spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Conferința de Infrastructură: Cum pot aduce transporturile feroviare 3,6% în plus la PIB

Cele două paneluri de miercuri ale Conferințelor Club Feroviar – Infrastructura, ediția a XVI-a, au inclus mai multe prezentări interesante ținute de participanți.

În intervenția sa „O perspectivă asupra ERTMS”, secretarul științific al AFER, Dragoș Floroiu, a explicat că rețeaua feroviară este o coloană vertebrală inteligentă pentru transporturile feroviare și a explicat conceptul de door to door mobility.
Cele trei procese cheie ale transportului feroviar sunt serviciile către end-useri, siguranța și securitatea, precum și productivitatea rețelei. Cheia actualului sistem al ERTMS intenționat de Comisia Europeană este compatibiliutatea, a explicat Dragoș Floroiu.

Prezentarea sa este disponibilă aici.

Din partea voestalpine Railway Systems Romania, Dorian Alexandrescu, managing director și COO, a prezentat noile produse ale companiei de nouă generație care permit printre altele compensarea uzurii ecartamentelor, față de procedeele de până acum ce apelau la încărcarea cu sudură. „Compensarea uzurii la ecartamente se face uşor prin ajustarea unor piuliţe, te duci cu o cheie, nu cu un aparat de sudură”, a explicat Dorian Alexandrescu.

Cătălin Pițigoi, director electrificare Siemens Mobility România, a prezentat sistemul Sitras Sidytrac Designer, o unealtă software de bază la proiectarea unei game largi de sisteme de tracțiune. Utilizatorii introduc date privind reţeaua feroviară, topografie, date privind vehiculele, rețeaua electrică și obțin informații privind vehiculele – funcţionare mecanică și electrică. Prezentarea este disponibilă aici.

Christian Trescher, director regional Europa Centrală și de Est TUV Rheiland a prezentat planurile de extindere a companiei în România, în sectorul feroviar, și a menționat domeniile în care compania germană poate ajuta. „Dorim să aducem îmbunătăţiri la ceea ce este în România, precum consultanţa la achiziţia de material rulant, tracţiune alternativă, supervizare construcţii, contracte leasing material rulant, extindere organisme notificate, asistenţă afaceri internaţionale, cum ar fi identificare oportunităţi, suport licitatii etc”, a spus el în prezentarea sa ce poate fi consultată aici.

După o primă intervenție în deschidere, senatorul Zacharie Benedek a avut o a doua intervenție în al doilea panel. „Transportul mărfurilor ne oferă din nou o oportunitate, putem deveni veriga lipsă de transport mărfuri între vest şi est prin Portul Constanța, rămâne întrebarea, suntem satisfăcuți de această oportunitate?” a întrebat el retoric. Benedek a reamintit că duce lipsă de proiecte viabile pe intermodal. „În 2018 există 200.000 km cale ferată în UE şi 75% era electrificată, la noi peste 10.000 km din care aproape 40% e electrificată, e o diferenţă ce ar trebui recuperată în 5-10 ani”, a spus el. După calculele sale, dacă România ar ajunge la 40% transport pe cale ferată al mărfurilor (în prezent ponderea e 12%) PIB ar crește cu 3,5% din PIB. Cheltuielile cu forța de muncă sunt mari, ceea ce arată ineficiență în utilizarea acesteia, iar România ar avea nevoie în câțiva ani de 53 de miliarde de lei pentru susținerea și dezvoltarea căii ferate.

Parlamentarul a ridicat și câteva semne de întrebare privind capacitatea României de a derula în PNRR în calendarul scurt impus unele proiecte de cale ferată.

În finalul discuțiilor, o prezentare largă incluzând și situația din puncte feroviare importante din Statele Unite sau Germania a avut-o Mugurel Tănăsuică, consilier în cadrul CFR Marfă. „Dacă sunt îndeplinite unele condiţii, atunci sistemul feroviar ar putea prelua între 5 şi 15 milioane tone de marfă, există estimări optimiste de 20 milioane tone şi astfel am ajunge la performanţele din perioada 2000-2008”, a apreciat el.

A doua zi a conferinței, 19 mai, intitulată ”Ziua Carierei Feroviare dedicată studenților/masteranzilor CFDP”, se va adresa atât mediului de afaceri din domeniul feroviar și al transportului urban pe șină, cât și mediului academic și studenților/masteranzilor Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri.

Ultimele Articole