Conferintele Club Feroviar. ARF a demarat licitatia pentru material rulant

Degeaba ai material rulant daca nu ai cale ferata buna. Prin starea proasta in care se gaseste tehnic calea ferata este cu doar cateva minute inainte de al 12-lea ceas, au fost ideile principale exprimate marti, la deschiderea Conferintei Club Feroviar, dedicata situatiei materialului rulant si desfasurata la Craiova.

Degeaba ai material rulant daca nu ai cale ferata buna. Din cauza starii  proaste in care se gaseste tehnic calea ferata, se poate spune ca aceasta este cu doar cateva minute inainte de al 12-lea ceas, acestea fiind ideile principale exprimate marti, la deschiderea Conferintei Club Feroviar, dedicata situatiei materialului rulant, eveniment desfasurat la Craiova.

Octavian Udriste: Doua zile face un tren de la Curtici la Giurgiu

In deschiderea evenimentului, Octavian Udriste, presedinte onorific Club Feroviar, a evocat importanta transportului feroviar in Uniunea Europeana. „Am aflat ca in toata Europa ponderea transportului pe calea ferata este de doar de 18% si se doreste cresterea ponderii. Transportul feroviar in jurul unui punct intermodal se face pe 150 de kilometri, avem astfel de puncte la Curtici si Oradea. Pe rutier este de 500 de kilometri. Distanta Curtici – Giurgiu se parcurge in minim 48 de ore. Degeaba vom lua material rulant spectaculos si avem viteza mica„, a spus Octavian Udriste.

Acesta a deplans si spargerea caii ferate in bucatele, spunand ca „am ramas singura cale ferata din Europa care nu este concern, holding, etc”. Avem cate trei sefi de gara, unul pentru calatori, altul pentru marfa, altul pentru infastructura, a exemplificat Udriste.

Manda, primaria Craiova: modernizam tramvaiul catre uzina Ford

Un exemplu pozitiv este dezvoltarea infrastructurii de transport in Craiova, aspect prezentat de Sorin Manda, city – manager in Primaria Craiova, orasul gazda al evenimentului. „Am inceput cu modernizarea infrastructurii acum patru ani si modernizarea liniilor de tramvai”, a explicat el. Proiectele de viitor presupun modernizarea/achizitionarea a 16 tramvaie moderne si reabilitarea liniei de tramvai spre uzina Ford.

Gigi Gavrila: Licitatia de material rulant a demarat

O veste buna a fost data de Gigi Gavrila, presedinte al Autoritatii de Reforma Feroviara. El a anuntat pornirea licitatiei organizate de ARF pentru material rulant. „Licitatia de material rulant are un numar”, a spus el. Gavrila a reamintit eforturile depuse de responsabilii de la partea de infrastructura, printre care se numara si legatura feroviara spre Aeroportul Henri Coanda.

Calin, AFER: Simplificarile necesare

Pe partea de reglementari feroviare, Mihai Calin, seful Autoritatii Feroviare Romane (AFER), a vorbit de eforturile depuse pentru simplificarea partii de reglementari feroviare. Autoritatea este interesata de sprijinul constructorilor de material rulant, a spus el. „Este de asteptat ca transportul de calatori sa fie utilizat din ce in ce mai mult, e o perioada complicata. Se fac eforturi mari de catre constructorii de material rulant sa supravietuiasca si va asigur ca AFER va este alaturi in proiectele si initiativele ce vi le propuneti„, a spus el.

Este necesara o simplificare a procedurilor. „Fac eforturi impreuna cu echipa sa schimb atitudini, mentalitati, sa simplificam proceduri si sa simplificam procese (…) nu e simplu, sunt convins ca prin efortul meu vom reusi”, a adaugat Calin.

Serviciile de transport feroviar de calatori sunt direct dependente de starea caii ferate. „Noi la  CFR Calatori suntem interesati de tot ceea ce inseamna material rulant si modernizare a materialui rulant. Din punct de vedere al operatorului de transport feroviar,  ne-am dori ca liniile sa fie cat de curand bune”, a explicat el.

STB: Parcul marit necesita angajari suplimentare

Proiecte de dezvoltare exista si la nivelul Societatii de Transport Bucuresti, acestea fiind expuse de Andrei Creci directorul societatii. Societatea isi propune sa ajunga la 500 de tramvaie, cat are necesarul, de la 280 de tramvaie in prezent. „Municipalitatea e preocupata, vrem sa descurajam masina personala (ca mijloc de transport in Bucuresti – n.red.)”, a spus el. „Vom achizitiona 100 de tramvaie low – floor, autobuze electrice, hibrid si pentru asta STB trebuie sa se dezvolte organic caci fiecare mijloc de transport cere 4 angajati„, a afirmat el.

Axinia, CN CFR. Suntem la ora 23 si 58 secunde

Fara o infrastructura buna, materialul rulant este inutil. Infrastructura e cheia de bolta a transporturilor feroviare, a spus seful Companiei Nationale CFR SA, Constantin Axinia. „Daca nu e infrastructura, degeaba cumparam material rulant. Nu vor veni operatorii. Infrastructura e in stare dificila si merge spre critic, daca nu reusim in al 12 lea ceas. Suntem la ceasul 23 si 58 minute, mai avem doua minute”, a explicat plastic Axinia situatia caii ferate.

Potrivit lui, CFR e pilonul pe care se sprijina celelalte componente ale sistemului feroviar. Una dintre problemele caii ferate este stabilitatea conducerii. „In prima luna abia intelegi ce se intampla, in a doua faci planificarea, iar in a treia esti schimbat si pleci acasa„, a spus el adaugand ca nu e vorba de el ci de orice director al avea compania.

De starea infrastructurii se leaga totul. „Ca infrastructura feroviara vom creste in venituri daca vom avea cat mai multi operatori feroviari care sa merga pe calea ferata. De acolo ne vor creste veniturile prin care vom motiva pe altii sa vina si ei pe calea ferata. Este momentul sa scriem istoria caii ferate prin adaugare si nu prin stergere„, a spus directorul CN CFR.

Evenimentul, desfasurat in perioada 2-3 aprilie 2019, se desfasoara cu motto-ul „materialul rulant sustine incluziunea sociala„.