vineri, august 30, 2024
spot_img

Consiliul Concurenței cere CFR SA recalcularea TUI

Consiliul Concurenței a cerut CFR SA o modificare a modului de calcul a TUI – taxa de utilizare a infrastructurii, mai precis recalcularea TUI, în urma unei plângeri depuse de DB Cargo.

În plângerea depusă la Consiliu în februarie 2024, operatorul de marfă DB Cargo a reclamat o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 202/2016) de către Compania Națională de Căi Ferate “CFR” – S.A, administratorul infrastructurii feroviare din România.

DB Cargo a reclamat “încălcarea principiului de transparență în stabilirea și impunerea unui nou nivel tarifar pentru serviciile oferite operatorilor de transport feroviar” și nerespectarea termenelor „prealabile de notificare a noilor tarife”.

Mai concret, DB Cargo s-a plâns că administratorul infrastructurii feroviare nu a comunicat, în mod transparent și oficial, modificarea TUI, compania “nefiind informată din timp asupra noului nivel al TUI și neavând cunoștință de modul de calcul al componentelor, nici de justificarea acestora, elemente necesare pentru a regla din timp contractele comerciale pentru a susține costul suplimentar și pentru înlăturarea elementului de imprevizibilitate”.

În perioada 23.01.2024-30.01.2024 au avut loc o serie de întâlniri, în format online, la care au participat atât reprezentanți ai CFR SA, cât și reprezentanți ai OTF, scopul fiind negocierea Contractului de acces pe infrastructura feroviară care urma să fie încheiat, pentru perioada cuprinsă între 11 februarie 2024 până la 14 decembrie 2024.

La finalul acestor discuții, reprezentanții CFR SA au comunicat verbal majorarea cu 15% a TUI, urmând ca această majorare să intre în vigoare începând cu data de 01.03.2024, fără a preciza OTF împrejurările care au condus la această majorare.

DB Cargo susține că CFR SA nu a comunicat, “în mod oficial și transparent” creșterea TUI, OTF nefiind informat despre noile valori ale TUI și despre modul de calcul al componentelor tarifului. Astfel, DB Cargo a susținut că nu a putut să-și “regleze din timp contractele comerciale proprii pentru a susține costul suplimentar și pentru înlăturarea elementului de imprevizibilitate ce caracterizează acum relația dintre părți”.

Simona Istrate: anunț oficial „fix” cu o zi înainte

Practic, înștiințarea oficială privind majorarea TUI a fost anunțată „fix cu o zi înainte aplicare (1 martie dată la care creșterea a devenit efectivă – n.red.)”, spune Simona Istrate, președinte al Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).  Operatorii au fost puși în situația neplăcută, jenantă de a avea o discuții tardive cu clienții, ceea ce conturează dezinteresul autorităților publice față de starea sectorului feroviar, adaugă ea.

Termenul prevăzut în legea 202 este de patru luni (înainte de intrarea în vigoare a DDR), Consiliul a optat pentru termen de 60 de zile.

Oricum, în discuțiile avute si propunerile înaintate către Consiliu, mai multe societăți de transport feroviar de marfă au propus un termen de minimum 60 de zile care să fie respectat de CFR SA.

„Sunt într-o zonă de lejeritate și activitatea lor din ultima vreme ne orientează către instanțele de judecată. Practic, de ce mai avem Consiliu de Supraveghere?”, întreabă ea retoric.

Decizia consultată de Club Feroviar arată la finele anului trecut că CFR SA ar fi avut în vedere chiar o dublare a TUI. „CFR SA a informat OTF că, la acea dată, o simulare de calcul a TUI indica o creștere de peste două ori a valorii TUI. Această creștere a fost determinată de faptul că MTI nu a stabilit și nu a comunicat CFR SA limitele bugetare aferente costurilor cu personalul care asigură întreținerea și funcționarea infrastructurii feroviare, pentru anul 2024”, se arată în decizie.

Concluziile CNSDF. Recalcularea TUI

„Publicarea în DRR 2024 a valorii noilor elemente tarifare de bază pentru calculul TUI, pentru 2024, a fost făcută la data de 01.02.2024, iar CFR SA a notificat OTF, OPSFPR și CNSDF.  Notificarea OTF nu a vizat însă și comunicarea, în mod transparent și detaliat, a cauzelor care au determinat creșterea valorii TUI și a modului actualizat de alocare a costurilor. Valoarea majorată a TUI a fost aplicată din data de 01.03.2024, respectiv la o lună după publicarea în DRR a valorilor elementelor tarifare de bază pentru calculul TUI pentru 2024”, spune în concluziile sale Consiliul.

Acesta respinge cererea DB Cargo de a se constata abuzul de poziție dominantă al CFR SA pe motiv că nu are astfel de atribuții care sunt în ultimă instanță ale Consiliului Concurenței.

Ce cere Consiliul companiei CFR SA

  • să revizuiască punctele 4.4 și 5 din Anexa 25.c din DRR 2024 – „Modul de alocare a costurilor directe avute în vedere pentru calculul TUI la CFR SA”, în termen de 30 zile de la data comunicării deciziei;
  • să completeze, în termen de 30 zile de la data comunicării deciziei, Documentul de Referință al Rețelei, care va sta la baza încheierii contractelor de acces pentru anul 2025, în sensul publicării unui model de contract de acces care să conțină o clauză potrivit căreia CFR SA poate modifica modul de alocare a costurilor directe pentru calculul TUI și/sau valoarea TUI, justificat, cu notificarea prealabilă a operatorilor de transport feroviar, cu minimum 60 de zile lucrătoare înainte de implementarea respectivelor modificări;
  • Compania Națională de Căi Ferate “CFR” – S.A. are obligația de a notifica Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei, implementarea măsurilor dispuse.

Nerespectarea măsurilor impuse de către Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar prin Decizie constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 0,1% la 0,4% din cifra de afaceri totală realizată de întreprinderea în cauză în anul financiar anterior sancţionării.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole