”Moștenirea” lui Nicolae Văcăroiu. România plătește în franci francezi cotizația la ITF

29 iunie 2020

Din cauza faptului că autoritățile de la București nu și-au bătut capul să actualizeze un act normativ, România plătește, chipurile, în franci francezi cotizația la ITF (International Transport Forum). Asta cu toate că francul francez nu mai există oficial încă din 2002! Abia acum a fost promovat un proiect de Ordonanță de Urgență care să corecteze mai multe anacronisme din actul normativ în vigoare, adoptat în 1994, pe vremea când Guvernul României era condus de Nicolae Văcăroiu.

Adrian Bărbulescu

cotizația la ITF Valoarea de inventar pentru Palatul CFR

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte, precum şi pentru aprobarea plăţii cotizaţiei anuale ce decurge din calitatea de membru a României în cadrul Forumului Internațional al Transporturilor al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.

Ministrul Transporturilor era Aurel Novac

Ordonanța aflată și acum în vigoare a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 241 din 29 august 1994. La acea dată prim ministru al României era Nicolae Văcăroiu, iar Ministerul Transporturilor era condus de Aurel Novac.

Forumul Internațional al Transporturilor  (International Transport Forum- ITF) reprezintă singura structură din cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică la care România deține calitatea de membru cu drepturi și obligații depline. În contextul în care aderarea României la OCDE reprezintă un un obiectiv strategic actual al României, funcționarii statului s-au mai uitat prin fișete și au descoperit că legislația nu mai fusese actualizată de multă vreme. În atari condiții, au apărut anacronisme.

ITF reunește 60 de state de pe toate continentele

Pe plan mondial, ITF-OCDE este singura organizație interguvernamentală din domeniul transporturilor, care acoperă toate domeniile și modurile de transport, având ca membre 60 de țări de pe toate continentele. Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, are calitatea de membru cu drepturi și obligații depline în cadrul ITF-OCDE încă din 1993 și a asigurat neîntrerupt, în această calitate, participarea la formatele de lucru ale ITF-OCDE, atât la nivel înalt, cât și la nivel de experți.

Denumirea anterioară a ITF a fost Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport – CEMT, se amintește în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. În urma deciziei adoptate de Consiliul de Miniştri al CEMT în cadrul sesiunii care a avut loc la Dublin, Irlanda, în perioada 17-18 mai 2006 (Declarația de la Dublin), s-a decis extinderea organizației prin cooptarea de noi membri și participanți/observatori, precum și redenumirea acesteia în Forumul Internațional al Transporturilor, în ideea de a reflecta această extindere de la nivel european la nivel internațional.

Cotizația la ITF, greu de plătit pe baza legislației de la București

Toate bune și frumoase până aici. ”În ceea ce privește acest aspect, există o serie de blocaje și dificultăți de ordin procedural în ceea ce privește plata contribuției datorate de România, care impun actualizarea imediată a cadrului legal aplicabil. Astfel, obligația propriu-zisă de a contribui financiar la bugetul organizației este stipulată  în Legea nr. 77/1993 pentru aderarea României la Protocolul referitor la Conferința Europeana a Miniștrilor de Transport, semnat la 17 octombrie 1953, in timp ce cuantumul și moneda în care este exprimată contribuția datorată de către România (franc francez), dar și denumirea organizației (CEMT), nu mai sunt de actualitate în actul normativ aplicabil în privința autorizării plății, respectiv Ordonanța nr. 41/1994 privind autorizarea plății cotizațiilor la organizațiile internaționale interguvernamentale la care România este parte”, se arată în document.

Francul francez a devenit istorie în februarie 2002

Cu alte cuvinte, autoritățile de la București au ignorat aproape două decenii faptul că Franța a trecut la euro. La 1 ianuarie 1999, francul a devenit o diviziune națională a monedei unice europene, euro. La 1 ianuarie 2002, francul francez a încetat, în totalitate, să mai fie unitate de cont, înainte de a-și înceta cursul legal, la 17 februarie 2002, dată la care a fost înlocuit de euro.

Cotizația la ITF, plătită pe baza unor facturi cu valoare variabilă

Și nu este singura problemă care există în legislația în vigoare din România. Astfel, baza pentru efectuarea plății o reprezinta factura anuală emisă de către OCDE-Divizia de contabilitate, către fiecare stat membru al ITF-OCDE. ”Cuantumul contribuției anuale datorate, consemnat în factura anuală,  este variabil și este stabilit de către OCDE, în funcție de estimările rezultate în urma aplicării unei metodologii care utilizează Sistemul conturilor sau contabilității naționale – SCN (algoritm combinatoriu de contabilitate, statistică și analiză macroeconomică utilizat în sintezele economice ale țărilor cu economie de piață, în statisticile ONU și ale altor organisme internaționale), dar  și un sistem intern de compensare a fluxurilor de plăți stabilit între OCDE și ITF. Din aceste motive, la nivelul procedurii de plată a contribuției datorate de către România la bugetul ITF-OCDE, există la ora actuală blocaje și întârzieri care periclitează capacitatea de asumare a obligațiilor financiare ale României în calitatea sa de membru ITF-OCDE și, în consecință, portofoliul țării noastre ca stat aspirant la statutul de candidat la OCDE”, se mai precizează în documentul citat.