Consiliul Concurenței a trimis Parlamentului avizul său privind măsura scutirii carburantului feroviar de acciză. Avizul a fost emis în februarie, însă conține informații lămuritoare asupra modului în care se poate acorda acest sprijin pentru sectorul feroviar.
Ca observație generală, Consiliul Concurenței (CC) afirmă că propunerea legislativă nu are prevăzute „elementele minime obligatorii a fi cuprinse într-o schemă de ajutor de stat”. Cu atât mai mult cu cât inițiatorii afirmă că măsura va fi propusă spre avizare Comisiei Europene și că este necesară includerea acestor elemente minime.
Toate acestea vor putea fi incluse într-un act normativ subsecvent (care rezultă din actul inițial – n.red.) cum ar putea fi procedurile/normele de aplicare a legii.
Măsura ar putea fi prezentată sau nu Comisiei Europene spre aprobare. Sunt două situații distincte, după cum urmează:
Notificarea
Dacă se dorește notificarea, atunci baza legală ar putea fi Orientările privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie. Acestea prevăd posibilitatea reducerii taxelor fiscale sau parafiscale (cum e acciza) pe considerente de mediu. Măsura poate fi aprobată într-un termen de șase luni de către CE și aplicată după. Perioada relativ mare este necesară analizei efectuate de Bruxelles.
Lipsa notificării
Există și situația în care nu este necesară informarea Comisiei Europene. Beneficiarii reducerii trebuie selectați pe criterii transparente și obiective și trebuie să plătească măcar nivelul minim al accizei stabilit la nivel european. În acest caz, sunt necesare notificarea și avizul autorității naționale de concurență (CC).
O măsura de sprijin asemănătoare este HG 549/2018 privind restituirea unei părți accizei la motorina utilizată de către firmele de transporturi rutiere, spune CC.
Din acest punct de vedere, firmele de transport feroviar ar putea avea o problemă, căci inițiatorii măsurii propuse au prevăzut scutirea integrală de acciză, nu doar de o parte a acesteia, cum s-a întâmplat în cazul transportului rutier.
Studiu de caz: Acciza pe motorina rutieră
Schema de restituire a privit doar supraacciza impusă pe perioada 2018-2019 și a dat bătaie de cap inclusiv Ministerului de Finanțe. Supraacciza a fost introdusă în septembrie 2017 în mandatul lui Mihai Tudose ca șef al Guvernului.
KPMG, firmă de consultanță fiscală, a făcut la acel moment o prezentare succintă a situației.
Odată ce s-a renunțat la supracciză, nivelul de impozitare a scăzut sub minimul solicitat la nivel european, fapt care a necesitat o majorare a accizei, chiar a doua zi. KPMG explică:
Pe 30 decembrie 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial legea prin care accizele la carburanți ar fi trebuit să revină pentru perioada 2020-2022 la nivelul de dinaintea majorării din 15 septembrie 2017, fiind astfel eliminată „supraacciza”. Cu toate acestea, pentru a respecta ratele minime de impozitare aplicabile carburanților și prevăzute de legislația europeană, Ministerul Finanțelor Publice a publicat pe 31 decembrie 2019 pe site-ul propriu un nivel mărit al accizelor cu 7,07% față de cel anunțat cu o zi înainte. Astfel, accizele pentru aceste produse vor fi în 2020 mai mici cu doar aproximativ 34 de bani/litru față de nivelul publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice pe 12 decembrie 2019, atunci când acestea fuseseră actualizate cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni.
O descriere detaliată a situației, incluzând nivelurile de impozitare practicate la acel moment și impuse la nivelul UE, este disponibilă aici.