vineri, august 30, 2024
spot_img

Cresc amenzile la ceferiști. Cea mai mică, salariul minim pe economie și puncte-amendă ca la șoferi

Cresc amenzile la ceferiști. Deși evenimentele feroviare din ultima perioadă sugerează drept cauză (investigațiile AGIFER nu au fost definitivate) starea proastă a infrastructurii, Ministerul Transporturilor se încăpățânează să gestioneze situația ca și cum singura cauză ar fi comportamentul indisciplinat al angajaților feroviari și companiilor din domeniu. Ministerul propune majorarea masivă a amenzilor, cea mai mică urmând să fie cât salariul minim brut pe economie – adică 3.700 de lei, dar și introducerea unui sistem similar cu cel rutier bazat pe puncte–amendă. 

20 de puncte amendă, atât va fi cea mai mică sancțiune aplicată ceferiștilor dacă propunerile Ministerului Transporturilor de modificare a OG 39/2000 pentru stabilirea și sancționarea unor fapte contravenționale în operațiunile de transport feroviar și cu metroul publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 39 din 31 ianuarie 2000, vor intra în vigoare.

Cresc amenzile la ceferiști. Izolare INDUSI, 7.400 de lei amendă, adică 40 de puncte

Cum valoarea punctului amendă este de 5% din salariul minim brut pe economie, amenda minimă va fi egală cu acest salariu, respectiv 3.700 de lei lunar. La polul apus amenda maximă aplicabilă unei persoane fizice va fi de 70 de puncte amendă adică de 3,5 ori salariul minim sau 12.950 de lei. În prezent, amenzile aplicate persoanelor fizice sunt cuprinse între 1.150 de lei și 50.600 de lei.

În cazul persoanelor juridice amenzile vor varia între 40 de puncte amendă și 80 de puncte amendă.

Permisul va fi suspendat

Contravențiilor prevăzute la art. 2, dacă sunt săvârșite de persoane fizice, li se aplică următoarele sancțiuni complementare:

  1. suspendarea permisului de mecanic de locomotivă sau după caz, a autorizației de exercitare a funcției, pe durata cercetării cauzelor care au stat la baza producerii faptei, dar nu mai puțin de 30 de zile, pentru faptele prevăzute la pct. 24) ÷31);
  2. suspendarea permisului de mecanic de locomotivă sau după caz, a autorizației de exercitare a funcției, pe durata cercetării cauzelor care au stat la baza producerii faptei, dar nu mai puțin de 60 de zile, pentru faptele prevăzute la lit. pct. 32) ÷52);
  3. atunci când faptele prevăzute la pct. 24 – 52 sunt constatate de către operatorii economici care au calitatea de angajatori pentru persoanele care le–au produs, aceștia sunt obligați ca, în termen de maxim 48 de ore de la momentul constatării, să transmită Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR documentele din care rezultă fapta produsă și să solicite, în scris, aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe, în sensul sancționării contravenționale și aplicării sancțiunii complementare;
  4. în maximum 24 de ore de la primirea solicitării, în baza documentelor transmise de către operatorul economic, Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR face încadrarea contravenției și aplică sancțiunea contravențională și cea complementară, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe;
  5. încetarea suspendării se face la solicitarea operatorului economic, după finalizarea cercetării cauzelor care au stat la baza producerii faptei.

Constatarea contravențiilor o face ASFR

„Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 2, precum și încadrarea acestora și aplicarea amenzilor, în condițiile stabilite de prezenta ordonanță, se face de personalul Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, împuternicit prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. Forma, modelul și conținutul legitimațiilor speciale, precum și personalul prevăzut se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”, mai arată proiectul.

Argumentație

Faptele contravenționale în transportul feroviar și cu metroul au fost stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 39/2000 pentru stabilirea și sancționarea unor fapte contravenționale în operațiunile de transport feroviar și cu metroul publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 39 din 31 ianuarie 2000, cu modificările și completările ulterioare.

Acest act normativ a fost modificat ultima dată în anul 2012, anterior modificării cadrului normativ general privind transportul feroviar, datorat intrării în vigoare a celui de-al Patrulea Pachet Feroviar; de exemplu, în cuprinsul său nu se regăsesc și faptele care, prin natura lor, pot să constituie contravenții în activitățile desfășurate în sistemul feroviar din România în temeiul Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană și a Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind siguranța feroviară și a altor norme naționale în domeniul feroviar. De asemenea, este necesară eliminarea/modificarea dispozițiilor devenite inaplicabile sau caduce, mai arată nota de fundamentare.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole