Contestație câștigată la Craiova – Caransebeș. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate firmei italiene Itinera la licitația de modernizare a lotului 6, Cap X PO Nou Poarta – Caransebeș KM 436+887 – KM 474+046,53.
Firma italiană a contestat documentația din licitația de modernizare a lotului 6 din Craiova – Caransebeș, contestația fiind argumentată prin neclaritățile din documentația realizată de CFR SA.
Acțiunea Itinera la CNSC a avut câștig de cauză. „Admite în parte contestația formulată de Itinera SpA (…) obligă autoritatea contractantă să pună în concordanță răspunsurile la întrebările (…) cu răspunsul la întrebarea (…)”, spune Consiliul.
Termenul de depunere a ofertelor era 26 august, admiterea contestației și refacerea acesteia urmând să ducă, cel mai probabil, la prelungirea termenului de prezentare a propunerilor de către constructori.
O documentație neclară
CFR SA a primit peste 200 de solicitări de clarificări. Firma Itinera a afirmat că CFR a trimis răspunsuri contradictorii la cererile de clarificări și a dat câteva exemple. Astfel, Itinera a dorit să știe dacă sunt posibile modificarea, adaptarea sau completarea soluției tehnice din Studiul de fezabilitate la momentul elaborării ofertei. Răspunsul CFR a fost unul negativ, însă la o solicitare similară adresată de alt potențial participant același răspuns a fost diferit. „În cazul adaptărilor evidente, acestea trebuie luate în calcul la momentul elaborării ofertei”, a răspuns CFR altei firme.
Alte neclarități au privit aria de aplicare a așa-ziselor caracteristici imperative de respectat, unde se face referire doar la lucrările arheologice. „Lipsa indicării caracteristicilor imperative este o neconformitate frecvent întâlnită, după cum sesizează și ANAP”, spunea compania italiană.
Dacă în documentația de atribuire s-a prevăzut un termen de 90 de zile în care antreprenorul poate sesiza supervizorul asupra oricăror erori, acest termen s-a modificat unilateral prin acordul contractual la doar 10 zile, a mai scris Itinera.
Apoi, expertizele prezentate de CFR SA la anumite clădiri, unde elemente de infrastructură sunt „fie expirate, fie caduce”, mai spun italienii. Compania a cerut parametrii geotehnici în cazul unor tuneluri pentru elaborarea ofertei, însă CFR SA a răspuns că „nu s-au elaborat studii geotehnice”.
Valoarea licitației, peste 2,2 miliarde de lei
Valoarea financiară estimată a contractului este de 2.208.020.546,24 lei, fără TVA. Scopul general al implementării proiectului vizează:
→ îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 120 km/h și cea de 160 km/h;
→ modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
→ mărirea capacității de tranzit;
→ asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
→ modernizarea stațiilor și a haltelor de mișcare;
→ modernizare poduri, podețe;
→ reabilitarea/modernizarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând construcțiile pasarelelor şi/sau tunelurilor pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
→ montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
→ instalații de centralizare electronică noi în stații și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
→ reducerea valorii maxime a declivității pe secțiunile unde aceasta depășește 18‰.