spot_img
vineri, septembrie 30, 2022
spot_img

Consiliul Concurenței: Concordatul CFR Marfă expiră. Din aprilie 2021 „nu s-au schimbat fundamental lucrurile”

Companiile din transporturi nu au o situație grozavă, dar nu moare nimeni anul acesta, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, vineri, pe B1 TV, la „Drumurile Noastre”. Concordatul CFR Marfă expiră în februarie 2022 fiind aprobat fix acum doi ani. Mult așteptata redresare a companiei nu a avut loc.

Întrebat dacă se poate spune despre CFR Marfă că este la o semnătură de faliment, președintele Consiliului Concurenței a negat: „Nu, nu cred că intră nimeni în niciun fel de faliment. Nu zic că aceste companii din transporturi merg ele grozav, dar nu moare nimeni anul acesta”.



„Eu sper că până la anul o să avem aprobate planurile de restructurare și la CFR Marfă (…) acestea trei sunt în discuții la Comisia Europeană, eu zic că le vom rezolva în acest an. Suntem fericiți că la Complexul Energetic Oltenia a aprobat Comisia Europeană planul de restructurare. Este un mare succes, adică ne lasă să mai cheltuim două miliarde și ceva de euro pentru retehnologizare la Oltenia. Dacă am scos Oltenia, obținem aprobarea și pe CFR Marfă, și pe TAROM”, a adăugat oficialul.

Angajată să o redreseze, firmele de reorganizare CITR – Eurosmart au fost părtașe la pierderea a 10 milioane euro de către CFR Marfă

Referitor la CFR Marfă, el a adăugat: „Eu sunt convins că vom ajunge la o înțelegere cu Comisia Europeană și vom avea un plan de restructurare aprobat de Comisia Europeană, de asta sunt sigur”.

Întrebat dacă va intra totuși în faliment compania, Bogdan Chirițoiu a explicat: „Nu, faliment, nu. Ea e în concordat în momentul de față. Să vedem, concordatul trebuie să expire, s-ar putea să fie nevoie să fie prelungit concordatul. (…) Din aprilie 2021 nu s-au schimbat fundamental lucrurile. Cam același plan avem la CFR Marfă. Bun, acum vor rămâne două companii, nu una, dar în esență aceeași operațiune se întâmplă. Partea viabilă din CFR Marfă, sub un alt nume, va continua să funcționeze și o serie de active excedentare vor fi vândute ca să își recupereze statul banii pe care îi are de recuperat de la CFR Marfă”.

CFR Marfă moare doar în acte, CFR Marfă se transformă.

Dar despre care două companii vorbește Bogdan Chirițoiu? Planurile prevăd două companii cu activitate extinsă față de prezent. Astfel, ROFERSPED SA va atrage forță de muncă de pe piața liberă, fără a exista un transfer de personal între cele două entități. Aceasta va organiza proceduri specifice de selecție care vor garanta absorbția de personal calificat de pe piață și vor reduce orice risc de continuitate a pozițiilor sau a structurilor din organigrama actuală a SNTFM CFR MARFĂ SA. ROFERSPED va avea 2739 angajați din care 345 TESA și aproximativ 2300 muncitori și 60 manageri.

Mai multe detalii aici privind plata datoriilor de către CFR Marfă

Este luat în calcul un volum de 5.100 angajați al CFR Marfă în prezent. Constituirea unui operator cu caracter preponderent strategic de transport feroviar de marfă este necesară sub mai multe aspecte:

  • pentru îndeplinirea atribuțiilor și furnizarea activelor necesare mobilizării naționale, conform Planului de mobilizare a economiei naționale pentru apărare, Programului cu obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare şi celelalte planuri aferente securităţii naţionale;

  • pentru îndeplinirea atribuțiilor și furnizarea activelor necesare respectării angajamentelor asumate de România, care rezultă din Tratatul Nord-Atlantic;

  • pentru îndeplinirea atribuțiilor și furnizarea activelor necesare în situații de urgență, conform acordurilor ce vor fi încheiate cu instituțiile strategice ale statului;

  • pentru operarea transporturilor feroviare destinate securității energetice a României (transporturile de cărbuni);

  • pentru operarea transporturilor feroviare destinate industriilor direct sau indirect strategice (industria chimică, industria nucleară, industria petrolieră, șamd);



IRLU va închiria material rulant

O altă companie care se va dezvolta în urma dispariției CFR Marfă este IRLU. Spre deosebire de activitatea curentă a IRLU SA, care presupune exclusiv reparația și mentenanța de locomotive, perspectiva MTI pentru această societate se referă la asigurarea următoarelor categorii de servicii:

  • reparații și mentenanță (revizii) de vagoane;

  • reparații și mentenanță (revizii) de locomotive;

  • închiriere material rulant.

Strategia MTI în vederea implementării proiectului de reinventare a IRLU SA este de a prelua participațiile deținute de SNTFM CFR MARFĂ SA la capitalul social al acestei companii și, în calitate de acționar, de a o restructura din pespectiva:

  • extinderii obiectului de activitate;

  • extinderii portofoliului de clienți;

  • extinderii bazei logistice;

  • creșterii numărului de salariați prin cooptarea de specialiști în repararea vagoanelor.

Pentru dezvoltarea IRLU este dat exemplul restului operatorilor feroviari de marfă de pe piață care au în structură și companii de reparare/mentenanță material rulant.

Ultimele Articole