spot_img
duminică, februarie 5, 2023
spot_img

Contractele operatorilor de transport călători pe zece ani, discutate joi de către Guvern

În ultimul ceas Guvernul ia în discuție contractele operatorilor de transport călători pe zece ani. Acest termen asigură supraviețuirea operatorilor privați de călători în contextul liberalizării pieței.

Guvernul ia în discuție joi contractele de servicii publice pe următorii zece ani, termen care asigură supraviețuirea operatorilor privați de călători în contextul liberalizării pieței. Semnarea contractelor pe zece ani a fost îndelung solicitată de către sindicatele feroviare care au afirmat că în caz contrar operatorii autohtoni vor ieși de pe piață ca urmare a presiunii exervcitate de companii străine, mai bine finanțate și dotate cu material rulant. Prevederile europene impun scoaterea la licitație a traselor de călători însă există portița atribuirii traselor prin incredințare directă anterior termenului la care are loc liberalizarea pieței. Noul mers al trenurilor intră în vigoare spătămâna viitoare, fapt ce obligă la semnarea contractelor în prima ședință de Guvern.

Contractele operatorilor de transport călători pe zece ani, explicația Guvernului

„Valabilitatea CSP este corelată cu data schimbării graficului de circulație din ultimul an de valabilitate a contractului, conform prevederilor Anexei nr. VII, alin. 2 din Legea nr.202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare. Contractele anterior menționate, pentru perioada decembrie 2022 – 11 decembrie 2032, vor asigura derularea activității de transport feroviar public de călători pe o perioadă minim necesară, fără a perturba prestarea serviciilor ce fac obiectul obligației de serviciu public, în vederea pregătirii documentației necesare pentru următoarele contracte de servicii publice, precum și pentru a permite îndeplinirea tuturor condiționalităților precizate de Consiliul Concurenței. Acestea vor fi atribuite direct, având în vedere prevederile art.5 alin.(6), coroborat cu prevederile art.7 alin.2 din Regulamentul (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentele (CEE) nr.119/69 şi nr.1107/70 ale Consiliului, astfel cum a fost modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016”, explică Guvernul în nota de fundamentare la proiectul de act normativ ce va fi dezbătut joi.

Tergiversarea ar duce la dispariția operatorilor

Tergiversarea de către Guvern a aprobării contractelor de servicii publice pe 10 ani, pentru perioada 11 decembrie 2022- 11 decembrie 2032, pentru operatorii români de transport feroviar de călători, ar avea ca efect dispariţia din piaţă, începând cu 11 decembrie, a companiilor autohtone, avertiza recent, într-un comunicat de presă, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

„Operatorii străini de transport feroviar de călători care vor înlocui operatorii români vor primi compensaţii mai mari de la Guvern şi toate trenurile noi care vor fi achiziţionate pe fonduri europene şi care erau destinate OTF-urilor autohtone. Astăzi, de Ziua Naţională a României, nu există încă toate avizele interministeriale şi avizul Consiliului Economic şi Social, aviz care nu poate fi dat în lipsa avizelor ministerelor cu atribuţii în domeniu. Avertizăm că viitoarea şedinţă de guvern este programată pe 7 decembrie şi, dacă până atunci nu există avizul CES şi nu avem o HG până în 10 decembrie 2022, de a doua zi – 11 decembrie – intră în vigoare dispoziţiile Regulamentului European în materie, care prevede că, în lipsa contractelor de servicii publice cu atribuire directă în derulare, statul este obligat să încheie noi contracte de servicii publice numai prin atribuire competitivă (prin licitaţie) a fiecărei trase de tren de călători, licitaţii la care nu vor participa operatorii de transport feroviar de călători români din cauza stării tehnice a locomotivelor pe care le au în prezent. Astfel România va scăpa de CFR Călători şi operatorii privaţi români de transport feroviar şi va avea pe calea ferată numai operatori străini de transport feroviar de călători”, a declarat recent Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR.

 Club Feroviar a detaliat aici conținutul contractelor

  • Perioada acoperită: 10 perioade de mers de tren (2022/2023 – 2031/2032)
  • Activitate totală: 771 milioane tren-km sau 70,1 milioane tren-km în medie pe an. Spre comparație, anul acesta se vor atinge abia 63 milioane tren-km.

 

Ultimele Articole