Un control ANPC la CFR Călători și în Gara de Nord a avut loc în ultimele zile, iar instituția a dat publicității miercuri rezultatele acestuia. Pe scurt, concluzia este că în vagoane au fost descoperite mizerie și rugină, iar la chioșcurile din gară produse expirate.
În urma unor reclamații sosite de la consumatori atât la Ministerul Transporturilor, cât și la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), referitoare la condițiile neconforme de deplasare cu trenul, și a discuțiilor pe care conducerile celor două instituții le-au purtat pe această temă, pe data de 25 iulie 2022, echipe comune de control au făcut trei acțiuni de verificare la operatorul economic de transport public persoane SNTFC CFR Călători SA, la Gara de Nord, la Depoul Grivița și la Depoul revizie de vagoane București-Basarab.
„Întreaga situație trebuie reevaluată. Plecând de la nesimțirea unor cetățeni, până la recepțiile făcute pe genunchi, toate trebuie gestionate corect. Se spală vagoane pe hârtie și se sting țigări pe scaune! Punctual trebuie sancționate lucrurile: disciplinar sau poate chiar penal!”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Control ANPC la CFR Călători. Puzderie de nereguli descoperite
Ca rezultat al acestor acțiuni, care vor fi urmate și de verificări ale documentelor și contractelor cu furnizorii de servicii, vor avea loc, în cel mai scurt timp, întâlniri între reprezentanții celor trei instituții – ANPC, Ministerul Transporturilor și SNTFC CFR Călători SA.
ANPC precizează că se intenționează astfel găsirea unor soluții de remediere a deficiențelor constatate, pe termen scurt și pe termen mediu, nefiind vorba despre sancțiuni pecuniare în acest caz pentru că acestea ar trebui plătite tot de la bugetul statului, ci despre măsuri concrete, care vor face parte din strategia de remediere.
Iată cele mai importante nereguli constatate de comisarii ANPC la CFR Călători:
– pavimentul din tren neigienizat, tapițeria scaunelor ruptă sau murdară;
– existența unor coșuri de gunoi murdare;
– ferestrele vagoanelor erau murdare, cu depuneri grosiere de praf;
– existența unor guri de aerisire ruginite, precum și a unor prize lipite cu bandă de hârtie;
– prezența în compartimente a unor resturi alimentare sau a gumei de mestecat lipită pe paviment și scaune;
– igienă necorespunzătoare în zona toaletelor;
– existența unor resturi menajere îndesate în grilajul sistemului de ventilație;
– folosirea unor produse de curățat fără elemente de identificare.
15 controale ANPC la comercianții din Gara de Nord
Comisarii Centrului Regional pentru Protecția Consumatorului București-Ilfov au făcut 15 controale la firme care își desfășoară activitatea în Gara de Nord.
În urma acestor acțiuni, comisarii de la CRPC București – Ilfov au aplicat amenzi contravenționale în valoare de 136.000 de lei. Totodată, a fost dispusă oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor, pentru 12 operatori economici.
Neregulile constatate la comercianții din Gara de Nord au fost:
– comercializarea unor produse alimentare, depozitate la temperatura mediului ambiant, fără a exista un sistem de ventilație sau aer condiționat funcțional;
– depozitarea apei minerale și a băuturilor răcoritoare direct pe paviment;
– utilizarea unor agregate frigorifice neigienizate corespunzător, cu insecte moarte, acumulări de praf, impurități, atât în interiorul agregatului, cât și pe sistemul de ventilație;
– lipsa afișării prețurilor în mod vizibil, într-o formă neechivocă, ușor de citit;
– neprezentarea autorizațiilor de funcționare;
– depozitarea de băuturi direct pe paviment, în interiorul sau în afara unității, la temperatura mediului ambiant;
– comercializarea unor produse alimentare preambalate și a unor băuturi, fără a exista sisteme de ventilație sau aparate de aer condiționat, nerespectându-se, astfel, condițiile de depozitare recomandate de producător;
– existența unui paviment deteriorat, depreciat, neigienizat corespunzător;
– folosirea unor agregate frigorifice neigienizate corespunzător, cu insecte, cu grătare cu vopsea exfoliată și urme de rugină, chedere depreciate și sisteme de ventilație cu acumulări masive de praf, impurități și mucegai;
– neafișarea prețurilor la toate produsele;
– folosirea unor aparate vending în vederea preparării și comercializării de băuturi calde, aflate în exterior, la peste 38 de grade C, cu apa folosită ca materie primă provenită din sursă proprie;
– comercializarea unor produse alimentare fără elemente de identificare și caracterizare complete;
– utilizarea unor mașini de gheață cu urme de rugină și neigenizate corespunzător;
– comercializarea unor produse cu data limita de consum depășită;
– nerespectarea regimului de temperatură indicat de producător pentru păstrarea produselor (depozitarea la temperatura mediului ambiant);
– utilizarea unor hote, în spațiul de gătit, cu un strat gros de grăsime și praf pe toată suprafața;
– condiții de igienă precară (vitrine, camere frigorifice, paviment deteriorat, neigienizat corespunzător, cu gândaci și muște);
– lipsa graficelor de temperatură și schimbare a uleiului;
– folosirea unor autorizații de punct de lucru expirate.