miercuri, ianuarie 22, 2025
spot_img

Consiliul Contestațiilor dă peste mână CFR și repune în joc Strabag la Port Constanța

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis zilele trecute acțiunea companiei Strabag împotriva excluderii sale de la licitația Prioritatea 4 Lot 2 Port Constanța, în care CFR dădea favorite companiile BAWI și Swietelsky, ultima implicată într-un scandal de mită.

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis zilele trecute acțiunea companiei Strabag împotriva excluderii sale de la licitația Prioritatea 4 Lot 2 Port Constanța, un proiect a cărui valoare estimativă este de 20 de milioane de euro.

În data de 24 mai, nemulțumită de decizia CFR Regionala Constanța prin care oferta sa a fost descalificată, Strabag s-a adresat CNSC. Consiliul a admis acțiunea companiei austriece și a dispus remedierea. Reamintim că oferta Strabag a fost exclusă pe motive șubrede, CFR menținând în cursă asocierea BAWI, una dintre preferatele CFR SA, cu compania Swietelsky, implicată într-un scandal de mituire a fostului ministru al Finanțelor, Sebastian Vlădescu.

CFR a găsit nodul în papură salvator

În contestația sa, Strabag a cerut anularea adresei prin care a fost exclusă din procedura de atribuire, anularea raportului procedurii de atribuire, obligarea CFR SA, Regionala Constanța, la reevaluarea „temeinică și legală” a ofertei depuse de Strabag.

În contestația depusă, Strabag arată că rezilierea contractului de drumuri (un drum național din Oltenia în perioada 2010-2011) în urma căreia s-a emis un certificat constatator negativ a avut loc nu din vina sa, ci a firmei asociate Delta ACM, pentru că nu era îndeplinită la acel moment condiția responsabilității asociaților în solidar și că există hotărâri judecătorești care consfințesc acest lucru. Strabag a depus toate diligențele pentru îndreptarea situației și garanțiile depuse asigură absența oricăror pagube provocate autorității contractante de atunci (Direcția Regională de Drumuri Craiova). Comisia de licitație a CFR Constanța nici măcar nu a solicitat Strabag informații suplimentare privind speța ce a dus la etichetarea ofertei drept necorespunzătoare.

Ce presupun lucrările la Port Constanța

Lucrările presupun înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii, având drept rezultat readucerea liniilor și a aparatelor de cale în parametrii instrucționali, în vederea redeschiderii acestora pentru exploatare cu vitezele prevăzute, în condiții de deplină siguranță. Lucrările aferente Priorității 4 – LOT 2 constau în înlocuirea suprastructurii căii ferate pe un număr de 17 linii, totalizând 7,647 km. De asemenea, vor fi înlocuite 38 de aparate de cale în stațiile Port A, Port B și Mol V. În cadrul lucrărilor, pe cele 17 linii vor fi utilizate exclusiv traverse din beton precomprimat, iar în curbe vor fi prevăzute traverse din beton precomprimat cu supralărgire. Aparatele de cale care se vor înlocui integral vor fi montate pe traverse din beton precomprimat și vor fi prevăzute cu ace flexibile. Au fost depuse două oferte, astfel:

  • Ofertant unic: Strabag, Terț: Strabag Rail a.s., Subcontractanți declarați: Rotermit, ISAF-Societate de Semnalizări și Automatizări Feroviare SA și SC Sircuc Construcții Feroviare SRL Brașov.
  • Asociere: BAWI Construction (fosta Wiebe România) (lider), Swietelsky Construct, Subcontractant declarat: Construcții Feroviare Mureș SA.

Amintim că ”favorite” la executarea lucrărilor din primele priorități din Portul Constanța au fost Wiebe (redenumită Bawi) și Swietelsky.

Șpaga e permisă la licitațiile CFR SA

Ciudat este faptul că în timp ce Strabag este descalificată pentru un contract de drumuri de acum 14 ani, compania Swietelsky nu are nicio problemă că administratorul ei Josef Hornegger a dat mită oficialilor români într-un contract de reabilitare a căilor ferate, fiind condamnat la trei ani închisoare. La momentul respectiv Swietelsky era asociată cu Wiebe companie transformată în actuala Bawi.

Viclenia sistemului judiciar a fost aceea că pentru a fi exclusă dintr-o licitație o firmă trebuie să fi fost condamnată penal, ori în cazul contractului în cauză toată lumea a fost condamnată, și anume ministrul de Finanțe, Sebastian Vlădescu, administratorul Swietelsky, Josef Hornegger, numai firma austriacă nu, ca și cum administatorul austriac ar fi dat șpaga în numele său, nu al firmei pe care o conducea.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole