Contractele pentru modernizarea căii ferate vor fi ajustate pentru a acoperi creșterile de preț la materiale, combustibil, energie și gaze.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul Transporturilor și Infrastructurii privind aprobarea elementelor de cost semnificative pentru proiectele de infrastructură de transport feroviar de interes național sau european și pentru proiectele de infrastructură de transport cu metroul.
La calea ferată, elementele de cost principale sunt: forța de muncă, combustibil, energie și gaze, agregate minerale de carieră și balastieră, structuri metalice, oțel beton, articole din beton ciment și ipsos, cabluri electrice, subansamble electrice și suprastructura căii, se precizează în proiect. În funcție de aceste elemente se vor ajusta și contractele.
Contractele pentru modernizarea căii ferate, afectate de războiul din Ucraina și de pandemie
Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor. Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt: oțelul, fierul-beton sau structurile metalice si cablurile izolate si neizolate. De asemenea, ca urmare a crizei militare a fost înregistrată o creștere semnificativă a prețului la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor finanțate, în cea mai mare parte, din fonduri externe nerambursabile, se arată în Nota de fundamentare a proiectului.
La rândul ei, criza generată de pandemie a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera. Creșterea prețurilor materialelor de construcții a afectat substanțial prețul ferm al contractelor de achiziție încheiate pentru cele trei categorii de contracte, și anume: contractele de lucrări și de produse (livrare echipamente), respectiv contractele de servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate și/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice și care includ studii geotehnice și/sau hidrogeologice. Această creștere de prețuri nu a putut fi avută în vedere de către ofertanți la data depunerii ofertelor și nici de beneficiari atunci când au întocmit documentațiile de atribuire.
În acest context, a fost aprobată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile. „Având în vedere faptul că, prin adresele primite de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile prin care contractanții subliniază incapacitatea lor de a suporta creșterea costurilor la materialele de bază și solicită reechilibrarea contractelor prin ajustarea valorii aferente restului de executat existent la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64/2022, este necesară stabilirea elementelor de cost ce vor fi avute în vedere în aplicarea formulei de ajustare a prețurilor”, se arată în documentul citat.
Prezentul proiect de ordin se urmărește aprobarea elementelor de cost pentru proiectele de infrastructură de transport feroviar de interes național sau european și pentru proiectele de infrastructură de transport cu metroul.