Uniunea Europeană cere să rămână deschise coridoarele de transport pentru mărfuri

23 martie 2020

După ce la nivel comunitar, inclusiv în România, au intervenit mai multe sincope, Uniunea Europeană a ieșit cu un apel ferm, prin care cere să rămână deschise coridoarele de transport pentru mărfuri. În ceea ce-i privește pe transportatorii feroviari români, de strictă urgență și necesitate este redeschiderea punctului de frontieră Valea lui Mihai, spre Ungaria.

Adrian Bărbulescu

coridoarele de transport pentru mărfuri marfare blocate la graniță trenuri internaționale anulate
Punctul de frontieră Valea lui Mihai a fost închis

”Statele membre, inclusiv România, precum și Comisia Europeană au considerat că trebuie asigurate coridoare de trecere pentru mărfuri, prin toate modurile de transport, de-a lungul rețelei TEN-T și a coridoarelor feroviare de marfă. Transportul intermodal are avantajul de a evita contactul personalului”, se arată într-o informare de la Bruxelles.

Punctul de frontieră Valea lui Mihai este închis de mai bine de o săptămână

Potrivit informațiilor furnizate Club Feroviar de Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), punctele de trecere a frontierei importante pentru traficul de marfă sunt Stamora Moravița, Curtici, Episcopia Bihor, Valea lui Mihai, Halmeu, Dornești, Cristești Jijia, Galați Larga, Giurgiu și Calafat.

Două dintre acestea, Stamora Moravița și Valea Lui Mihai, spre Serbia, respectiv Ungaria, se regăsesc în Anexa la Hotărârea nr. 8 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) privind aprobarea unor măsuri suplimentare de combatere a noului coronavirus. Prin această Hotărâre, care are putere de lege, au fost închise mai multe puncte de trecere a frontierei (rutiere și/sau feroviare), printre care și cele două menționate. Închiderea punctului de frontieră Valea lui Mihai a fost decisă la solicitarea autorităților de la Budapesta.

”Organizația noastră și cei mai importanți membri ai săi fac demersuri pentru deblocarea situației. Am luat legătura cei care se ocupă de transportul feroviar, cu Direcția de Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor, și urmează să se ia măsuri în acest sens”, declara lunea trecută pentru Club Feroviar președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman.

Și Lucian Bode a cerut să rămână deschise coridoarele de transport pentru mărfuri

Trei zile mai târziu, ministrul Transportrurilor, Lucian Bode, a participat la o videoconferință cu miniștrii Transporturilor din Uniunea Europeană, prilej cu care a susținut redeschiderea punctului de trecere a frontierei Valea lui Mihai pentru traficul feroviar de mărfuri.

În cadrul videoconferinței s-a pus accent pe identificarea soluțiilor menite a elimina blocajele care au intervenit în ultima perioada în transportul rutier precum și dificultățile cu care se confruntă celelalte moduri de transport, din cauza crizei generate de noul coronavirus. Lucian Bode le-a cerut omologilor din Uniunea Europeană și reprezentanților Comisiei Europene stabilirea de urgență a unor coridoare de transport care să permită operatorilor din industria de profil să își desfășoare activitatea la un nivel cât mai apropiat de cel optim.

”În cadrul discuțiilor ministrul Lucian Bode a precizat că este necesară facilitarea circulației rutiere, feroviare și navale a mărfurilor prin toate punctele de frontieră, inclusiv cele închise publicului, pentru asigurarea bunei aprovizionări cu medicamente, produse alimentare, carburanți și alte produse de primă necesitate”, se arată în comunicatul de presă dat publicității la momentul respectiv de Ministerul român al Transporturilor.

Surse participante la videoconferință au confirmat pentru Club Feroviar că ministrul s-a referit la punctul de trecere a frontierei Valea lui Mihai.