Consiliul Feroviar: Marii operatori au pierdut piață în favoarea micilor operatori

Raportul pe 2018 al Consiliului Feroviar, entitate subordonată Consiliului Concurenței, menționează evoluția pieței transporturilor feroviare de marfă și a cotelor de piață din ultimii ani, iar suprizele nu lipsesc.

Specialiștii CF au luat în calcul mai mulți parametri pentru a calcula partea din afaceri ce revine fiecărui operator.

Veniturile realizate de către operatorii de transport feroviar de marfă (OTF Marfă) din activitatea de transport feroviar de marfă au înregistrat o creştere, în anul 2017, faţă de anulul anterior. LTE Rail România şi Via Terra Spedition sunt companiile care au avut cele mai mari creşteri ale veniturilor din această activitate în anul 2017, faţă de anul 2016.

Potrivit datelor CF, cota de piață a CFR Marfă, calculată pe baza veniturilor obținute, a crescut cu aproape 2 puncte procentuale, de la 31,98% la 33,85%. Al doilea actor important, anume GFR a înregistrat o scădere în perioada 2016-2017 de la 29,47% la 28, 83%.

Unicom Tranzit al treilea operator a scăzut și el de la 12, 33% la 10, 92%, iar Deutsche Bahn și-a menținut aproximativ constantă cota de piață în plaja 99,39% – 9.37%.

Patru operatori mici și-au majorat cota din punct de vedere a veniturilor obținute. Este vorba de MMV Rail ( cotă în creștere de la 1,45% la 1,64%), Tim Rail Cargo ( dela 1,44% la 1,93%), Rail Cargo Carrier ( de la 2,45% la 2,69%) și Cargo Trans Vagon, de la 2,27% la 2,66%.

Din punct de al indicatorului parcursul de exploatare, exprimat în tone nete-km, lucrurile se schimbă un pic. E de remarcat intrarea în piață a CER – FERSPED SA, compani din grupul croat CER Holding cu filiale în Croația, Ungaria, Slovacia, etc. Cota de piață a acesteia a urcat brsuc la 3,52%, de unde în 2016 compania nu avea o activitate semnificativă.

Cota de piaţă a CFR Marfă a scăzut uşor în anul 2017, faţă de anul 2016, de la 40,03% la 38,61%.  De asemenea, cota de piaţă a GFR a scăzut uşor, grupul menţinându-se pe a doua poziţie, iar Deutsche Bahn Cargo Romania a pierdut mai mult de 1% din cota de piaţă deţinută 2016, dar continuă să ocupe a treia poziţie în acest clasament.

Singurele companii care au înregistrat evoluții pozitive sunt Tim Rail cargo, creștere de 0,13 puncte procentuale  – p.p. și Rail Cargo Carrier (majorare cu 1,69 p.p.).

Un al treilea indicator luatr în calcul de către Consiliul feroviar este cel al indicatorului de mişcare a trenurilor în trafic naţional şi internaţional, exprimat în tren-km în perioada 2016-2017.

Din acest punct de vedere, CFR Marfă a înregistrat de asemenea scădere, respectiv de la 37,64% la 36,67%, Grup Feroviar Român de la 26,64% la 23,96%, Unicom Tranzit de la 7,22% la 6,18 %.

Creșteri semnificative au înregistrat Tehnotrans Feorivar de la 0,37% la 4,64%, Cargo Trans Vagon, de la 4,89% la 5,22%, Rail Cargo Carrier ( de la 3,48% la 4m3%).

În urma calculării cotei de piaţă, utilizând indicatorul mişcarea trenurilor în trafic naţional şi internaţional, exprimat în tren-km, rezultă că primii patru clasaţi, CFR Marfă, GFR, Deutsche Bahn Cargo Romania şi Unicom Tranzit au pierdut din cota de piaţă în principal în favoarea Cargo Trans Vagon, Rail Cargo Carrier şi Tehnotrans Feroviar.

Analiza CF indică prezența pe piața românească a unor mari grupuri feroviare europene sau chiar companii din țările învecinate. Astfel, Unicom Holding, care deține Unicom Trazit, este o companie înființată în anul 1993 de Constantin Iavorski, om de afaceri și fost ministru al energiei în guvernul de la Chișinău. Compania are, în principal, activități de import și comercializare de carburanți și combustibili pentru industria energetică. Din 1999 grupul a intrat pe segmentul de bunkeraj (alimentarea navelor cu combustibili), transport feroviar și auto. Din Unicom Group mai fac parte companiile Unicom Tranzit (casă de expediții de transport feroviar de marfă), Unicom Oil Terminal si Unicom Wood Production.

În spatele denumirii banale Rail Cargo Carrier, stă compania austriacă OBB. Dacă în România statul român și Comisia Europeană pune presiune pe privatizarea CFR Marfă, OBB rămâne un gigant deținut exclusiv de statul austriac.

Cargo Trans Vagon este o companie deținută de Mircea Mihăiescu, om de afaceri din Constanța. Acesta este asociat cu fostul ministru de Finanțe și vicepremier, Viorel Ștefan, în grupul de logistică și transporturi fluviale TTS.