spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Contractul de mentenanță a trenurilor de metrou prelungit, doar cu banii jos sau garanții de plată

Firma Alstom România a făcut o ofertă de mentenanță a parcului Metrorex pentur următorul an după ce regia a respins prelungirea contractului cu trei luni, în interiorul termenului permis legal. Prelungirea contractului pe următorul an se va face însă doar dacă Metrorex își va plăti datoriile către Alstom, respectiv 150 milioane lei. Firma ar accepta o reeșalonare a datoriilor, însă bazată pe garanții de plată.

Doru Cireașă

Riscul ca metroul să nu mai circule după Revelion este unul major, deoarece contractul de mentenanţă expiră la 31 decembrie şi există discuții curente, nefinalizate, privind plata restanţelor care datează de un an şi se ridică la 150 de milioane de lei, a declarat, miercuri, directorul general Alstom Transport România, Gabriel Stanciu.

Ce datorii are Metrorex

El a subliniat că Metrorex nu a plătit serviciile de mentenanţă prestate de Alstom Transport România din decembrie anul trecut.
„Metrorex ne datorează banii pe un an de zile. Nu suntem plătiţi din decembrie anul trecut. Dacă facem un calcul rotund, ajungem la aproape 150 de milioane de lei. Situaţia nu e nouă. Faptul că ni se datorează bani de atâta vreme nu e nou. Au fost discuţii acum vreo 3 luni în care ministrul de la vremea respectivă a promis o serie întreagă de lucruri. Din restanţele de atunci, care erau de 132 de milioane de lei, s-au plătit 25 de milioane, însă între timp au mai trecut trei luni de mentenanţă. De când am început noi să vorbim şi până vom termina probabil că se vor mai strânge 500 mii – 600 mii de lei. Oamenii sunt în depou la ora asta şi fac treabă în cele patru depouri. E un contract de servicii. Natura contractelor de servicii este aceea că şi dacă facturezi şi dacă nu facturezi conform reglementărilor fiscale în vigoare suntem obligaţi să declarăm venit, Metrorex este obligat să declare costuri, ele intră în acumulare, dar existenţa sau inexistenţa facturii, scadenţa sau nescadenţa ei devin irelevante din punctul de vedere al naturii contractului de servicii”, a afirmat directorul general al companiei.

Stanciu a afirmat că pentru a putea efectua lucrările Alstom România a angajat credite bancare, cu garanția acționarului majoritar Alstom Franța. Însă și aici aproape că a fost atins plafonul maxim posibil de îndatorare, a lăsat el să se înțeleagă.

Metrorex, fără vină

„Încă nu au propus niciun grafic de eşalonare. Din câte înţeleg, în curs se află o procedură de mărire de capital la Metrorex. E la aprobat undeva pe traseu, nu aş şti să vă spun unde şi nici nu e treaba noastră ca prestator, însă sper din toată inima ca procedura să izbutească, pentru că nu este vorba doar despre plata datoriilor restante la noi, ci înţeleg că mai sunt şi alte contracte implicate”, a adăugat el.

Stanciu a subliniat că datoria este certă, exigibilă şi nu a fost contestată de Metrorex.

„Creanţa este certă, exigibilă şi mai e o chestiune: eu nu acuz Metrorex de rea-credinţă şi nu cred că oamenii de la Metrorex nu ar fi vrut să plătească factura sau că au ceva de contestat. Prestaţia este reală. Metrorex nu are cu ce din două motive: 1. Că i-a executat silit Astaldi şi le-a luat cash-ul pe care îl aveau şi 2. fiindcă Ministerul Transporturilor înţeleg că nu şi-a plătit subvenţia. Mai mult, înţeleg că Metrorex a dat în judecată MT pentru că nu a plătit subvenţia. Ei mai au datorii la Asocierea Astaldi probabil vreo 60 de milioane de lei. Ce mai înţeleg de la Metrorex este că au dat drumul la o procedură de mărire de capital cu 200 de milioane de lei, din care speră să-şi plătească datoriile scadente. Au trecut de testul investitorului privat, au trecut de toate fazele astea şi acum înţeleg că este pe ultima sută de metri procedura”, a afirmat acesta.

Metrorex respinge prelungirea contractului cu trei luni

Gabriel Stanciu a precizat că Alstom Transport România a venit cu o propunere de prelungire cu trei luni a contractului de mentenanţă, însă nu a fost acceptată, şi a avertizat că lucrul se va opri, pentru că nu se poate munci la nesfârşit fără a se primi bani. Stanciu spune că legal un ontract se poate prelungi cu cel mult patru uni, potrivit legislației achizițiilor publice.

„Am făcut iniţial o propunere prin care am evocat posibilitatea prelungirii cu trei luni a contractului actual care, după părerea mea, era perfect legală, timp în care să fi rezolvat toate problemele aflate în curs: pe de o parte plata restanţelor, pe de altă parte o procedură de negociere pentru un an de contract în absenţa publicării licitaţiei pentru 15 ani, pe care înţeleg că o au în vedere, însă chestiunea respectivă nu a funcţionat. A fost refuzată propunerea, astfel încât ne-am văzut puşi în situaţia de a face ceva până la 31 decembrie.

Ca să nu ajungem în dezastru am propus această prelungire, timp în care făceam toate lucrurile astea: plata datoriilor, negocierea contractului pe un an, publicarea licitaţiei pe 15 ani, adică dăm un pic de timp timpului. Practic, le mai dădeam trei luni să rezolve cu plata. Răspunsul a fost că nu se poate să prelungim cu alea trei luni, încă nu am înţeles de ce, şi că o să publice anunţul de intenţie pentru contractul pe un an. Lucru pe care l-au şi făcut într-o vineri seara. Intenţia au publicat-o în octombrie, iar în 6 decembrie anunţul şi a trebuit să dăm ofertă până pe 12 decembrie la ora 10 dimineaţa, adică în trei zile lucrătoare. Este vorba despre un contract nou pe un an de zile”, a precizat şeful Alstom Transport România.

El a arătat că a fost depusă o ofertă completă şi, conform prevederilor legale, se negociază acum.

Stanciu a recunoscut faptul că salariile angajaților Alstom România care se ocupă de mentenanță sunt mai mici decât cele ale celor de la Metrorex însă a spus că nici nu s-ar fi putut egala „performanțele” salariale de la Metorex în condițiile în care angajații companiei de stat au beneficiat de două majorări salariale, una de 18% alta de 20%, în ultimii doi ani. Spre deosebire de Metrorex. Alstom își ajustează valoarea contractului semnat cu statul doar în funcție de inflație, al cărei nivel e departe de procentajele menționate de creșteri salariale.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole