În condițiile în care în București e criză majoră la metrou, ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, proaspăt revenit din concediu în străinătate, se duce la Timișoara. Pe de altă parte, directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, numită de PNL, este în silenzio stampa. În acest timp, pe magistralele metroului bucureștean nu circulă decât trei, maximum patru trenuri pe oră, iar călătorii se înghesuie în garnituri în plin val 6 al pandemiei de Covid.
De aproape trei săptămâni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost absent de pe scena publică. A fost în concediu în străinătate exact în perioada în care trenurile de metrou începeau să vină tot mai rar, din cauză că ministerul condus de vicepremier nu și-a plătit obligațiile către Alstom Transport, compania care se ocupă cu mentenanța garniturilor.
Sorin Grindeanu, mai interesat de Aeroportul Timișoara decât de Metrorex
Ei bine, acum a revenit la serviciu, însă nu s-a dus la ședința de Guvern care are loc azi la București. Nu s-a dus nici în subteran, să vadă cum circulă metroul.
S-a dus la Timișoara, orașul lui natal, unde va susține la ora 15,00 o conferință de presă la Aeroportul Internațional Traian Vuia. „Conferința este susținută ca urmare a semnării contractelor de finanțare pentru achiziții <Echipamente de Siguranță pentru Activități Non Economice> și <Utilaje destinate activităților economice de siguranță>”, potrivit comunicării oficiale a Ministerului Transporturilor.
Criză majoră la metrou: Mariana Miclăuș tace mâlc, Ciprian Ciucu și-a închis telefonul
Club Feroviar a încercat să obțină un punct de vedere de la directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, însă fără succes. De altfel, ea nu a răspuns întrebărilor presei aproape deloc de când este în funcție, cu excepția unei conferințe de presă susținute pe 18 februarie 2022. Acum, nu a răspuns nici la telefon, nici la mesajul trimis pe WhatsApp.
Nici președintele PNL București, Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6, nu a putut fi contactat, având telefonul închis.
Ciucu s-a ”rățoit” în mai multe rânduri la adresa conducerii Metrorex (chiar dacă partidul său a numit-o pe Mariana Miclăuș), iar pe 12 mai chiar a cerut demisia acesteia.
Ionuț Săvoiu dă vina pe greaua moștenire și promite rezolvarea situației peste trei săptămâni
Singurul care și-a asumat responsabilitatea să vorbească pe acest subiect este secretarul de stat responsabil cu domeniul feroviar, Ionuț Săvoiu (PSD), într-un interviu acordat Radio România Actualități.
„Avem în momentul de față probleme cu cadența trenurilor pe rutele aglomerate. Deja se depășește cu 10 minute, chiar un sfert de oră (interval de succedare – n.red.), lucru care la orele de vârf generează probleme. Norocul nostru e că e perioadă de vară, deci presiunea pe acest mijloc de transport nu e atât de mare ca în lunile active”, a spus secretarul de stat.
El a dat vina pentru apariția acestei situații pe fosta conducere a Ministerului Transporturilor, în frunte cu Cătălin Drulă (USR), căruia însă nu i-a pronunțat numele: „E vorba de o datorie de anul trecut, când Metrorex nu avut un buget aprobat. Metrorex a achitat circa 20 de milioane (de lei – n.red.) din datoria de anul trecut și 30 de milioane din datoria pe 2022”. Ionuț Săvoiu a precizat că singura speranță ca situația să fie deblocată este ca la rectificarea bugetară Guvernul să aprobe sumele necesare pentru achitarea obligațiilor restante către Alstom Transport.
Până atunci însă, el face apel tot la conducerea Alstom Transport să manifeste înțelegere, chiar dacă ministerul în conducerea căruia se află nu și-a plătit datoriile. „Fac un apel la responsabilitate și la maturitate în gândirea unor măsuri impuse de către furnizorul de mentenanță”, a mai spus Săvoiu, care, în altă ordine de idei, a recunoscut că subvenția acordată Metrorex pentru acest an nu acoperă necesarul de finanțare al societății.
Până să vină rectificarea, abia la începutul lunii viitoare (depinde ce înseamnă asta, căci se poate produce și pe 10 august, de exemplu, adică peste trei săptămâni), bucureștenii se vor înghesui în continuare în trenurile de metrou. Autorităților nu le pasă. Politicienii nu merg cu metroul.