Instituția de concurență a fost chemată în 2019 să facă dreptate în cele mai diferite situații, de către operatorii feroviari, arată Raportul de activitate al instituției, făcut public recent. Care sunt plângerile soluționate de către Consiliul Concurenței, departamentul de supraveghere în sectorul feroviar (CNSDF)?
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Una dintre primele spețe menționate de CNSDF este cea a operatorului clujean Transferoviar Călători SRL. Plângerea a privit politica tarifară aplicată pentru spațiile închiriate cu destinația case de bilete și vânzare legitimații de călătorie. Ca urmare a acestei plângeri, CNSDF a emis o decizie prin care CFR SA a fost obligată să aplice tarife nediscriminatorii pentru următoarele servicii: închirierea amplasamentelor privind serviciile de emitere a biletelor, închirierea amplasamentelor privind serviciile de informare (birou informații), închirierea amplasamentelor privind serviciile de emitere a biletelor prin automate și emiterea legitimațiilor de călătorie în stațiile și haltele de mișcare ale CFR prin personalul aparținând CFR SA.
De asemenea, CFR SA a fost obligată să încheie acte adiționale la toate contractele de închiriere semnate de cele opt sucursale regionale de căi ferate cu operatorii de transport feroviar de călători, în vederea aplicării tarifelor prevăzute de o dispoziție a directorului general CFR SA.
Plângerile au privit și alimentarea cu electricitate a linilor. Este vorba de o plângerea formulată de Deutsche Bahn Cargo Romania SRL împotriva Electrificare CFR SA referitoare la introducerea și perceperea tarifului de punere și scoatere de sub tensiune a liniei de contact pentru efectuarea activității desfășurate de personalul autorităților competente în vederea respectării condițiilor prevăzute de lege pentru trecerea frontierei de stat în stația CFR Curtici.
CNSDF a emis o decizie care a vizat eliminarea tarifului de punere și scoatere de sub tensiune a liniei de contact pentru efectuarea activității desfășurate de personalul autorităților competente în vederea respectării condițiilor prevăzute de lege pentru trecerea frontierei de stat în stația CFR Curtici, perceput de Electrificare CFR SA, începând cu data de 1 august 2019.
O altă nemulțumire a venit din partea Grup feroviar Român și a privit sectorul de infrastructură neinteroperabilă deservit de RC-CF Trans SRL. Plângerea s-a referit la tarifele serviciilor prestate către operatorii de transport feroviar. Decizia CNSDF nr. 3/2019, emisă în urma analizării acestei plângeri, a vizat obligația RC-CF Trans SRL de a aplica structura și valoarea tarifelor analizate, conform ultimei variante transmise CNSDF în data de 22.03.2019. De asemenea, RC-CF Trans a fost obligat să actualizeze și să publice pe site-ul companiei atât termenii și definițiile utilizate, cât și valoarea tuturor tarifelor practicate.
CFR Marfă s-a plâns de CFR SA la CNSDF
Singura plângere care a privit exclusiv agenți economici de stat a fost cea care a opus CFR Marfă companiei CFR SA. Mai precis CFR Marfă SA s-a declarat nemulțumită de felul în care CFR SA a stabilit, calculat și perceput tarifelor și reduceri tarifare. „În urma analizei plângerii SNTFM CFR Marfă SA, CNSDF a emis Decizia nr. 4/2019, prin care s-a constatat că nu au rezultat elemente care să conducă la stabilirea încălcării dispozițiilor Legii nr. 202/2016 de către CFR SA, prin acordarea reducerii cu 33% a tarifului de utilizare a infrastructurii pentru trenurile internaționale de marfă complete, aflate în tranzit pe rețeaua administrată de CFR SA între stațiile de frontieră ale României cu statele vecine. Aceeași concluzie a reieșit și cu privire la reducerea cu 33% a tarifului de utilizare a infrastructurii pentru trenurile de marfă complete, care transportă unități de transport intermodal pentru operatorii de transport feroviar de marfă care nu înregistrează datorii la plata tarifului de utilizare a infrastructurii, care depășesc 30 de zile”, spune CNSDF.
Consiliul a recomandat CFR SA, prin aceeași decizie, revizuirea și actualizarea procentului de 33% (care reprezintă reducerea tarifului de utilizare a infrastructurii), în funcție de costurile luate în calcul în procesul de fundamentare a valorii și structurii tarifului de utilizare a infrastructurii.