spot_img
marți, mai 17, 2022
spot_img

Guvernul prelungește din nou creditul pentru metroul de Otopeni, luat de Băsescu

În ședința de Guvern de miercuri se va prelungi din nou creditul pentru metroul de Otopeni, contractat în urmă cu 12 ani de la japonezi și nefolosit până acum.

Pe agenda ședinței Executivului se află un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea amendamentului convenit prin schimb de scrisori semnate la Bucureşti, la data de 22 februarie 2022 şi la 9 martie 2022 şi la Tokyo la 14 februarie 2022 şi la 1 martie 2022 între Guvernul României şi Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei, la Acordul de împrumut pentru Proiectul privind realizarea legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni – Bucureşti dintre Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei şi România, semnat la Tokyo la 10 martie 2010.



Creditul pentru metroul de Otopeni, nefolosit de 12 ani

Pe 10 martie 2010, fostul ministru al Transporturilor Traian Băsescu, la acea vreme președinte al României, semna la Tokyo un acord de împrumut cu Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA) pentru realizarea Magistralei 6 de metrou, care să lege Bucureștiul de Aeroportul Henri Coandă Otopeni.

Împrumutul, în valoare de 41,87 milioane de yeni (aproximativ 320 milioane de euro), era destinat proiectării și, parțial, construcției acestei magistrale de metrou. Anii au trecut, iar creditul a rămas nefolosit.

În vara lui 2019 s-a semnat un amendament, iar lucrurile păreau a intra pe făgașul normal. „Avem documentația gata, iar luni avem întâlnire cu JICA. Vom avansa posibilitatea de a folosi 85% din credit pentru tronsonul 2, iar restul de 15% pe tronsonul 1. În iulie putem lansa licitația, iar termenul de finalizare este de 48 de luni. La sfârșitul lui 2023 poate fi gata, dacă nu vor fi contestații, lucru care nu mai depinde de noi”, spunea Dumitru Șodolescu, la acea vreme director general al Metrorex. Între timp, lucrurile s-au mișcat întrucâtva pe tronsonul 1, între stațiile 1 Mai și Tokyo (a fost finalizată licitația, pe fonduri europene), dar au stagnat pentru tronsonul 2.

Pe 21 ianuarie 2021, la scurt timp de la instalarea sa la Ministerul Transporturilor, Cătălin Drulă a aruncat bomba. Într-un interviu acordat HotNews, ministrul punea sub semnul întrebării proiectul privind realizarea Magistralei 6 de metrou 1 Mai-Aeroport Henri Coandă, tronsonul 2.

Opt zile mai târziu, decizia devine oficială. Metroul Tokyo-Otopeni este pus „pe hold”, după ce Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) respinge documentația pentru lansarea la licitație. Licitație care este însă lansată în noiembrie 2021, după plecarea lui Cătălin Drulă de la Ministerul Transporturilor.

Ultimele Articole