Lucian Bode anunță când se va semna contractul pentru Cluj Napoca-Episcopia Bihor

11 august 2020

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat marți că anul viitor va fi semnat contractul pentru Cluj Napoca-Episcopia Bihor, de modernizare și electrificare a căii ferate, pentru circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/oră. El a lămurit astfel temerile iscate de faptul că acest tronson nu se află pe lista celor 15 proiecte feroviare prioritare, întocmită de Ministerul Finanțelor.

Adrian Bărbulescu

contractul pentru Cluj Napoca-Episcopia Bihor restricții la transportul feroviar de marfă Guvernul Cîțu audierile miniștrilor Lucian Bode indus în eroare Guvernul Orban a trecut claim-urile de la CFR Calendarul învestirii Guvernului Orban

Ministrul a prezentat, într-un interviu la ZF Live, prioritățile pe care le are Guvernul în domeniul feroviar și termenele de realizare pentru fiecare obiectiv în parte.

Contractul pentru Cluj Napoca-Episcopia Bihor, în valoare de 1,5 miliarde de euro

”În ceea ce privește modernizarea Cluj-Episcopia Bihor, 1,5 miliarde de euro este valoarea acestui obiectiv. Aici noi credem că vom finaliza documentația până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom semna contractul de execuție și vom finaliza acest obiectiv până în 2026”, a spus ministrul.

Pe scurt, proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este, practic, vorba despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria. Mai multe detalii despre acest proiect găsiți AICI.

Florin Cîțu ”uitase” de contractul pentru Cluj Napoca-Episcopia Bihor

Proiectul este inclus în Planul Național de investiții și relansare economică prezentat luna trecută de Guvernul condus de Ludovic Orban.

La finele săptămânii trecute, Ministerul Finanțelor, condus de Florin Cîțu, a întocmit lista proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate, pe baza datelor transmise de nouă ministere. Ministerul Transporturilor se află pe primul loc, cu 130 proiecte, printre care nu s-a regăsit însă și modernizarea tronsonului Cluj Napoca-Episcopia Bihor.

Lucian Bode este optimist în legătură cu lucrările de pe Coridorul IV

Lucian Bode a prezentat și alte proiecte din domeniul feroviar care vor fi finanțate din fonduri europene nerambursabile. Potrivit demnitarului, în momentul de față România are puțin peste 400 km de cale ferată modernizați din rețeaua principală de 3.000 km, toți pe Coridorul IV. ”Avem în lucru 140 km de rețea de cale ferată pe acest coridor principal, pe care noi estimăm că vom cheltui peste 1,5 miliarde de euro din bani europeni”, a explicat ministrul Transporturilor.

El a amintit faptul că în primăvara acestui an s-a semnat contractul pentru două dintre cele trei secțiuni ale tronsonului Brașov-Sighișoara. ”Din CEF, Connecting Europe Facility, am reușit să semnăm în primăvara acestui an, în aprilie, un contract de 620 milioane de euro pentru reabilitarea a două secțiuni, Brașov-Apața, Cața-Sighișoara. Contractul a fost semnat, am dat ordin de începere a lucrărilor și practic din Coridorul IV ne rămâne un singur tronson de 27 km între Predeal și Brașov. Plus lucrările care se desfășoară în momentul de față în zona frontieră, Simeria-Km 614, putem spune că avem Coridorul IV finalizat de la Constanța la Curtici”, a spus ministrul.

Alte două contracte importante vor fi semnate anul viitor

Lucian Bode s-a referit și la Ramura Sudică a Coridorului IV paneuropean. Și aici a anunțat că unele contracte de lucrări vor fi semnate în cursul anului 2021. ”Tot un proiect matur e Coridorul Sudic, de la Calafat, Craiova, Drobeta Turnu Severin, Caransebeș, Timișoara, Arad. Din acest tronson, pentru cele două sectoare, dintre Arad și Timișoara, respectiv Timișoara-Caransebeș, sunt studiile de fezabilitate într-un stadiu avansat și noi putem să semnăm contractele de execuție anul viitor și până în 2026 să finalizăm realizarea acestor obiective”, a precizat ministrul Transporturilor.

Întrebat fiind în legătură cu transferul traficului de mărfuri de pe rutier pe feroviar, Lucian Bode a avansat un orizont de zece ani de zile, dar nu a precizat cum se va face, practic, acest lucru: ”Până în 2030, o mare parte din transportul de marfă se va muta pe calea ferată. E un obiectiv asumat la nivelul Comisiei Europene”.