miercuri, februarie 12, 2025
spot_img

Consumul de alcool la calea ferată, ”rezolvat” de Transporturi à la Farfuridi

Consumul de alcool la calea ferată este o problemă care, din păcate, a luat amploare în ultima perioadă, iar din această cauză s-au produs și multe accidente feroviare. De ani buni, atât patronatele, cât și sindicatele și autoritățile de reglementare din domeniu le solicită oficialilor guvernamentali o soluție. Acum, Ministerul Transporturilor vine cu o ”rezolvare” care de fapt nu rezolvă nimic.

UPDATE. Surse din sistemul feroviar ne-au precizat cum au stat de fapt lucrurile. Anul trecut, ASFR a inițiat și înaintat pe circuitul de avizare un proiect de Hotărâre de Guvern privind constatarea și sancționarea consumului de alcool și de droguri în timpul serviciului. Numai că la Ministerul Sănătății proiectul s-a împotmolit, răspunsul fiind că nu există norma de nivel primar care să permită emiterea unei astfel de HG. În consecință, trebuie ca mai întâi să fie modificată OUG 12/1998 și abia apoi emisă HG. Chichițe juridice care pun frână procesului de combatere a consumului de alcool la calea ferată.

Pe site-ul ministerului a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea art. 46 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române.

În prezent, singura reglementare în domeniul feroviar cu privire la constatarea și sancționarea unor abateri săvârșite de personalul din unitățile de căi ferate aflat sub influența de băuturi alcoolice este  Ordinul Ministrului Transporturilor și Telecomunicațiilor nr. 855/1986, aplicabil ”personalului muncitor din toate unitățile Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor”.

”Începând cu anul 1998, după reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, prevederile acestui ordin au devenit inaplicabile pentru operatorii de transport feroviar cu capital privat, precum și pentru operatorii economici care desfășoară activități cu specific feroviar, alții decât cei aflați în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Totodată în cuprinsul Ordinului Ministrului Transporturilor și Telecomunicațiilor nr. 855/1986 se face trimitere la unele reglementări care nu mai sunt în vigoare, cum ar fi Ordinul ministrului Sănătății nr. 47 din 30.03.1963, ordin prin care unitățile sanitare din rețeaua Ministerului Sănătății erau obligate să recolteze probe de sânge la cererea organelor CFR”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Problema, semnalată de ASFR, patronate, AGIFER și CFR SA

Nimic mai adevărat, iar acest lucru a fost semnalat inclusiv în urmă cu două săptămâni, când a avut loc o dezbatere între responsabilii Autorității pentru Siguranță Feroviară, AGIFER, CFR SA, operatori de transport și ai mass media, așa cum am scris atunci.

Oficiali ai ASFR au menționat cu acel prilej că este în lucru un proiect de Hotărâre de Guvern care să înlocuiască Ordinul 855 din 1986 ”privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei în unitățile Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor”. Nu mai puțin de 31 de ceferiști care beau la serviciu au fost prinși de polițiști, în flagrant delict, în primele nouă luni ale anului trecut.

Consumul de alcool la calea ferată a cauzat mai multe accidente

Statistici dă și ministerul, în Nota de fundamentare la prezentul proiect. Astfel, în perioada ianuarie 2023 – decembrie 2024 au fost constatate un număr de 68 de cazuri de executare a serviciului de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației feroviare aflat sub influența consumului de băuturi alcoolice.

Din numărul total de cazuri constatate, trei s-au soldat și cu accidente feroviare. Pe 17 mai 2023 s-a produs accidentul feroviar de la Toporu, pe secția de circulație Videle-Giurgiu Nord. Două locomotive aparținând unor operatori de transport feroviar de marfă – United Railways și Rail Cargo Carrier Romania – s-au ciocnit. Mecanicul primului operator era beat.

Alte două accidente feroviare s-au produs anul trecut. Primul a avut loc pe 1 mai 2024, când trenul de marfă nr. 67752-00 operat de Tehnotrans Feroviar a depășit, contrar reglementărilor în vigoare, semnalul de ieșire al stației CFR Găești. Apoi, pe 15 mai 2024, în halta de mișcare Copăcioasa, la manevra de regarare a Drezinei Camion DC 008, aparținând SRCF Craiova – Secția L5 Târgu Jiu, de la linia 2 la linia 1, s-a produs depășirea semnalului Y2 în poziție pe oprire urmată de deraierea de ambele osii a drezinei peste macazul nr. 1. Mecanicul de locomotivă de pe drezina DC 008 avea o alcoolemie de 0,45 la mie în aerul expirat.

În afară de aceste exemple, mai adăugăm și noi cazul accidentului feroviar de la Cârcea din 12 august 2018, când un mecanic de locomotivă beat al Grup Feroviar Român a distrus un fir de circulație al viaductului de pe Magistrala 100. Mecanicul a fost testat cu aparatul etilotest şi a rezultat o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool în sânge.

”Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica”

Ne-am lămurit că situația este gravă și că necesită o rezolvare urgentă. De asta pare să se fi lămurit și Ministerul Transporturilor, care a elaborat prezentul proiect de OUG.

Doar pare, pentru că, așa cum vom vedea, nu se rezolvă nimic, cel puțin nu acum. În loc să se modifice Ordinul 855 din 1986, așa cum anunțaseră patronatele, ASFR și ceilalți actori din domeniu, se modifică un articol din OUG nr. 12/1998.

Să vedem ce prevede textul proiectului:

”Articol unic – Art. 46 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:

<Art. 46 – Faptele care constituie contravenţii la normele privind transportul feroviar, inclusiv cele care constituie contravenţii la normele de protecţie a infrastructurii feroviare, sancţiunile care se aplică şi organele împuternicite să sancţioneze aceste fapte, precum şi normele privind verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool sau de substanțe psihoactive, în cazul personalului cu atribuții privind siguranța circulației în transportul feroviar, se stabilesc prin hotărâri ale Guvernului>”.

Să vedem acum și ce prevede același articol în forma actuală a OUG 12/1998:

”Art. 46 – Faptele care constituie contravenții la normele privind transportul feroviar, inclusiv cele care constituie contravenții la normele de protecție a infrastructurii feroviare, sancțiunile care se aplică și organele împuternicite să sancționeze aceste fapte se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.

Practic, singura modificare este că se aruncă pisica în curtea Guvernului, care ar urma să stabilească ulterior normele privind verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool sau de substanțe psihoactive.

Vorba lui Farfuridi din piesa ”O scrisoare pierdută” a lui Ion Luca Caragiale: ”Din două una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele… esențiale… Din această dilemă nu puteți ieși… Am zis!”.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole