Autoritatea pentru Reformă Feroviară a definitivat proiectul „Implementarea Modelului Național de Transport, prin actualizarea și detalierea acestuia pentru anul 2019, pentru transportul de călători pe calea ferată și definirea obligației de serviciu public de transport feroviar de călători”.
Raportul final nu a fost făcut public, însă există concluzii interesante, optimiste, incluse într-un comunicat de presă de vineri.
Potrivit informațiilor, în următorii cinci ani va avea loc o creștere semnificativă a traficului de călători.
„Stabilirea obligației de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru perioada decembrie 2022 – decembrie 2027, ce a constat în (….) creșterea totalului estimativ de tren-km de la 66,649 milioane tren-km pentru mersul de tren 2022/2023, progresiv pe toată perioada 2022-2027 prognozată în funcție de măsurile adoptate în scenariile propuse, până la circa 100,578 milioane tren-km pentru mersul de tren 2026/2027”.
Stabilirea obligației de serviciu public și-a mai propus:
- stabilirea cererii de mobilitate la nivel național pentru transportul feroviar de călători, la nivel detaliat, pe scopuri de deplasare pentru fiecare relație tip Origine – Destinație;
- estimarea cererii de mobilitate pentru perioada 2022 – 2027;
- stabilirea volumelor de trafic feroviar de călători pentru fiecare rută în parte;
- elaborarea a trei scenarii de creare a obligației de serviciu public pe baza serviciilor de transport feroviar public de călători existente în anul 2019, care au fost optimizate, inclusiv pentru accesibilitatea la stațiile CF, în vederea creșterii traficului feroviar de călători la nivel național;
- analiza capacității de infrastructură pe secțiile de circulație CF.
Raportul, aprobat luna trecută
ARF a aprobat la finele lunii iunie Raportul final aferent contractului „Implementarea Modelului Național de Transport, prin actualizarea și detalierea acestuia pentru anul 2019, pentru transportul de călători pe calea ferată și definirea obligației de serviciu public de transport feroviar de călători”. Studiul a fost întocmit de asocierea româno-canadiană, formată din S.C. A.V. Transport Planning S.R.L. și INRO Consultants INC.
Documentul este un rezumat al sarcinilor contractului, pe baza versiunilor finale ale tuturor rapoartelor intermediare. Asocierea a predat și arhiva electronică a Modelului Național de Transport (MNT) actualizat, recalibrat funcțional și detaliat cu toate scenariile analizate. Proiectul a avut o componentă de instruire și pregătire a personalului din cadrul MTI și ARF, ce va gestiona MNT.
Rezultatele proiectului
Acesta a avut două componente, anume actualizarea și recalibrarea MNT.
Actualizarea MNT la nivelul anului 2019 a cuprins:
- baza de date socio-economică detaliată la nivel de zonă;
- zonificarea a fost detaliată prin constituirea de conectori suplimentari în rețea;
- matricele O-D au fost actualizate pe scop de deplasare și pe mod de transport;
- starea, structura și nivelul de performanță al rețelei de transport pentru fiecare mod de transport în parte;
- implementarea serviciilor oferite de operatorii de transport pentru călători și marfă pentru toate modurile de transport și caracteristicile acestora.
Restructurarea și recalibrarea funcțională a MNT prin:
- adăugarea a două noi scopuri de deplasare: Educație – Studenți și Educație – Elevi la cele patru existente: Navetă, Vacanță, Afaceri și Personal;
- împărțirea unei zile pe patru intervale orare;
- calcularea deplasărilor generate pe zonă și scop de deplasare;
- revizuirea procedurii de afectare pe rețea pentru transportul public de călători pentru feroviar, autobuz/microbuz și autoturism personal;
- revizuirea modelelor de distribuție între modurile de transport (călători și marfă) și modulele de distribuție între zone;
- revizuirea modelului cererii interne și internaționale de călători (accesibilitate, factori de creștere, generare, distribuție, mod, oră din zi).
ARF susține că modernizarea MNT oferă un suport solid pentru estimarea impactului politicilor de transport feroviar de călători, făcând posibilă estimarea numărului de utilizatori pentru fiecare serviciu de transport feroviar călători, într-un anumit context socio-economic și concurențial față de celelalte moduri de transport alternative (rutier, aerian, naval).