Guvernul va discuta joi noile valori ale contractelor de mentenanță și modernizare a 55 de locomotive din PNRR, fapt care se așteaptă să ducă la deblocarea proiectului și la semnarea contractelor de execuție pentru modernizare.
Este vorba de 55 de locomotive electrice ce trebuie modernizate, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice în locomotive pe baterii, modernizarea a 139 de vagoane de clasă, dormit, cușetă, restaurant și bistro.
Până acum, CFR Călători, singurul operator interesat de posibilitatea reparației de material rulant din fonduri PNRR, a organizat două licitații pentru modernizarea a câte 19 locomotive, una câștigată de RELOC Craiova, alta, cea pentru modernizarea locomotivelor cu montaj ETCS 2, cu Softronic Craiova în poll position. A doua licitație nu a fost însă însoțită de semnarea unui contract, căci firma Alstom a contestat o decizie a comisiei de licitație. Atribuirea ar urma să aibă loc luna aceasta.
Tărăgănare timp de un an
Istoria proiectului este una complicată. În toamna anului trecut Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea materialului rulant menționat, fără a include însă o componentă de mentenanță. În primăvara acestui an, Ministerul Transporturilor a lansat consultări de piață pentru un preț de modernizare care să includă și mentenanța pe nouă ani, cu o reparație capitală după primii șase ani de exploatare. La acel moment, Ministerul Transporturilor a demarat licitațiile de modernizare a 38 locomotive (19+19) și a unor vagoane de călători, intruducând însă o clauză suspensivă ce face posibilă anularea procedurii dacă nu există banii necesari. Surse din cadrul proiectului afirmă că aceste contracte de reparație a locomotivelor trebuie semnate până la 18 martie 2024, pentru a nu se pierde banii PNRR. Aceste surse au infirmat informația că România ar avea vreo obligație asumată de semnare a contractelor în 2023, până la finele anului, cu titlul de borne în PNRR.
Componenta de mentenanță ar urma să fie plătită companiilor care vor face lucrările prin bugetul CFR Călători și în cadrul Contractului de Servicii Publice cu această companie. Cum contractul CSP se semnează pe 10 ani (2022-2032), dar cel de modernizare a materialului rulant trebuie încheiat în 2026 (ultimul an al PNRR) va fi necesară și prelungirea acestuia până în 2032.
Revenind la ședința de azi a Guvernului, acesta aprobă azi o majorare a indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea materialului rulant menționat.
Valorile inițiale, din toamna anului trecut. Valoarea totală a cheltuielilor de investiții, aprobată în condițiile anterior menționate, este de 1.037.173 mii lei, inclusiv TVA, din care:
- 388.278 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea celor 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători;
- 58.830 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru conversia celor 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in;
- 448.873 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio;
- 141.192 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 30 vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro.
Valorile actuale, discutate joi de Guvern.
- Proiectul privind Modernizarea a 55 de locomotive electrice are o valoarea totală estimată de 1.099.449 mii lei cu TVA
- Modernizarea a 20 locomotive electrice pe baterii plug-in obținută in urma conversiei locomotivei diesel-hidraulice de 1250 CP clasice în valoare de 26.811.107,00 Euro, inclusiv T.V.A.
- Modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cuşetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio) este necesară suma totală de 171.499.863,00 euro cu TVA, respectiv 843.590.675,86 lei cu TVA.
Compania RELOC Craiova este deținută de grupul Grampet în timp ce Softronic și Softrans sunt în proprietatea a patru investitori români fără legătură cu arabii care au cumpărat Electroputere construind un mall pe terenul fostului producător de locomotive.
Doar o locomotivă din 100 atinge 200 km/oră
Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:
- Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
- Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC CFR Călători S.A., însumează 2280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2023, respectiv a obligației de serviciu public;
- Parcul de locomotive al SNTFC CFR Călători S.A. este de peste 1080 unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011. Pe fondul investițiilor scăzute în modernizarea parcului de locomotive destinate remorcării trenurilor de călători, vârsta parcului depășește 30 ani, în timp ce o locomotivă din 10 are o vechime de peste 40 ani. Vechimea ridicată este dată de îmbătrânirea mai accentuată a parcului de locomotive diesel, în condițiile în care 16% din locomotivele electrice au o vechime cuprinsă între 30 și 40 ani, iar singurele locomotive noi sunt cele electrice, totuși într-o proporție de numai 1%. În condițiile în care locomotivele noi au fost puse în circulație în perioada 2009 – 2011, acestea nu sunt omologate în conformitate cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate;
- Vitezele maxime de circulație ale locomotivelor electrice destinate remorcării trenurilor de călători din parcul activ al României variază între 120 km/h și 200 km/h. Ponderea este deținută de locomotivele apte de circulație la 160 km/h, urmate de cele cu viteza maximă de 120 km/h. Locomotivele cu viteza maximă proiectată de 200 km/h sunt locomotivele achiziționate în ultimii 15 ani, reprezentând și din acest punct de vedere doar 1% din parc;
- Parcul de vagoane de călători este, de asemenea, îmbătrânit și nu respectă cerințele Standardelor Tehnice de Interoperabilitate, inclusiv din punct de vedere al respectării normelor de transport privind persoanele cu mobilitate redusă. În timp ce peste 80% din parc are o vechime mai mare de 30 ani, numai 10% are o vechime mai mică de 15 ani;
- Materialul rulant al operatorilor români se confruntă cu multe probleme, care au un impact negativ asupra funcționării și nivelului de servicii. Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclul său de viață. Din acest motiv, există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public;
- Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a CSP, care solicită, prin urmare, înlocuirea acestuia.