Noua linie de metrou din Amsterdam a costat 3,1 mld euro

O sectiune din mult asteptata Linie 52 ce traverseaza capitala Olandei de la nord la sud a fost oficial inaugurata. Aceasta prima sectiune este in lungime de 9,8 kilometri si are opt statii. Incepe in Noord, merge la suprafata catre Noorderpark si intra apoi in tunel, pe sub raul IJ, ajunge, tot prin tunel, la Gara Centraal si in centrul orasului pentru a deservi statiile Rokin, Vijzelgracht, De Pijp, Europaplein si iese din nou la suprafata pentru a ajunge la punctul terminus de sud, la Gara Zuid.

Linia ar fi trebuit inaugurata inca din 2011, insa conditiile dificile de sapare a tunelurilor dar si doua prabusiri de teren petrecute in 2008 au amanat finalizarea proiectului.

In plus, toate acestea au dus la cresterea costurilor finale de la 1,4 miliarde de euro (estimarea din 2011) la 3,1 miliarde de euro (costul estimat in 2018).

Pentru cei 6 kilometri din subteran, pe sub centrul orasului, a fost nevoie de metode inovatoare de constructie, inclusiv inghetarea pamantului din jur pentru stabilizarea solului extrem de moale, dar si de excavarea tunelurilor sub presiune utilizand TBM-uri Herrenkneckt.

Sectiunea de linie care trece pe sub Gara Centraal, monument istoric, dar si pe sub raul IJ, este de fapt un tunel scufundat. Acesta a fost instalat de catre constructorii Heijmans si Strukton.

In acest proiect, Thales a furnizat turnichetele si aparatele de vanzare a biletelor.

Alstom a furnizat, pentru linia de metrou, solutia sa CBTC Urbalis 400. Contractul semnat in 2012 cu Alstom, pentru suma de 100 milioane de euro, include si instalarea solutiei Urbalis 400 pe liniile de metrou existente 50, 51, 53 si 54. Aceasta inseamna instalarea pe un total de 39 de kilometri de linie si 40 de statii, echiparea unui nou centru de control al traficului, precum si instalarea echipamentului la bordul a 90 de trenuri de metrou.

Solutia Alstom Urbalis 400 va intra in operare pe liniile de metrou existente in Amsterdam incepand cu 2019. Totodata, aceasta solutie va reduce timpii de sosire intre doua trenuri si astfel capacitatea liniilor va fi sporita cu 25%.

 

Foto: wijnemenjemee.nl