Costurile exagerate pentru prima etapa de electrificare din Letonia starnesc nemultumiri

Prima etapa a proiectului de electrificare a retelei feroviare din Letonia, s-a incheiat, astfel ca in cursa finala pentru electrificarea a trei sectiuni au ramas INABELEC, Siemens-TSO-BMGS, Cobra-Arčers si LREC. Cele trei sectiuni din prima etapa sunt Daugavpils – Krustpils, Rezekne – Krustpils si Krustpils – Riga. Castigatorul licitatiei urmeaza sa fie anuntat ulterior. Caile Ferate Letone (LDz) intentioneaza sa finalizeze prima etapa pana in 2023.

Letonia detine o retea feroviara in lungime de 1.933 kilometri. In prezent, electrificati sunt doar 257 kilometri. Proiectul lansat prevede electrificarea, in trei etape, a 582 kilometri de cale ferata, la un cost estimat la 441 milioane de euro.

Tinand cont de beneficiile unei retele feroviare electrificate, o parte din autoritatile letone au tinut sa isi exprime ingrijorarea ca fondurile necesare proiectului sunt extrem de mari.

Astfel, Juris Iesalnieks, directorul Administratiei Feroviare de Stat, a precizat ca “acest proiect ar putea sapa adanc in buzunarele contribuabililor letoni”.

“Daca mie, ca director al unei institutii de stat responsabile de acest domeniu, mi-ar cere cineva parerea asupra riscurilor implicite, as spune ca acestea sunt destul de ridicate incat proiectul ar trebui oprit imediat. Ar trebui amanat pana in momentul in care costurile sunt reanalizate, greselile corectate, efectuat un alt audit”, a punctat Juris Iesalnieks.

Precizam ca din cele 441 milioane de euro necesare primei etape a proiectului, 94 milioane de euro repezinta contributia Uniunii Europene, restul fiind suportat de la bugetul de stat.

Reprezentantii Asociatiei Baltice – Transport si Logistica au aratat, la randul lor, si alte aspecte negative ale proiectului.

“Ministerul Transporturilor si Prim-Ministrul nu au spus clar cetatenilor costul intregului proiect. Acesta ar putea fi cu 230 milioane de euro mai scump, astfel ca in final costul ar putea ajunge la 670 milioane de euro, nu doar 441 de milioane de euro cat s-a precizat pentru electrificare.

De ce spunem asta? Pentru ca intregul proiect sa fie unul eficient, statul ar trebui sa investeasca inca 203 milioane de euro, din fonduri de la buget. Iar acest fapt nimeni nu l-a mentionat public. Ldz, prin subsidiara Passenger operator Pasazieru Vilciens, este nevoita sa achizitioneze si trenuri noi, costul estimat pentru acestea fiind de 130 milioane euro. De asemenea, garile situate de-a lungul celor trei sectiuni de cale ferate nu sunt modernizate, in plus este nevoie de extinderea unor linii, ceea ce inseamna un cost de inca 100 de milioane de euro”, au precizat cei din Asociatia Baltica– Transport si Logistica.

Reamintim ca anul acesta Passenger operator Pasazieru Vilciens a precizat ca a finalizat documentatia pentru achizitia a 32 de automotoare electrice si este in etapa finala pentru selectarea producatorului de material rulant. Automotoarele electrice ar trebui sa fie livrate in perioada 2020-2023. Pentru achizitia de material rulant nu se vor primi fonduri europene.

Per total intregul proiect ar ajunge la o valoare de 670 milioane de euro, iar autoritatile nu fac publice aceste detalii, deoarece este clar ca acest eforturi uriase din partea statului nu vor avea o rata buna de recuperare a investitiei. Impactul negativ s-ar transpune asupra transportului feroviar de marfa care ar fi apoi taxat in exces pentru recuperarea gaurii din buget.