joi, aprilie 18, 2024
spot_img

Scandal la francezi, din cauză că SNCF taie copacii de lângă calea ferată. Cum e situația în România

Un imens scandal a izbucnit în orașul francez Meaux, după ce SNCF a început să taie copacii de lângă calea ferată și toată vegetația. În România, abia în luna iulie a acestui an Guvernul a dat o Ordonanță de urgență care-i permite CFR SA să facă acest lucru, după ce în numai nouă luni au căzut peste 300 de arbori pe șine, provocând întârzieri ale trenurilor și pagube materiale importante.

Adrian Bărbulescu

Riveranii liniei ferate P de la Meaux, oraș din Franța, sub-prefectură a departamentului Seine-et-Marne, în regiunea Île-de-France (regiunea pariziană), s-au revoltat după ce SNCF Réseau, administratorul infrastructurii feroviare din Hexagon, a decis să taie toți copacii de lângă șine.

Locuitorii de pe rue de la Paix (strada Păcii) sunt furioși nevoie mare, relatează site-ul francez actu.fr. În câteva săptămâni, niciun copac nu va mai fi în picioare de-a lungul acestei căi ferate. ”Ne-am cumpărat casele știind că în fundul curților noastre este o linie circulată a SNCF. Dar între a auzi trenurile și a le vedea este o mare diferență”, spune Dominique Thenault, la o întâlnire cu vaccinia menită să constate ”pagubele”.

Localnicii nu vor să dispară copacii de lângă calea ferată

Ei au încercat în mai multe rânduri să determine SNCF să revină asupra deciziei, dar de fiecare dată răspunsul a fost același: aceste lucrări sunt făcute pentru a realiza siguranța trenurilor și cea a riveranilor, deopotrivă. Angajații SNCF Réseau (similară CFR SA de la noi) vor să taie la ras tot ce e pe taluzul căii ferate, să facă o tăiere selectivă pentru a eradica plantele invazive și a le ajuta pe cele neinvazive.

De-a lungul anilor, copacii s-au dezvoltat considerabil, până când riveranii nu au mai putut vedea nici șinele, nici trenurile. Însă pentru SNCF Réseau această situație generează riscuri în alimentarea cu electricitate a trenurilor, deteriorări ale catenarelor, posibile căderi de copaci pe șine, plus lipsa de vizibilitate a mecanicilor de locomotivă asupra semnalizării și a obstacolelor.

Pentru riverani, dispariția acestei vegetații generează o ”jenă vizuală” foarte importantă. ”Locuim în apropiere de o curbă înainte de gară, trenurile încetinesc mult în dreptul nostru. Fără copaci, călătorii au o vedere panoramică în curțile noastre, deoarece calea ferată este supraînnălțată fsță de noi”, comentează o localnică. Riveranii cer ca măcar să fie făcută o ”barieră verde”, dar solicitarea lor nu a găsit ecou la SNCF Réseau.

În România, copacii de lângă calea ferată pot fi tăiați abia din iulie 2019

În România, căderile de arbori pe calea ferată sunt o problemă majoră pentru siguranța feroviară. Nu mai devreme de 18 septembrie, traficul feroviar a fost oprit timp de câteva ore pe Magistrala 400, din cauza unui copac căzut pe calea ferată, între staţiile Stânceni şi Lunca Bradului, din judeţul Mureş.

Și nu este vorba nicidecum de o situație izolată, fapt ce a determinat Guvernul ca în luna iulie a acestui an să emită o Ordonanță de Urgență (nr. 55/2019) care să-i permită Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA să taie copacii de pe marginea liniilor. Și asta pentru că, până atunci, până la tăiere, administratorul infrastructurii feroviare din România era obligat să obțină tot felul de avize birocratice de mediu.

”În prezent, activitatea de circulație feroviară se confruntă cu perturbări ale traficului din cauza căderilor de arbori, aflați în zona de siguranță a infrastructurii feroviare publice, generate de furtuni, căderi de zăpadă, chiciură, vânturi puternice, prin ocuparea gabaritului de liberă trecere sau chiar căderi de arbori peste trenurile aflate în circulație”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Peste 300 de arbori căzuți pe linii în nouă luni

Tot aici se precizează că, în perioada iulie 2018 – martie 2019, s-au produs peste 300 căderi de arbori peste calea ferată, cu afectarea liniei de contact pentru alimentarea cu energie electrică de tracţiune, a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare (linii, echipamente electrice) precum şi a materialului rulant (locomotive şi vagoane) din compunerea trenurilor. Pentru restabilirea circulaţiei feroviare a fost nevoie de tăierea şi scoaterea materialului lemnos din gabaritul căii şi în intervenţii cu utilaje şi personal specializat în vederea remedierii sistemului de alimentare cu energie electrică. Ca urmare, în perioada precizată, au întârziat 205 trenuri de călători, cu un total de peste 30.500 de minute. precum şi pagube materiale ale căror valoare se ridică la peste 500.000 de lei.

Se taie masiv pădurile, dar nu și arborii de lângă șine

”În conformitate cu prevederile legale în vigoare, restabilirea cu operativitate a circulaţiei normale a trenurilor este îngreunată de modul de lucru impus de autorităţile din domeniul silvic, prevederi care impun parcurgerea unor etape laborioase în ceea ce priveşte degajarea masei lemnoase din gabaritul de liberă trecere feroviar, atât la acţiunile preventive cât şi la intervenţiile accidentale. În cazul intervenţiilor accidentale, modul actual de lucru pentru restabilirea circulaţiei feroviare conduce la întârzieri majore în circulaţia trenurilor, pe de o parte din cauza temporizării intervenţiilor accidentale, iar pe de altă parte din cauza limitării eficienţei acţiunilor preventive”, se mai arată în documentul citat.

În condițiile în care România pierde trei hectare de pădure pe oră, potrivit estimărilor făcute de voluntarii de la Greenpeace, nu putea fi tăiați fix arborii care generau riscuri pentru siguranța circulației – copacii de lângă calea ferată.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole