duminică, decembrie 1, 2024
spot_img

DOCUMENT Conflictul Drulă-Rădoi se va sfârși prost pentru toată lumea. 4 scenarii

Conflictul Drulă-Rădoi ține deja capul de afiș al mass media și agendei politice de mai bine de două luni de zile și a culminat (cel puțin până acum) cu protestul din ziua de vineri, când metroul bucureștean a circulat doar o oră. Dincolo de ambițiile politice puse în joc, acest război se va sfârși prost în toate scenariile posibile, iar Metrorex nu va obține mai mulți bani în buget. Club Feroviar vă demonstrează acest lucru cu documente și argumente.

Adrian Bărbulescu

Conflictul Drulă-RădoiSă pornim de la documente. O adresă trimisă pe 4 octombrie 2019 de directorul general de la acea vreme al Metrorex, către conducerea Ministerului Transporturilor, în frunte cu ministrul Răzvan Cuc, face referire la o Dispoziție și un Raport de inspecție economico-financiară emise de Ministerul Finanțelor Publice.

Concret, prin Dispoziția obligatorie nr. 6004/263051/25.09.2019, Direcția Generală Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice obliga Metrorex SA să vireze la bugetul de stat suma de 189.981.936 lei, ”reprezentând obligații de plată și accesorii”. Dar de unde a izvorât această obligație de plată, care trebuia onorată până la data de 20 octombrie 2019? Ei bine, tocmai din sumele pe care Metrorex le încasează din chiriile percepute pentru închirierea spațiilor comerciale și a celor publicitare de către Sindomet Servcom SRL, firmă deținută de către Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, structură condusă de Ion Rădoi. Din veniturile obținute de firma respectivă, sindicatului îi revine o cotă de 75%, iar societății din subordinea Ministerului Transporturilor – restul de 25%. Se impune precizarea că este vorba de venituri, nu de profit, iar USLM suportă toate cheltuielile de funcționare a firmei. Care însă nu sunt foarte mari, așa cum putem constata consultând ultimele date publice de pe site-ul Ministerului Finanțelor, cele din 2019. În urmă cu doi ani de zile, firma sindicaliștilor a înregistrat o cifră de afaceri netă de 7.981.344 de lei și un profit net de 6.197.855 de lei.

Metrorex nu poate încasa, legal, bani din chirii

Conflictul Drulă-Rădoi dezafectarea spațiilor comerciale de la metrouEi bine, în fiecare an Metrorex SA și-a încasat cota din veniturile Sindomet Servcom SRL, bani cu care și-a mai rotunjit veniturile.

Trebuie menționat faptul că unul dintre argumentele prin care, de-a lungul timpului, s-a încercat justificarea existenței acestei firme este tocmai faptul că în obiectul de activitate al Metrorex nu figurează închirierea de spații comerciale sau spații publicitare. Și nici așa nu a fost bine, cel puțin în opinia inspectorilor de la Ministerul Finanțelor, care au decis că Metrorex nu poate reține la bugetul propriu nici măcar sumele provenite de la Sindomet, pentru că ele nu corespund obiectului de activitate al societății, și anume ”Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători”. Pe cale de consecință, inspectorii MFP au făcut inventarierea pe ultimii cinci ani a sumelor obținute de la fima deținută de USLM, au aplicat penalități și tot tacâmul și a reieșit suma astronomică menționată mai sus.

Și acum, să revenim la documentul citat. Aici se specifică negru pe alb că membrii Consiliului de Administrație al societății de stat, întruniți în ședință la data de 26 septembrie 2019, au dispus: ”Conducerea executivă va solicita Ministerului Transporturilor sprijin în modificarea cadrului legal pentru continuarea activităților comerciale cu terții, privind închirierea bunurilor proprietate publică a statului”.

Iar conducerea executivă s-a conformat, numai că nu a obținut rezultatul așteptat din partea Ministerului Transporturilor. Concret, nici acum Metrorex nu poate desfășura, din punct de vedere legal, activități de închiriere, care nu sunt incluse în obiectul său de activitate.

Acestea fiind demonstrate, să vedem acum care sunt scenariile privind deznodământul la care se poate ajunge în conflictul Drulă-Rădoi.

Scenariul 1. Câștigă Rădoi și contractul rămâne în forma sa actuală

Raportul de control la Metrorex Ion Rădoi Scandalul de la MetrorexDacă sorții îi vor surâde lui Ion Rădoi și de această dată, așa cum s-a întâmplat și în cazurile anterioare, în conflictele declanșate de alți miniștri ai Transporturilor, nu se  va schimba mare lucru pentru sindicat. Chioșcurile vor rămâne la locul lor și Sindomet Servcom SRL va continua să încaseze chiriile. Numai că partea de venituri (25%) care îi revine Metrorex va trebui virată la Ministerul Finanțelor, așa că pentru bugetul societății va fi, așa cum se spune în popor, ”ca apa sfințită – nu face nici bine, nici rău”.

Scenariul 2. Câștigă Rădoi și USLM încasează toți banii

Puțin plauzibil,  ba chiar aproape imposibil, dar vom expune și această variantă. Cum cota de 25% încasată de Metrorex nu afectează în niciun fel bugetul societății de stat, ea ar putea rămâne USLM. Organizației sindicale i s-ar putea impune clauze mai stricte privind controlul folosirii banilor în beneficiul salariaților. În acest scenariu, la fel ca în primul, cariera politică a lui Cătălin Drulă s-ar nărui brusc, din moment ce conflictul cu Ion Rădoi a fost câștigat de acesta din urmă.

Scenariul 3. Câștigă Drulă și Metrorex preia magazinele

Degeaba le preia, pentru că banii ce provin din închirierea spațiilor comerciale vor fi ”arestați” de Ministerul Finanțelor. Va fi doar bătaie de cap, nu și profit, pentru că acesta va merge direct la bugetul de stat.

Scenariul 4. Câștigă Drulă și demolează magazinele

protestul de la metrouEste scenariul cel mai prost cu putință, din toate punctele de vedere. Metrorex nu va încasa niciun ban în plus, ba dimpotrivă, pentru că va fi obligată să suporte costurile de demolare. Mai mult, 1.200 de persoane, angajați ai magazinelor respective (dacă adăugăm și familiile lor, cifra devine mult mai mare), vor rămâne pe drumuri, într-o perioadă nu tocmai propice pentru căutarea unui loc de muncă, îngroșând numărul șomerilor.

Conflictul Drulă-Rădoi, test de imagine pentru ministrul Transporturilor

În concluzie, conflictul Drulă-Rădoi, care ține încinse ecranele televizoarelor, nu are cum să se sfârșească bine în condițiile actuale.

Dacă ministrul Cătălin Drulă ar fi vrut să rezolve cu adevărat problema și nu doar să puncteze la capitolul imagine nu ar fi pus carul înaintea boilor. Mai exact, întâi ar fi făcut toate demersurile necesare pentru a include în obiectul de activitate al Metrorex închirierea de spații comerciale și publicitare și abia apoi s-ar fi luat la trântă cu Ion Rădoi.

Dincolo de scenarii, totul este la mâna Justiției din România, care, așa cum ne-am obișnuit în ultimii 30 de ani, e ”mereu surprinzătoare”. Asta deoarece rezilierea contractului dintre Metrorex și Sindomet Servcom SRL face obiectul unui dosar aflat pe rolul Tribunalului București, Secția Comercială. Vorba reclamei cu Victor Rebengiuc: ”Mai avem multe de descoperit. Călătoria continuă”…

IN THE SPOTLIGHT

ANALIZĂ Ce au promis PSD, PNL și USR pentru calea ferată în 2020 și ce s-a făcut

Programul de guvernare PSD, aidoma celor ale PNL și USR, promiteau înaintea alegerilor generale din 2020 lapte și miere pentru transportul feroviar. Între timp,...

Ultimele Articole