spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

EXCLUSIV De la desfundat canale, la înfundat CFR Călători. Instalatorul din Oradea revine consilier la Ministerul Transporturilor

Un personaj discret, în jurul căruia planează mai multe controverse, abonat la sinecuri de stat, a fost numit recent consilier la Ministerul Transporturilor. Orădeanul Cristian Silaghi a lucrat 12 ani ca instalator de rețele de apă și de gaze, după care a început să ocupe, rând pe rând, posturi bine plătite în instituții și companii ale statului. Toate, ”pe mâna” PSD, iar acum este recuperat de PNL. El este însă însă o simplă rotiță într-un angrenaj mult mai amplu, în care sunt implicați politicieni, oameni de afaceri și directori de companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Totul, pe banii statului român. Adică pe banii noștri.  

Adrian Bărbulescu

consilier la Ministerul Transporturilor secretar general la Ministerul Transporturilor Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin Biban

Un personaj căruia nu-i place să se afle în lumina reflectoarelor, preferând să stea retras, în eșaloanele 3-4, a primit un post remunerat generos în Palatul CFR. Nu ar fi nicio problemă, dacă asupra sa nu ar plana cel puțin o suspiciune de conflict de interese, de pe vremea când era tot consilier, dar la CFR Călători.

La data de 9 octombrie 2018, Cristian-Ionel Silaghi își înființa firma Rail Parts & Rollig Stock SRL, înregistrată în Oradea, având ca obiect de activitate ”Comerț cu ridicata nespecificat”, cu un singur angajat și cu un capital subscris vărsat de 200 de lei, minimul prevăzut de lege. Ei bine, actualul consilier se dovedește a fi un adevărat as al finanțelor, din moment ce, în nici trei luni de zile reușește să realizeze o cifră de afaceri de 117.904 lei și un profit net de 84.358 de lei. Cifrele apar în bilanțul pe 2018 depus la Ministerul Finanțelor Publice, disponibil pe site-ul instituției.

Proces câștigat cu Transferoviar Grup sau perdea de fum?

Interesant este faptul că, potrivit unul Raport de credit complet obținut de Club Feroviar, firma lui Silaghi a avut o rată a profitului de 71,55% pe anul trecut, în condițiile în care marja medie pe acest sector de activitate a fost de doar 5,83%. Nici nu a trecut bine anul de la înființare, că firma cu un singur angajat dă în judecată ditamai compania clujeană Transferoviar Grup SA, controlată de omul de afaceri Călin Mitică, și, culmea!, câștigă.

consilier la Ministerul Transporturilor

”Admite cererea precizată formulată de creditoarea S.C. RAIL PARTS & ROLLING STOCK S.R.L., în contradictoriu cu debitoarea TRANSFEROVIAR GRUP S.A., şi, în consecinţă: Ordonă debitoarei ca, în termen de 30 de zile de la data comunicării prezentei ordonanţe, să achite creditoarei penalităţile de întârziere în cuantum de 0,05% pe zi de întârziere, de la data scadenţei facturii fiscale seria RP nr. 00002 emisă la data de 05.11.2018 şi scadentă la data de 05.11.2018, şi până la data achitării debitului restant. Obligă debitoarea ca, în termenul de plată mai sus arătat, să achite creditoarei suma de 3.200 lei reprezentând cheltuieli de judecată. Cu drept de a se formula cerere în anulare în termen de 10 zile de la data înmânării sau comunicării prezentei ordonanţe, cerere în anulare care se va depune la Judecătoria Oradea. Pronunţarea prezentei ordonanţe se face prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 4 noiembrie 2019”, se arată în decizia Judecătoriei Oradea.

De aici reiese că firma lui Cristian Silaghi, între timp redenumită SCG Estate SRL (au același CUI – cod unic de identificare) a livrat produse sau a prestat servicii către Transferoviar Grup, iar aceasta din urmă nu a vrut să plătească factura, drept pentru care a fost dată în judecată. Aici apare prima problemă majoră. Că firma orădeană a dat în judecată compania lui Călin Mitică nu este relevant, ci faptul că între cele două entități a existat un contract, încheiat în perioada în care Cristian Silaghi era consilier la CFR Călători. Operatorul feroviar de stat este în concurență cu Transferoviar Călători (TFC), parte a Transferoviar Grup, care face și ea transport de pasageri pe calea ferată. Aici se ridică o mare suspiciune de conflict de interese.

Pe de altă parte, potrivit portalului instanțelor de judecată, până la data publicării acestui articol nu mai apare nicio altă speță în care să fie implicată Rail Parts & Rolling Stock SRL sau SCG Estate SRL, fapt ce arată că Transferoviar Grup nu a făcut cerere în anulare și că s-a ”resemnat” cu decizia din primă instanță și a plătit datoria. Și aici se ridică o altă suspiciune, și anume dacă procesul nu a fost de fapt o simplă perdea de fum, pentru ca banii plătiți de Transferoviar Grup către firma din Oradea să aibă o bază legală ”beton” – o decizie a instanței de judecată.

Contracte subsecvente, semnate de Iosif Szentes

consilier la Ministerul Transporturilor control la CFR Călători plângere penală lui Iosif SzentesNu se știe exact despre ce sumă este vorba, deoarece, în ciuda insistențelor noastre, Cristian-Ionel Silaghi a refuzat să ne ofere un punct de vedere. Se poate însă deduce, din bilanțul pe 2018 depus la Ministerul Finanțelor, că este vorba de suma de 97.904 lei (echivalentul a aproximativ 20.500 de euro), care apare în dreptul rubricii ”Creanțe”.

Asocierea numelui noului consilier cu Transferoviar Grup ridică suspiciuni și din altă perspectivă. CFR Călători a încheiat în 2014 două contracte-cadru cu Remarul 16 Februarie, firmă care face parte din Transferoviar Grup, pentru repararea automotoarelor Siemens Desiro (Săgeata Albastră), contracte care nu au fost însă respectate de societatea clujeană.

Șase automotoare, sechestrate la Remarul 16 Februarie

Mult mai grav este faptul că șase ”Săgeți Albastre” sunt sechestrate și acum în incinta societății, care refuză să le predea CFR Călători. Între timp, cazul a ajuns și în atenția DNA, care a început urmărirea penală, deocamdată in rem (adică fără a fi pusă sub învinuire vreo persoană), pentru abuz în serviciu.consilier la Ministerul Transporturilor

De menționat faptul că CFR Călători a semnat contracte subsecvente la contractul-cadru de reparații de tip R7, respectiv R8 cu Remarul 16 Februarie pe vremea când la conducerea societății de stat se afla Iosif Szentes. Ultimul contract de acest fel, pe R8, a fost semnat în februarie 2018. O lună mai târziu, după ce a fost dat afară de la CFR Călători, Szentes a fost imediat angajat la… Transferoviar Grup.

Adus consilier la CFR Călători de Iosif Szentes, Cătălin Silaghi a fost dat afară anul trecut de Leon Bărbulescu, cel care a preluat conducerea operatorului feroviar de stat. Imediat după înființare, firma Rail Parts & Rolling Stock SRL a emis două facturi, ambele către Transferoviar Grup. Prima, RP 00001, a fost onorată de societatea din Cluj Napoca. Între timp, așa cum am arătat mai sus, Iosif Szentes a plecat de la conducerea CFR Călători și s-a angajat la compania lui Călin Mitică, iar aceasta nu a mai plătit RP 00002.

Precedentul caz de luare de mită de la Cluj

Nu este pentru prima oară când atribuirea către Remarul 16 a unor contracte de reparații de tip R7 și R8 pentru automotoarele Desiro intră în atenția DNA. Însuși contractul-cadru pentru aceste reparații a fost ”luat la puricat” de procurorii anticorupție.

consilier la Ministerul Transporturilor discuri de frână

În 2015, Direcţia Naţională Anticorupţie l-a trimis în judecată pe omul de afaceri Călin Mitică pentru că ar fi mituit directori de la CFR Călători în scopul obţinerii unor contracte. În dosar au mai fost trimiși în judecată și Teodor Gavriș, șef Serviciu Automotoare și, ulterior, director de tracțiune în cadrul CFR Călători, și Laurențiu Seceleanu, director al Sucursalei Regionale de Căi Ferate SRCF Galați.

Potrivit procurorilor, în perioada 28 ianuarie 2013-16 iunie 2014, Călin Mitică a dispus remiterea cu titlu de mită, în 12 tranșe succesive, a sumei totale de 414.392 de lei, inculpatului Gavriș Teodor Alexandru, pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele de afaceri ale societăţii Remarul 16 Februarie SA Cluj Napoca. Mai exact, Călin Mitică voia ca firma sa să obțină contractul de servicii Revizie tip R 7 la automotoarele Desiro, în valoare maximă de 220.990.260 lei. Un alt contract vizat de omul de afaceri era Revizia tip R8, tot la automotoarele Desiro. Și le-a obținut.

Şpaga a fost dată indirect, într-o formă disimulată, prin decontarea de către Remarul 16 Februarie SA a unor facturi fictive, emise de firma Tevpag Plan SRL București (societate comercială controlată de Gavriș Teodor Alexandru), pe baza unor acte de recepție fictive și prin organizarea unui circuit de decontare bancară cu un titlu fictiv, susţin procurorii DNA.

Implicarea lui Ioan Rus, exponentul Grupului de la Cluj

Dintr-o schemă ca asta nu putea lipsi factorul politic și, mai ales, celebrul Grup de la Cluj. Un exponent de vază al acestei grupări, Ioan Rus, a deținut și funcția de ministru al Transporturilor, în perioada iunie 2014 – iulie 2015.

consilier la Ministerul Transporturilor

Dar Ioan Rus nu era doar politician, ci și antreprenor, calitate în care era administrator la dealerul auto RMB Inter Auto din Cluj. În virtutea contractelor semnate cu CFR Călători în 2013, compania Remarul 16 Februarie a încasat suma de 221 de milioane de lei. Bani care nu au rămas însă integral în vistieria lui Călin Mitică – o parte a ajuns și la Ioan Rus, pentru că, imediat după ce a semnat contractele cu CFR Călători, Remarul 16 Februarie a subcontractat lucrările către firmele Service FAUR SA şi RMB Inter Auto.

Potrivit declaraţiei de avere depuse atunci când a devenit ministrul Transporturilor, Ioan Rus încasase în anul precedent 540.000 de lei de la dealerul auto menționat.

Cum a pășit în viață actualul consilier la Ministerul Transporturilor

Dar să revenim la Cristian Silaghi și să vedem ce îl recomandă pentru postul de consilier la Ministerul Transporturilor.

consilier la Ministerul Transporturilor

Născut în 1979, el a absolvit în 1998 Grupul Școlar Constantin Brâncuși din Oradea, obținând o diplomă de instalator. Imediat după absolvire, se angajează ca ”instalator rețele apă și gaze” la societatea Cristolimp SRL, care, printre altele, se ocupa de desfundat canale. Apoi, în 2004, se înscrie din nou la liceu, de această dată la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din 0radea, absolvind în 2008, cu specializarea ”tehnician în transporturi”.

El rămâne pe postul de instalator timp de 12 ani, până în 2010, când își înființează propria firmă, Aqvasil SRL, unde se pune director tehnic. Firma a fost radiată în 2015 și la Ministerul Finanțelor nu există niciun bilanț din care să reiasă dacă a fost sau nu profitabilă. Între timp, Silaghi și-a mai deschis o firmă, Top Everest SRL, cu obiectul de activitate declarat ”Baruri și alte activități de servire a băuturilor”, care a fost radiată în noiembrie 2014. În bilanțul din 2013, ea figurează cu o pierdere de 46.579 de lei.

O altă firmă la care Cristian-Ionel Silaghi a fost acționar, alături de soția sa, Gabriela-Eniko Silaghi (ea având și calitatea de administrator) este Rail Technika SRL, care are ca obiect de activitate ”Repararea și întretinerea altor echipamente de transport n.c.a.”. Anul trecut, firma a înregistrat o pierdere de 46.887 de lei, potrivit bilanțului depus la Ministerul Finanțelor.

Trebuie precizat faptul că în 2013, Cristian Silaghi absolvise Facultatea de protecția Mediului Oradea, obținând o diplomă în Inginerie și Management în Alimentație Publică și Agroturism. Doi ani mai târziu, el obține și un master în Siguranță și Securitate Alimentară.

Oscilează între stat și privat, dar în final tot mai bine e bugetar

Dar să ne întoarcem la cariera profesională a actualului consilier. În 2013, el virează brusc din domeniul privat către aparatul de stat și este, preț de doi ani, consilierul unui secretar de stat de la Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice.

Se întoarce în domeniul privat, pentru un an, timp în care este director de vânzări la Bringo Vision SRL, firmă cu obiectul de activitate ”Activități de consultanță pentru afaceri și management”. Revine la stat în noiembrie 2015, când este numit consilier al ministrului Transporturilor.

Și de atunci și până astăzi se învârte numai în sectorul de stat. A ocupat, pe rând, poziții în consiliile de administrație de la Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian Romatsa, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Compania Națională Aeroporturi București sau Electrificare CFR SA.

Până la publicarea acestui articol, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, nu a răspuns solicitărilor noastre insistente de a ne oferi un punct de vedere.

Îndemnul lui Rareș Bogdan către români

În final, ținem să-i semnalăm prim vicepreședintelui PNL, Rareș Bogdan, această situație, pentru că tocmai el i-a îndemnat pe români să facă acest lucru, așa cum se poate vedea în filmarea alăturată. ”Dacă auziți cumva că în țară, acolo unde nu am eu acces, sau în ministere, în companii naționale, se va încerca aceeași formulă de promovabilitate pe care a avut-o PSD, să-mi atrageți atenția, pentru că voi lua în primă fază poziție în partid, apoi, dacă lucrurile nu se rezolvă, poziție publică (…) Îl am alături de mine pe președintele României, care niciodată nu va accepta ca acest lucru să se întâmple. Și dacă se întâmplă, va sancționa instantaneu, vă asigur de acest lucru”, spune Rareș Bogdan.

Pe această cale îi atragem atenția.

Ultimele Articole