Conform raportului Curtii Europene a Auditorilor, „in ciuda obiectivului Comisiei Europene de a transfera marfa din sectorul rutier catre cel feroviar, cota transportului feroviar de marfa al UE a scazut usor comparativ cu 2011. Transportul feroviar este mai ecologic si foloseste mai putin petrol importat, insa nu reuseste sa tina piept concurentei sectorului rutier”, se mentioneaza in raport.
Bugetul UE a contribuit cu aproximativ 28 de miliarde de EUR la finantarea proiectelor feroviar intre 2007 si 2013. Insa in ciuda acestui fapt si a prioritatii oferite de Comisie transferului marfurilor de pe rutier pe feroviar, in ultimii 15 ani, transportul feroviar de marfa in EU nu a reusit sa tina piept eficient concurentei sectorului rutier.
Auditorii au descoperit ca transportatorii prefera in mod evident transportul rutier in defavoarea celui feroviar pentru a-si transporta marfurile. Desi unele State Membre (precum Austria, Germania si Suedia) au reusit sa obtina rezultate mai bune, totusi, cota medie a transportului feroviar de marfa la nivelul UE a scazut usor comparativ cu 2011. In plus, viteza medie a trenurilor de marfa in EU este foarte scazuta (in jur de 18km/h pe multe rute internationale).
Spatiul feroviar unic european este inca departe de a fi realizat, spun auditorii. Reteaua feroviara a UE ramane, in mare, un sistem de retele nationale separate cu autoritati nationale diferite si reguli foarte diferite care reglementeaza alocarea, administrarea si tarifarea rutelor.
„Daca problemele identificate in raportul nostru nu sunt abordate, atunci finantarile suplimentare nu vor rezolva problema de la sine. Comisia si Statele Membre trebuie sa ajute administratorii de material rulant si de cale ferata sa isi imbunsa sporeasca fiabilitatea, frecventa, flexibilitatea, orientarea catre client, timpul si costul tranportului feroviar de marfa”, a declarat Ladislav Balko, membru al Curtii Europene a Auditorilor responsabil cu raportul.