Consorțiul portughez condus de Ayesa, alături de Grid, a primit un contract pentru servicii de proiectare și de mediu pentru extinderea metroului din Porto până în 2030.
Conform contractului, consorțiul va furniza servicii pentru patru noi linii de metrou cu o lungime totală de 40 km, care vor fi deservite de 38 de stații.
Ayesa a obținut contractele pentru proiectarea completă și serviciile de mediu pentru cele patru noi linii de metrou situate strategic în Porto, Gondomar, Trofa, Maia și Matosinhos. Aceste noi linii vor sprijini populația în creștere, vor îmbunătăți transportul public, vor descongestiona traficul și vor promova dezvoltarea urbană durabilă pentru orașul înfloritor Porto.
În octombrie 2023, Metro do Porto a anunțat Planul de extindere 3.0 pentru rețeaua metro e metroBus care acoperă conexiunile cu Gondomar, Maia, Matosinhos, Porto și Trofa. Compania a lansat o licitație publică internațională pentru executarea proiectelor preliminare și elaborarea studiilor de impact asupra mediului respective pentru cele patru linii noi.
Noile linii vor intra în funcțiune în 2030 și vor oferi conexiuni care includ Gondomar II (Dragão – Souto soute); Instituto Universitário da Maia (ISMAI) – Muro – Trofa; Sao Mamede (IPO-Sea Stadium); Maia II (Roberto Frias – Maia Park – Aeroport). Planul de extindere a metroului din Porto este estimat la 1 miliard EUR.
Linia Gondomar de 6,9 km presupune construirea a 8 stații noi (São Roque, Cerco, Lagarteiro, Lagoa, Valbom, Hospital Fernando Pessoa, Oliveira Martins și Souto). Linia São Mamede se întinde pe 6,55 km și are 8 stații noi (Senhora da Hora II, S. Gens, Xanana Gusmão, Elaine Sanceau, Pedra Verde, S. Mamede, ISCAP, IPO II). În ceea ce privește ruta ISMAI – Muro – Trofa, soluția găsită a fost o combinație de metrou, între stația existentă de metrou ușor ISMAI și Muro, și metroBus, între Muro și Trofa. Linia va avea o lungime de 10,22 km și va fi deservită de 7 stații (Ribela, Muro, Serra, Bougado, Pateiras, Trofa Sul și Paradela).Pe linia Maia II, care se întinde pe 13 km, este prevăzută construirea a 16 stații noi (Os Verdes II, Ponte de Moreira, Espido, Parque Maia II, Chantre, Catassol, Maninho, Gueifães , Milheirós, Holy Waters, Caverneira, São Gemil, Broom, Pedrouços, HSJ II și Roberto Frias). În acest caz, nu a fost încă definit dacă modul de transport va fi metroul sau metroBus, lucru care, dacă este urmată ultima opțiune, își asumă influența atât asupra numărului de kilometri, crescând de la 13 km la 14,3 km, cât și asupra numărului de stații, de la 16 la 18.
Construcția de noi linii are un impact direct asupra descongestionării drumurilor. Sunt aproape 17 mii de mașini care nu vor mai fi în circulație în fiecare zi, la care se adaugă cu 1.200 mai puține călătorii cu autobuzul, care vor deveni inutile. Spațiul și timpul sunt redate oamenilor. Pentru plăcerea dumneavoastră. Pentru o mai bună calitate a vieții.
În iunie 2024, Metro do Porto a inaugurat extinderea de 3,1 km a liniei galbene între Santo Ovídio și Vila D’Este și lucrează la extinderea liniei Ruby între Casa da Música și São Bento.
În noiembrie 2023, Metro do Porto a atribuit un contract în valoare de 379,5 milioane de euro pentru construcția liniei Ruby, finanțat prin Planul de redresare și reziliență. Contractul a fost atribuit unui consorțiu format din Alberto Couto Alves (ACA), FCC Construcción și Contratas y Ventas.
Întreaga investiție pentru Ruby Line este estimată la 435 de milioane de euro și se preconizează că va fi contractată până la sfârșitul anului 2026.
Linia Ruby va avea o lungime de 6,4 km cu 8 stații și include construcția unui nou pod peste râul Douro între zona Massarelos/Campo Alegre și Arrábida. Podul lung de 835 de metri va fi construit la 70 de metri deasupra râului. Acest pod va fi rezervat exclusiv pentru metrou și pentru traficul pietonal și de biciclete.
Linia Ruby va asigura legături importante între centrele cu cerere puternică, și anume stația Casa da Música, cu 6 linii de metrou, centrul universitar Campo Alegre, zonele comerciale și spitalul Arrábida, zona istorică Gaia și zonele turistice din apropiere, stația CP Devesas și interfața modală Santo Ovídio, unde, în plus față de linia galbenă, va fi construită o stație de tren de mare viteză pentru a deservi viitoarea linie feroviară de mare viteză Porto – Lisabona.