Încrengăturile din domeniul feroviar au ajuns la cote care sunt de neconceput într-un mediu concurențial. Azi vă prezentăm cazul unei consiliere a patronului Grup Feroviar Român, Gruia Stoica, ce stă cu chirie în blocul CFR Marfă din zona de nord a Bucureștiului. Cu alte cuvinte, CFR Marfă și-a băgat concurența în propriul dormitor.
Casandra Tecșa-Cozma a fost consiliera lui Cătălin Drulă cât timp acesta a fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Florin Cîțu, după care a fost recuperată de Nicușor Dan (sau de viceprimarul USR Horia Tomescu) la Primăria Capitalei, unde a fost pusă director general la Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București SA. În treacăt fie spus, liderii USR spuneau că vor desființa companiile municipale înființate de fostul primar general Gabriela Firea, însă se vede treaba că acum le folosesc și ei pentru a da sinecuri.
La Transporturi, ea a ocupat, potrivit CV-ului său, funcția de ”consilier juridic cabinet ministru”, poziție din care s-a ocupat de radiografierea IBR a tuturor companiilor deținute de minister, elaborarea și implementarea strategiei de restructurare a companiilor din sectorul feroviar deținute de minister, elaborarea de ordonanțe de urgență privind transportul naval, aerian și feroviar și participarea la negocieri și grupuri de lucru cu reprezentanți ai altor ministere sau entități partenere.
De formație jurist, licențiată la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, dar și cu o diplomă ulterioară în Finanțe-Bănci, Casandra Tecșa-Cozma a lucrat la societatea de insolvență CITR, cea care s-a ocupat inclusiv de intrarea SNTFM CFR Marfă în concordat preventiv, pe vremea când transportatorul național de marfă era condus de actualul șef al CFR Călători, Traian Preoteasa. Deci cunoaște din interior și în detaliu toate situațiile CFR Marfă.
Mai nou, chiar dacă acest lucru nu este menționat nici pe pagina sa de Facebook, nici în CV și nici în vreun alt loc, ea este consiliera lui Gruia Stoica, acționarul majoritar al Grup Feroviar Român, așa cum a scris Club Feroviar recent.
Casandra Tecșa-Cozma stă cu chirie în blocul CFR Marfă și ia leafă de la Gruia Stoica
Am reluat prezentarea Casandrei Tecșa-Cozma pentru a explica contextul în care se plasează starea de fapt pe care o vom prezenta în continuare.
Ei bine, fosta consilieră a fostului ministru Cătălin Drulă locuiește bine-mersi cu chirie în blocul CFR Marfă din strada Turda nr. 98. Ea are contract de închiriere pentru un apartament tip penthouse, la etajele superioare ale clădirii menționate, contract care a fost încheiat pe vremea când transportatorul național de marfă era condus de actualul șef al CFR Călători, Traian Preoteasa. La vremea respectivă, faptul că locuia cu chirie în blocul CFR Marfă nu reprezenta niciun conflict de interese, deoarece Casandra Tecșa-Cozma era reprezentanta CITR, care se ocupa tocmai de situația societății naționale din subordinea Ministerului Transporturilor. Unde mai pui că era și consiliera ministrului.
Numai că între timp, așa cum am arătat mai sus, ea a schimbat trenul, ca să zicem așa, și s-a suit în locomotiva principalului concurent al CFR Marfă, și anume Grup Feroviar Român. Însă a rămas cu locuința închiriată în blocul CFR Marfă.
Apostolache spune că nu reziliază contractul, pentru că nu poate renunța la o sursă de venit pentru CFR Marfă
Informația a fost confirmată pentru Club Feroviar de directorul general al SNTFM CFR Marfă, Daniel Apostolache, care a precizat însă că nu mai sunt chiriile modice percepute în urmă cu câțiva ani, ci au fost actualizate la 2.800-3.000 de lei pe lună. Însă chiriile tot sunt sub prețul pieței libere. La o simplă căutare pe site-ul specializat Imobiliare.ro constatăm că un apartament de patru camere în zona respectivă din București, pe strada Turda, lângă Parcul Regina Maria, se închiriază cu sume care variază între 750 și 800 de euro pe lună. Nu puțin peste 600 de euro lunar, cât este chiria la CFR Marfă.
Apostolache recunoaște situația ieșită din comun, dar spune că nu va rezilia contractul de închiriere. Chit că acestea sunt încheiate pe un an, cu posibilitatea reînnorii, însă există o clauză prin care proprietarul poate da afară chiriașul, fără explicații, cu un preaviz de 30 de zile. ”Eu sunt pus aici (în funcția de director general al CFR Marfă – n.red.) pentru ca să aduc bani, trebuie să aduc bani pentru societate. Dacă nu ar mai fi fost spații (apartamente – n.red.) libere, aș fi reziliat contractul. Însă încă mai sunt spații libere”, spune directorul.
La câteva etaje distanță de toate informațiile concurenței
Pentru a înțelege exact cum stau lucrurile, trebuie să precizăm că în blocul cu pricina nu sunt doar apartamente de locuit, ci aici se află și sediul administrativ al SNTFM CFR Marfă (cel social fiind în Palatul CFR din Bulevardul Dinicu Golescu nr. 38).
Deci în blocul din strada Turda nr. 98 sunt toate birourile CFR Marfă și aici sunt și toate documentele societății de stat. În consecință, Casandra Tecșa-Cozma își are dormitorul și sufrageria la doar câteva etaje de locul unde sunt toate informațiile legate de concurență. Cele actualizate, căci ea cunoaște în detaliu situația CFR Marfă, din moment ce a lucrat la CITR și a fost consiliera lui Cătăin Drulă.
Blocul din strada Turda, amenajat de fostul director general Vasile Tulbure
Blocul din strada Turda nr. 98 a intrat în proprietatea CFR Marfă la începutul anilor 2000, când societatea era condusă de Vasile Tulbure, imobilul fiind preluat de la un debitor, în contul datoriei.
Ulterior, el a fost renovat de la zero, fiindu-i aduse dotări de top pentru perioada respectivă, inclusiv amenajarea apartamentelor tip penthouse (sau duplex) de la etajele superioare, care au patru-cinci camere fiecare. În afară de acestea, în blocul cu pricina mai sunt și apartamente normale, de două până la patru camere. De-a lungul vremii, aici au stat cu chirie mai multe ”VIP-uri”, dintre care o amintim pe mâna dreaptă a fostului ministru al Transporturilor Lucian Bode, Ștefania Ferencz.