spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

Consiliul UE aprobă competiția pe piețele interne de transport feroviar

Railway_tracks_foto_1_0La 28 aprilie Consiliul Uniunii Europene a dat undă verde noilor reguli care urmăresc îmbunătățirea serviciilor naționale de transport feroviar de călători pe teritoriul Uniunii. Prin urmare, Consiliul a aprobat acordul între actuala președinție a UE și Parlamentul European la 19 aprilie.

Normele revizuite – cunoscute drept pilonul de piață al celui de-al IV-lea Pachet Feroviar – vor deschide piețele interne de transport feroviar de pasageri din statele membre. Astfel, operatorii de transport feroviar vor avea acces non-discriminatoriu la întreaga rețea din Uniune dar condiția impune respectarea (necompromiterea) contractelor de serviciu public. Acest lucru înseamnă că noilor operatori le va fi mai ușor să intre pe piață și să își ofere serviciile de transport.

Pentru atribuirea contractelor de serviciu public, licitarea competitivă va deveni obligatorie, cu toate că excepții de la această regulă sunt încă posibile.

Calitatea serviciilor oferite, precum punctualitatea și frecvența trenurilor, vor avea o mai mare influență asupra atribuirii contractelor către operatori. Referitor la contractele de serviciu public – în baza cărora se desfășoară peste 90% din călătoriile cu trenul pe teritoriul Uniunii Europene – atribuirea directă va continua să fie permisă doar dacă aceasta va duce la o mai bună calitate a serviciului oferit sau o mai bună calitate în raportul cost-eficiență.

Pentru a garanta faptul că toate companiile feroviare au acces egal la infrastructura de cale ferată, noile norme consolidează independența și imparțialitatea administratorilor de infrastructură. Acestea sunt organismele care administrează rețeaua și alocă trasele. Vor fi luate măsuri pentru a spori transparența financiară a acestora și pentru evitarea conflictelor de interese. Acest lucru este important mai ales în cazurile în care administratorul infrastructurii și o companie feroviară (operatorul) fac parte din aceeași structură, cum ar fi o societate de tip holding.

Acordul se referă la trei propuneri legislative: un regulament revizuit care reglementează contractele de servicii publice, o directivă revizuită privind Spațiu Feroviar Unic European și un regulament de abrogare a regulamentului privind normalizarea conturilor companiilor feroviare.

Administratorii de infrastructură trebuie să respecte noile cerințe începând cu 1 ianuarie 2019. Statele membre trebuie să se asigure că operatorii feroviari au acces nediscriminatoriu la rețea, astfel încât să fie în măsură să își poată lansa noile servicii comerciale începând cu 14 decembrie 2020.

Licitațiile pentru contractele de servicii publice vor intra în vigoare în șapte ani de la publicarea actelor juridice, mai exact în 2023. Contractele atribuite în mod direct, cele existente la momentul respectiv, vor putea să se desfășoare până la expirarea acestora.

Ultimele Articole