miercuri, mai 8, 2024
spot_img

Criză de personal feroviar la Mocănița din Maramureș. Tinerii nu sunt atrași de domeniu

Nu doar companiile feroviare clasice se confruntă cu o acută criză de personal calificat în domeniu, ci și Mocănița din Maramureș.

Veteranul mecanicilor de locomotivă din cadrul Căilor Ferate Forestiere (CFF) Vișeu de Sus, Vasile Bârsan, spune că a lucra cu locomotivele cu aburi e greu față de locomotivele diesel sau electrice. „Dacă nu te ocupi de ea, în câteva săptămâni, se duce, încet-încet. Totul în interiorul locomotivei e făcut pe lagăre. Ansamblul, partea de rulaj e pe lagăre, partea de cuzineți, idem. Din cauza asta e și foarte greu de întreținut, iar dacă nu ești prieten cu ea, locomotiva nu te ascultă, (…) locomotiva cu aburi are suflet”, spune mecanicul.

Restaurarea unui tren sau a unei locomotive cu aburi este o operațiune destul de dificilă din cauza lipsei de personal bine pregătit în domeniu. „Noi avem personal din generația veche (anii ’70-’80), când pe Valea Vaserului circulau numai locomotive cu aburi și încă spre bucuria noastră mai avem mecanici de locomotivă care lucrau și-n acea perioadă. (…) Lipsa de personal e un mare impediment și faptul că tinerii nu prea sunt atrași de acest domeniu profesional, și pe bună dreptate pentru că e foarte greu să conduci o locomotivă cu aburi, mai ales vara, dar și iarna când condițiile sunt grele. Al doilea motiv îl reprezintă atelierele mecanice, atelierele de întreținere, dar și fabricarea unor piese fără de care o locomotivă nu poate să funcționeze. O parte din locomotive au fost restaurate, reparate aici, în Vișeu, pentru că mai sunt strungari, persoane calificate și colaborăm cu fabrici din țară care fabrică repere, la Hunedoara, Iași, locuri unde se mai fabrică cazane și alte piese, însă la costuri foarte ridicate. (…) O parte din locomotivele parcului au fost achiziționate din exterior, iar o altă parte din locomotive existau în parcul rece și mai avem locomotive în parc, locomotive care s-ar putea să fie recondiționate, dar avem și locomotive care sunt scoase complet din uz, dar o mare parte din ele fac deja parte din parcul rulant, transportă turiști și material forestier. Unele locomotive fac parte din patrimoniul național al României și sunt protejate, iar altele se află în curs de a fi introduse în patrimoniu național”, a precizat un administrator al Mocăniței, citat de Newsweek România, care face referire la AGERPRES.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Mocănița din Maramureș, o poveste care durează de 100 de ani

Povestea Mocăniței din Maramureș începe în urmă cu 100 de ani și funcționează încă de atunci, însă cu o mică întrerupere. În anul 2007 au avut loc niște inundații devastatoare în zonă, cam 60% din terasamentul căii ferate a fost distrus. Lucrările de reparație au fost făcute destul de repede, iar prin 2009 s-a putut circula din nou, chiar dacă pe un traseu mai scurt.

Restaurarea locomotivelor din parcul CFF Vișeu de Sus a avut loc cu sprijinul unei fundații străine, apoi s-au procurat vagoane noi, s-au restaurat depoul și clădirea istorică a gării, iar în jurul gării s-a format o infrastructură care poate ajuta la dezvoltarea agroturismului.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole