Evaluate în urmă cu opt ani la doar 100 de milioane de dolari canadieni, costurile necesare reabilitării căii ferate din Gaspésie, provincia canadiană Québec, au explodat, ajungând la 872 de milioane de dolari. De vină a fost pandemia, dar și unele modificări aduse proiectului inițial.
Ministrul Transporturilor din Québec, Geneviève Guilbault, a anunțat recent o investiție de aproape 872 de milioane de dolari canadieni (echivalentul a 596 de milioane de euro) pentru refacerea legăturii feroviare, care se întinde pe o distanță de 325 km între Matapédia și Gaspé. Lucrările ar trebui să fie gata în 2026, iar principalul beneficiar al investiției va fi fabrica de ciment de la McInnis, deținută în parte de Casa de Economii (Caisse de dépôt) din Québec.
”În 2015 se avansa cifra de 100 de milioane de dolari și o redeschidere completă în 2022. După aceea, întârzierile și costurile au explodat. A fost pandemia, au fost mai multe lucruri”, spune Éric Dubé, primarul din New Richmond și președintele societății de căi ferate din Gaspésie (Société du chemin de fer de la Gaspésie – SCFG). Din cauza eroziunii solului, calea ferată va fi pusă pe un alt traseu la Port-Daniel–Gascons.
Din decembrie 2022, trenurile pot circula până la Caplan, în urma unei investiții de aproape 55 de milioane de dolari canadieni (37,5 milioane de euro). Anul viitor, Guvernul intenționează să finalizeze reabilitarea căii ferate până la Port-Daniel–Gascons, lucrări estimate la 300 de milioane de dolari canadieni (205 milioane de euro).
Fabrica de ciment de la McInnis, principalul beneficiar al reabilitării căii ferate
În prezent, cimentul produs la McInnis este transportat cu vaporul de la terminalul maritim al companiei sau cu camionul până la o facilitate de transbordare a SCFG, situată la New Richmond, unde este încărcat în vagoane. Odată calea ferată reabilitată, McInnis va putea face acest lucru direct pe proprietatea sa.
Începând din 2015 și până în prezent, Guvernul din Québec a subvenționat funcționarea SCFG cu 59 de milioane de dolari canadieni (40 de milioane de euro) și s-a angajat să vireze în plus 21 de milioane de dolari (14 milioane de euro) pentru următorii cinci ani.
McInnis este, cum spuneam, principalul client al SCFG, însă nu singurul. Pe listă se mai află Grupul Lebel, o importantă companie forestieră, și mulți alți clienți. Fabrica de ciment, a cărei construcție a fost suportată de familia Bombardier-Beaudoin grație importantelor ajutoare financiare acordate de stat, și-a început activitatea în anul 2017. În urmă cu doi ani, gigantul brazilian Votorantim a preluat controlul asupra McInnis. Casa de Economii din Québec deține 17% din St. Marys Cement, divizia nord-americană a Votorantim.
Reabilitarea ultimului tronson al căii ferate, între Port-Daniel–Gascons și Gaspé, ar trebui să coste 518 milioane de dolari canadieni (355 de milioane de euro) și să se finalizeze până la sfârșitul anului 2026. SCFG și Guvernul din Québec sunt deja în discuții cu VIA Rail, în încercarea de a convinge societatea de stat federală să reia circulația trenurilor sale până la Gaspé. Au trecut mai bine de zece ani de când ultimul tren de pasageri a ajuns până aici.
Lucrări complexe derulate pentru restabilirea circulației feroviare
În mai 2015, Guvernul din Québec a devenit proprietarul căii ferate din Gaspésie, considerată ca având caracter strategic pentru dezvoltarea economică a regiunii.
Reabilitarea acestui tronson de cale ferată este o măsură prevăzută în Politica de mobilitate durabilă 2030 a Ministerului Transporturilor din regiunea canadiană francofonă și este supus Directivei privind gestionarea proiectelor majore de infrastructură publică. Proiectul de reabilitare a conexiunii feroviare are ca obiective: reabilitarea sau, după caz, construcția de la zero a infrastructurilor de pe rețea, stabilizarea terenului în locurile unde sunt prezente riscuri pentru calea ferată, din cauza eroziunii și a alunecărilor de pământ și punerea în starea de funcționare a căii de rulare.
Sunt întreprinse două tipuri de acțiuni – proiectul major, care cuprinde lucrările de reabilitare, cu precădere înlocuirea structurilor ajunse la finalul perioadei de viață, și mentenanța activelor, care include activități de întreținere majoră a căii, cum ar fi înlocuirea de traverse. De la Matapédia la Gaspé, calea ferată traversează 180 de treceri la nivel, 860 de treceri pentru fermieri și are 650 de canale colectoare, 30 de ziduri de susținere, 65 de poduri și un tunel construit la finele anilor 1800.
Pentru a fi mai ușor de pus în practică, proiectul a fost împărțit în trei tronsoane:
Matapédia – Caplan — în exploatare din decembrie 2020;
Caplan – Port-Daniel–Gascons, în exploatare din decembrie 2022;
Port-Daniel–Gascons – Gaspé — în pregătire.
În urmă cu trei ani au fost inaugurate două poduri noi
După repunerea în funcțiune a primului tronson, trenurile de marfă circulă pe două poduri nou construite la Cascapédia–Saint-Jules, peste râul Cascapédia, inaugurate pe 23 decembrie 2020, cu șase luni mai devreme față de termenul prevăzut inițial de autorități. Potrivit angajamentelor luate de ministerul menționat, în cursul acestui an sunt prevăzute mai multe operațiuni importante, cum ar fi schimbarea traverselor pe cinci poduri feroviare (la Moulin, Éperlan, Glenburnie și Guité et Petite rivière Cascapédia), defrișări pe intervalele dintre Matapédia și Nouvelle și între New Richmond și Caplan, înlocuirea a peste 16.000 de metri liniari de șină în mai multe curbe ale căii ferate între Matapédia și New Richmond. Reconstrucția podului de peste râul Watt, la Caplan, a fost finalizată în august 2021, iar reconstrucția podului de peste râul Port-Daniel de la Port-Daniel–Gascons a fost gata în iulie 2022.
Principalele lucrări de infrastructură prevăzute a fi efectuate în cursul acestui an sunt următoarele: înlocuirea canalului Castilloux de la Port-Daniel–Gascons; înlocuirea structurii care traversează pârâul Arsenault de le Bonaventure; înlocuirea canalului de scurgere de lângă pârâul Église de la Caplan; lucrări de lărgire a tunelului de la Port-Daniel–Gascons şi construcția unui zid de susținere; înlocuirea a două canale repartizate pe tronsonul dintre Caplan și Port-Daniel–Gascons; reabilitarea structurilor (podețelor) care traversează pârăurile Cullens și Day, la Bonaventure; reabilitarea structurilor care înconjoară râurile Paspébiac și Saint-Godefroi, la Hope Town; reabilitarea structurii de peste râul Saint-Siméon din localitatea cu același nume; relocarea căii ferate la Port-Daniel–Gascons, la Caplan și la New Carlisle.
Ultimul tronson vine cu cele mai mari provocări
În ceea ce privește ultimul tronson, dintre Port-Daniel–Gascons și Gaspé, acesta ridică numeroase provocări legate de condițiile geologice și costiere, precizează Ministerul Transporturilor din Québec. Calea ferată este amplasată pe nisip pe o distanță de 15 km, iar unele sectoare au fost deja acoperite, în vreme ce au fost semnalate și mai multe alunecări de teren.
Cel puțin 23 din cele 24 de structuri majore de pe acest tronson necesită să fie supuse unor lucrări importante de reabilitare sau chiar de reconstrucție pentru ca circulația feroviară să se poată relua în condiții de siguranță. Acestora li se adaugă înlocuirea a peste 120 de canale de scurgere, refacerea unui zid de susținere și a trei deplasări ale căii ferate.
Începând din anul 2016, Ministerul Transporturilor din Québec a înlocuit peste 183.000 de traverse pe calea ferată dintre Matapédia și Gaspé. De asemenea, au fost făcute numeroase alte lucrări, cum ar fi burarea pietrei sparte, înlocuirea unor cupoane de șină și a altor componente feroviare, precum îmbunătățirea semnalizării luminoase la trecerile la nivel. Nu în ultimul rând, au fost realizate studii geotehnice și hidrologice vizând porțiunile vulnerabile eroziunii și submersiei costiere, dar și lucrări de inginerie pentru evaluarea stadiului în care se află structurile, canalele de scurgere, zidurile de susținere și zonele cu căderi de pietre.
Articol apărut în revista Railway PRO – August