Criza de personal in domeniul feroviar

De mai multi ani in sectorul feroviar se manifesta o acuta criza de personal calificat, in special pentru functiile care au legatura directa cu siguranta circulatiei. Este deja de notorietate faptul ca nu se mai gasesc mecanici de locomotiva, revizori de vagoane precum si alte functii esentiale in desfasurarea in siguranta a transportului. Domeniul cailor ferate este unul specializat, nu se pot angaja salariati faca calificare veniti din alte sectoare. Scolarizarea si pregatirea personalului constituie un aspect extrem de important, reglementat strict prin instructiile si legislatia specifica.

Pana acum baza de selectie era formata din absolventii liceelor de specialitate, a facultatilor specifice, sau a scolilor profesionale. Acesti posibili candidati odata ajunsi angajati continuau sa se pregateasca permanent pentru a se perfectiona si a fi la curent cu toate schimbarile aparute.

Sistemul feroviar este un sistem destul de complicat cu reguli ferme si proprii. Un salariat trebuie sa-si insuseasca o sumedenie de instructii de serviciu, legi, ordine, dispozitii si in plus trebuie sa demonstreze aptitudini concrete. Nu in ultimul rand, avand in vedere specificul activitatii, una continua, salariatii trebuie sa accepte programul de lucru in ture inclusiv sambata si duminica, ziua sau noaptea, in timpul sarbatorilor legale, deplasari si sa aiba o sanatate buna. Motivatia angajatilor provine in primul rand din pasiunea pentru domeniul de activitate pentru care s-au pregatit dar si din castigurile financiare.

Daca in trecut salariile feroviarilor erau de invidiat, acum acestea au devenit comparabile cu acela al unui vanzator obisnuit intr-un supermarket. Conditiile de lucru s-au degradat permanent, multe interventii se fac afara sub cerul liber indiferent de vreme, vestiarele, salile de mese, birourile au ramas aceleasi de 30 de ani. Nici atmosfera de lucru nu este una prea prietenoasa, o gramada de controale, verificari, examinari, urmate de sanctiuni, mustrari, degradari, etc.

In acesta situatie este de inteles de ce un tanar absolvent de liceu sau un tanar inginer nu pot fi atrasi de asemenea locuri de munca. Ei pot gasi usor pe piata muncii salarii similare sau mai mari in conditii de munca net superioare daca nu aleg sa plece direct in strainatate.

Din cauza crizei de personal astazi sunt reangajati pensionarii disponibili, tendinta care nu poate fi o solutie.

Operatorii privati au luat initiativa de a finanta candidati care doresc sa-si insuseasca meseriile feroviare, in special cea de mecanic de locomotiva, fiind proactivi fata de nevoile imediate. Initiativa este laudabila insa pare mai degraba o solutie de criza.

Nu sunt primul care incearca sa traga un semnal de alarma pe acesta chestiune insa din pacate masurile intarzie sa apara. Daca in Romania inca nu s-au intamplat catastrofe feroviare majore asta s-a datorat profesionalismului personalului de cale ferata in conditiile in care acestia exploateaza material rulant vechi pe o infrastructura nesigura. De multe ori angajatii sunt in situatia de a-si asuma riscuri personale pentru a face ca activitatea sa functioneze. Dar lucrurile nu mai pot merge asa.

Orice ministru va fi la Transporturi trebuie sa constientizeze faptul ca astazi oricand este posibila o catastrofa feroviara, riscurile la care este supus sistemul feroviar sunt inacceptabile. Dosarul feroviar trebuie sa fie o prioritate.

 

un articol de: Nucu Morar

 


Intreaga oferta de job-uri din domeniul feroviar o gasiti pe “Cariera Feroviara in Romania”!

Inscrieti-va la newsletterul Club Feroviar: http://eepurl.com/dpBUr1 pentru a fi la curent cu cele mai noi informatii despre transportul pe sina din Romania si nu numai, oportunitati de angajare in domeniul feroviar si licitatiile feroviare de pe SEAP!