miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

Administrațiile Brașov și București dezbat preluarea spitalelor CFR

Consiliul Județean Brașov îşi va manifesta, oficial, dorința pentru preluarea spitalului CFR din Brașov de la Ministerul Transporturilor. Tot săptămâna aceasta, în data de 28 iulie, Consiliul General al Primăriei Capitalei va dezbate la rândul lui două proiecte pentru preluarea spitalelor CFR 1 și 2 de la CFR SA.

Mai exact, în şedinţa de plen din 27 iulie, aleşii judeţeni vor dezbate un proiect de hotărâre prin care îşi vor exprima intenţia fermă de a prelua unitatea sanitară, potrivit bzb.ro.

Aprobarea acestui act normativ vine după ce Secretariatul General al Guvernului a transmis, în luna decembrie a anului trecut, o adresă către Consiliul Judeţean, prin care anunţa intenţia Ministerului Transporturilor de a preda unitatea sanitară.
După ce va prelua spitalul, administraţia judeţeană braşoveană are în plan să acceseze fonduri europene pentru modernizarea lui, apoi includerea lui în sistemul sanitar braşovean.
Dorinţa de a prelua unitatea sanitară de la Ministerul Transporturilor a fost exprimată şi în urmă cu 10 ani. La momentul respectiv, administraţia judeţeană voia să mute aici unele secţii ale Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov, însă demersurile nu au fost duse mai departe de către Ministerul Transporturilor.

Tot săptămâna aceasta, în data de 28 iulie Consiliul General al Primăriei Capitalei va dezbate la rândul lui două proiecte pentru preluarea spitalelor CFR 1 și 2 de la CFR SA. Cele două proiecte pot fi consultate aici. Proiectele prevăd preluarea Spitalului Clinic nr. 1 C.F. Witting, Ambulatoriului de Specialitate Gara de Nord, Spitalul Clinic C.F. nr. 2 și Policlinicii CFR Grivița.

Preluarea spitalului CFR cu girul Guvernului

În luna mai, într-un limbaj de lemn, alambicat și prețios, ce ascundea lipsa de argumente din jurul măsurii în cauză, Guvernul a adoptat Ordonanța 41/2023 care consfințește transferul spitalelor ceferiștilor de la Ministerul Transporturilor la cine le vrea.

Ordonanța de Urgență 41/2023 a fost elaborată în mod ilegal, fără dezbatere publică la nivelul Ministerului Transporturilor, dar a fost publicată în Monitorul Oficial 459 din 25 mai 2023.

Pentru a justifica ceea ce este de nejustificat, Guvernul a recurs la un limbaj complicat, al cărui șir e greu de urmărit. Se vorbește de „necesitatea obiectivă a adoptării măsurilor legislative necesare pentru eficientizarea serviciilor de asistență medicală”, dar și ”constituirea unor structuri flexibile capabile să surprindă îndeaproape și cu promptitudine nevoile reale de sănătate ale populației”. Nu se explică ce nu mergea până acum și ce va merge de acum înainte mai bine și de ce.

Guvernul vorbea de „necesitatea accelerării procesului de reformă în domeniul sanitar”, fără a ne spune și care reformă are loc în România.

S-a mai adus în discuție la fel de găunos și „imperativul îndeplinirii obligației statului de garantare a dreptului constituțional al cetățenilor la ocrotirea sănătății, prin certificarea calității serviciilor de sănătate”, fără a se explica cum beneficiază de drepturile lor constituționale românii aflați în situații medicale urgente, plimbați între spitale până își dau obștescul sfârșit.

Și, în fine, „asigurarea efectivă a accesului egal al cetățenilor la îngrijirile sanitare de bază și creșterea calității vieții” reprezintă un alt argument forte pentru care personalul din Transporturi rămâne fără propria sa rețea de îngrijire a sănătății.

De ce e ilegală măsura de transfer pentru spitalele ceferiștilor

După cum a mai explicat recent Club Feroviar, măsura trecerii spitalelor din subordinea Ministerului Transporturilor în cea la diferite entități locale este considerată ilegală din mai multe puncte de vedere:

– Legislația europeană obligă statele membre să dețină unități medicale în subordine care să realizeze controalele și asistența medicală la nivelul personalului din subordine.

– Nu există un proiect de act normativ care să fi fost în dezbatere publică la nivelul Ministerului Transporturilor și care să prevadă trecerea unităților medicale subordonate la instituții de învățământ medical sau la administrația locală.

– Nu există o consultare a sindicatelor pe această temă și un acord exprimat de acestea.

– Odată eliminate spitalele din rețeaua Ministerului Transporturilor, serviciile de expertiză medicală în domeniul transporturilor vor fi realizate contra cost de către unități medicale private interesate mai degrabă de obținerea profiturilor decât de calitatea expertizei și a controalelor medicale efectuate.

– Sunt spitale CFR care au unităţi subordonate în alte județe. Se va ajunge astfel ca, de exemplu, Consiliul Județean Iași să aibă în subordine Ambulatoriul din Suceava a Spitalului CF.

– Nu în ultimul rând, aflăm din Ordonanță că anterior aprobării OUG, premierul Ciucă a decis de capul lui să înființeze un comitet inter-ministerial cu acest scop (încă din martie).

+4 -0

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole