmaz, un reprezentant al companiei Cengiz Insaat.
Se preconizează că peste 30 de trenuri pe zi vor traversa noul pod cu două șine, o creștere semnificativă în comparație cu traficul inițial, când doar șase trenuri pe zi puteau utiliza podul, a explicat Mario Rašić, manager de proiect la HŽ Infrastruktura.
Din totalul de 42,6 km ai liniei Križevci – frontiera de stat, au fost construiți 38 km de cale ferată nouă, urmând să fie construiți 4 km de cale ferată nouă de la Mučna Reka la Koprivnica. În plus față de construcția liniei noi, se efectuează reconstrucția liniei existente, până în prezent fiind reconstruiți aproximativ 10 km. În prezent, proiectul este finalizat în proporție de 75%, iar planul este de a finaliza lucrările până la sfârșitul anului 2025, când trenurile vor putea circula cu viteze de până la 160 km/h.
Noua cale ferată, precum și noul pod, au fost construite în cadrul proiectului „Reconstrucția liniei existente și construirea unei a doua căi ferate pe tronsonul Križevci – Koprivnica – frontiera de stat”.

Valoarea totală a proiectului, cofinanțat de Mecanismul pentru interconectarea Europei (CEF), este de 350 de milioane de euro. În octombrie 2016, HŽ Infrastruktura a semnat un acord de grant în valoare de 283,9 milioane de euro, din care 241,3 milioane de euro sau 85 % sunt cofinanțate din CEF. Suma rămasă de 42,6 milioane de euro, reprezentând 15% din costuri, este asigurată de la bugetul de stat. Fondul UE a sprijinit modernizarea căii ferate existente și construirea unei a doua căi ferate pe tronsonul Križevci – Koprivnica – frontiera de stat.
În martie 2020, administratorul infrastructurii feroviare croate și Cengiz Insaat au semnat un contract de construcție în valoare de 320,9 milioane de euro , în timp ce un contract în valoare de 5,3 milioane de euro a fost semnat și cu un consorțiu format din Centar za organizaciju građenja și DB Engineering & Consulting pentru supravegherea lucrărilor. Proiectul a inclus, de asemenea, reconstrucția a două stații și a patru stații, construirea noii stații Novo Drnje și a stației Peteranec transformarea stației existente Mučna Reka într-o stație.
De asemenea, au fost construite șapte poduri și trei viaducte, iar lucrările au inclus, de asemenea, construcția și reconstrucția liniei aeriene de contact și a altor sisteme de alimentare, precum și instalarea sistemului de semnalizare și de interblocare, de control-comandă și de telecomunicații.
Acest proiect a fost proiectul feroviar prioritar al Croației, care face parte integrantă din coridorul feroviar pentru traficul internațional frontiera de stat – Botovo – Dugo Selo pe linia Rijeka – Zagreb – Budapesta, parte a coridorului mediteraneean.
Proiectul face parte dintr-un proiect global de modernizare a liniei de cale ferată Zagreb – frontiera de stat maghiară, care va avea un impact pozitiv asupra gestionării traficului, împărțirii modale, congestionării, interoperabilității, calității serviciilor, siguranței și securității, precum și asupra mediului, prin transferarea traficului de la șosea la calea ferată.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole