La 26 noiembrie 2024, au fost anunțați contractanții pentru sistemele feroviare HS2 (rețeaua de mare viteză 2 din Marea Britanie), care vor furniza cele mai moderne sisteme de cale ferată, semnalizare, comunicații și alte sisteme ale proiectului feroviar de mare viteză,
Contractele au o valoare totală de 3 miliarde GBP (3,6 miliarde de euro) și se așteaptă să susțină zeci de mii de locuri de muncă în Regatul Unit.
Câștigătorii sunt:
Ferrovial Construction/ BAM Nuttall JV pentru sistemele de cale ferată, loturile 1, 2 și 3. Ferrovial BAM va supraveghea proiectarea și construcția infrastructurii de cale ferată HS2, va gestiona logistica de construcție și va sprijini faza de testare și punere în funcțiune. Aceasta va acționa în calitate de antreprenor principal pentru lucrările legate de traseu și va fi responsabilă de coordonarea logisticii și a autorizațiilor. Lucrările acoperă traseul de la Old Oak Common până la terminalul de la Birmingham Curzon Street. Aceasta include proiectarea și construcția depozitului de întreținere a infrastructurii de la Calvert, interfața cu depozitul de întreținere a materialului rulant Washwood Heath și conexiunea permanentă la rețeaua feroviară existentă la Handsacre Junction.
Întreruperile și trecerile de cale ferată, precum și șinele prefabricate care formează sistemul de cale ferată HS2 vor fi furnizate prin intermediul contractelor existente cu Voestalpine și Porr UK – antreprenorul de sisteme de cale ferată coordonând proiectarea, logistica și instalarea. Căile ferate vor fi furnizate prin intermediul Network Rail.
Colas Rail va fi responsabilă de proiectarea, fabricarea, furnizarea, instalarea, testarea și punerea în funcțiune a sistemelor catenare aeriene (OCS). Colas va utiliza gama de design V360 OCS de ultimă generație sub licență de la SNCF Reseau pentru a dezvolta următoarele etape de proiectare pentru HS2 Ltd. Acest sistem a fost primul din Europa care a fost certificat pentru viteze de până la 360 km/h și va furniza energie pentru trenurile de mare viteză de ultimă generație.
Siemens Mobility a câștigat trei contracte. Primul include contractul pentru telecomunicațiile operaționale și sistemele de securitate și va fi responsabilă de proiectarea, fabricarea, furnizarea, instalarea, autorizarea de siguranță, testarea, punerea în funcțiune și întreținerea inițială a sistemelor și a sistemelor de securitate la nivelul întregului traseu. Capacitatea rămasă pe rețeaua de fibră optică ar putea fi, de asemenea, vândută unor furnizori terți pentru a contribui la îmbunătățirea accesului în bandă largă pentru comunitățile rurale mai izolate.
Al doilea contract câștigat de Siemens Mobility se referă la sistemul de comandă, control și semnalizare (CCS) și de gestionare a traficului (TM), care va sprijini servicii mai rapide și mai frecvente. Compania Ther este responsabilă de proiectarea, fabricarea, furnizarea, instalarea, supravegherea, inspecția, autorizația de siguranță, testarea, punerea în funcțiune și întreținerea sistemelor CCS și TM până la predarea către operațiunile de testare, precum și de serviciile de asistență tehnică continuă pentru sistemele CCS și TM.
În cadrul celui de-al treilea contract, Siemens Mobility va furniza sistemul digital de gestionare a ingineriei, care va permite controlul de supraveghere de la distanță al activelor și sistemelor feroviare de către personalul operațional și de întreținere cheie, permițând Regatului Unit să opereze unele dintre cele mai fiabile, sigure și eficiente servicii feroviare de mare viteză din lume. Siemens va fi responsabilă de proiectarea, fabricarea, furnizarea, instalarea, integrarea, testarea, punerea în funcțiune și întreținerea unei soluții integrate SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) care va fi utilizată pe întreaga rețea, precum și de asistența tehnică pe o perioadă de până la 25 de ani.
Hitachi Rail GTS UK Limited și Telent Technology Services Limited JV (TTJV) vor fi responsabile de proiectarea, fabricarea, furnizarea, instalarea, autorizarea de siguranță, testarea, punerea în funcțiune și întreținerea inițială a sistemelor, care vor asigura comunicațiile mobile utilizate de clienți, precum și serviciile de urgență și rețeaua de date a stațiilor.
Principalii contractanți de sisteme feroviare vor fi reuniți în cadrul unei structuri colaborative, Rail Systems Alliance, menită să gestioneze interfețele dintre aceștia și să rezolve orice conflict în cadrul programului. Toți membrii vor colabora în ceea ce privește proiectarea, accesul, resursele și logistica pentru a atinge obiectivele comune în materie de costuri și termene.
În următorii ani, câștigătorii vor proiecta mai întâi și apoi vor instala aproximativ 450,6 km (280 mile) de cale ferată capabilă să atingă viteze de până la 360 km/h, precum și sursele de alimentare și echipamentele de semnalizare necesare pentru funcționarea în siguranță a căii ferate.
O rețea vastă de cabluri din fibră optică va constitui sistemul nervos central al căii ferate, asigurând semnalizarea și comunicațiile pentru personal și călători. Întinse cap la cap, aceste cabluri se vor întinde pe mai mult de 1930 km (1200 mile).
Contractele pentru sistemele feroviare HS2 marchează începutul unei noi etape pentru proiect, care va transforma aproape 225 km (140 mile) de tuneluri, poduri și terasamente între Londra și West Midlands într-o cale ferată operațională.
În plus, un contract separat pentru livrarea depozitului Washwood Heath și a centrului de control integrat al rețelei va fi atribuit anul viitor.