vineri, mai 16, 2025

Conexiunile feroviare din sudul Africii primesc noi impulsuri

În sudul Africii, proiectele privind conexiunile feroviare transfrontaliere au primit în ultima perioadă noi impulsuri, iar finanțarea se conturează tot mai mult. Fie că este vorba de modernizarea unor legături existente, fie că se intenționează construcția unor noi, lucrurile se mișcă în direcția corectă.
Anunțat încă de anul trecut ca potențial finanțator pentru modernizarea rețelei TAZARA, calea ferată dintre Tanzania și Zambia, Beijingul pare să confirme implicarea sa în acest proiect, prin intermediul China Civil Engineering Construction Corporation.
Bruno Ching’andu, directorul general al TAZARA, a declarat recent că China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) va investi 1,4 miliarde de dolari americani pentru a moderniza această rețea feroviară ce conectează minele de cupru zambiene cu portul Dar es-Salaam. Totuși, în comunicatul dat publicității de conducerea TAZARA se precizează faptul că discuțiile continuă cu grupul chinez, fără a se detalia care sunt aspectele vizate.
Detaliile furnizate de site-ul TAZARA indică faptul că pentru reabilitarea completă a infrastructurii feroviare în scopul creșterii siguranței, a eficacității și a capacității se va cheltui suma de un miliard de dolari. Alți 400 de milioane de dolari vor fi utilizați pentru cumpărarea a 32 de locomotive noi și a 762 de vagoane, tot noi, pentru a crește capacitatea de transport de mărfuri și de pasageri.
Autoritățile au precizat că această investiție se va face la schimb cu un acord de concesiune pentru o perioadă de 30 de ani, care va fi deflcat astfel: trei ani pentru construcția și reabilitarea liniei și alți 27 de ani pentru gestionarea operațională completă, pentru a asigura viabilitatea pe termen lung.
Această finanțare constituie un adevărat colac de salvare pentru Tanzania și Zambia, care în ultimii ani nu au putut decât să facă lucrări periodice la linie, pentrui a menține operațională această infrastructură veche de aproape jumătate de secol. Aflată în exploatare din anul 1976, calea ferată TAZARA este învechită, iar ecartamentul nu mai răspunde la standardele tehnice actuale.
În afară de asigurarea mobilității persoanelor, această conexiune feroviară  este de o importanță strategică pentru Zambia, țară fără ieșire la ocean, care ăși exportă minereurile, în special cupru și cobalt, prin portul tanzanian Dar es-Salaam. Pe de altă parte, interesul Chinei pentru această cale ferată se înscrie în cadrul războiului sferelor de influență ale marilor puteri pentru controlul lanțurilor de aprovizionare cu minerale critice necesare pentru tranziția energetică. Statele Unite și Uniunea Europeană au anunțat și ele investiții masive în modernizarea coridorului Lobito,, cu acelși scop de asigurare a accesului la resursele criciale localizate în Zambia și în Republica Democratică Congo, așa cum am mai scris în numerele precedente ale revistei.

Program de dezvoltare a rețelei cu ecartament standard

În paralel, Tanzania Railways Corporation (TRC) a început încă din 2017 un program de dezvoltare a rețelei sale feroviare cu ecartament standard. Programul este menit, potrivit Guvernului, să majoreze oferta de transport cu precădere în mediul urban, și să susțină ambiția țării de a deveni un pol de servicii logistice pentru țările limitrofe fără ieșire la ocean, cum ar fi Burundi, Rwanda, Uganda și Republica Democratică Congo, care sunt clienți importanți ai portului Dar es-Salaam.
TRC așteaptă în cursul acestui an recepționarea a 18 noi rame pentru a crește capacitatea de transport, potrivit directorului general al companiei, Masanja Kadogosa. Aceste livrări se vor adăuga celorlalte 71 de unități deja recepționate, dintre care bunele au trecut testele tehnice și altele sunt operaționale pe primul tronson al rețelei. În afară de aceste rame, societatea așteaptă și livrarea de vagoane de marfă, fiind comendate 1.430 de unități către China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). La finele anului trecut, TRC recepționase un total de 264 de vagoabe din această comandă, dintre care 200 pentru transportul containerizat și restul pentru cel al mărfurilor vrac.
Recepțiile de material rulant au avut loc după ce, în iunie 2024, a fost pus în exploatare primul tronson feroviar cu ecartament standard între Dar es-Salaam și Morogoro. În doar șase luni de zile, pe această conexiune feroviară au circulat aproape 1,17 milioane de pasageri.

Și Uganda își dezvoltă conexiunile feroviare cu vecinii săi

Material rulant se cumpără și într-o altă țară din regiune, care se pregătește pentru conexiuni feroviare transfrontaliere.
Uganda Railways Corporation (URC) a lansat la începutul lunii martie o licitație pentru cumpărarea a 10 locomotive diesel sau electrice dedicate căilor ferate cu ecartament metric și a primit patru oferte – trei din partea unor companii din China și o alta din partea unui fabricant sud-coreean. Acest plan de achiziții estimat la 175,8 miliarde de șilingi ugandezi (echivalentul a aproximativ 48 de milioane de dolari americani) este finanțat de Banca Africană de Dezvoltare, în cadrul proiectului de mărire a capacităților căilor ferate cu ecartament metric din Comunitatea Economică a Statelor din Africa de Vest (EAC). Pe rețeaua ugandeză, planul vizează îmbunătățirea conectitivității pe transonul care face legătura între capitala Kampala și Malaba, oraș situat la granița cu Kenya. URC face lucări de reabilitare pe linia Gulu-Tororo, pentru a conecta și nordul țării cu frontiera kenyană.
Acest proiecte fac parte dintr-un plan mai amplu al Guvernului ugandez, care înceracă să-și dezvolte rețeaua feroviară națională pentru a face tranziția rutier-cale ferată, în scopul de a reduce constrângerile lanțului său de aprovizionare. Această țară enclavizată se îndreaptă către vecinii săi – Kenya în principal și Tanzania într-o mai mică măsură – pentru a-și realiza schimburile comerciale maritime cu restul lumii.
Așa cum am relatat în ultimul număr al revistei din 2024, în noiembrie anul trecut Uganda a lansat un megaproiect cu o valoare de aproape trei miliarde de dolari pentru construcția unei căi ferate cu ecartament standard cu o lungime de 1.700 km care să facă legătura cu portul Mombasa.
Construcția conexiunii feroviare ugandeze a fost lansată joi, 21 noiembrie 2024, de către președintele țării, Yoweri Museveni, după ce cu o lună înainte semnase contractul cu grupul turc Yapi Merkezi, cu o valoare de 2,84 miliarde de dolari americani. Astfel, 1.700 km de cale ferată vor face legătura acestei țări enclavizate cu rețeaua feroviară a vecinilor din Kenya și cu portul maritim Mombasa de la Oceanul Indian. Mai exact, noua linie ferată va face legătura dintre regiunea cea mai estică a Ugandei, la granița cu Kenya, și capitala ugandeză Kampala.
Proiectul a întârziat ani buni din cauza lipsei de finanțare. În anul 2015, Uganda l-a atribuit către China Harbour and Engineering Company (CHEC), cu o clauză care prevedea mobilizarea fondurilor necesare de către grupul chinez. Numai că această clauză nu a fost respectată, iar contractul a fost revocat în ianuarie anul trecut.
Proiectată pentru a deveni element cheie al lanțului de aprovizionare, calea ferată ar trebui ca, odată pusă în funcțiune, să reducă semnificativ constrângerile logistice, cu precădere în ceea ce privește costurile și întârzierile înregistrate actualmente pe coridoarele rutiere, care asigură în momentul de față acest rol în schimburile comerciale cu țările vewcine, în special cu Kenya.
”Această cale ferată se înscrie într-o logică de raționalizare. Sistemul nostru de transport este irațional. Șoselele sunt gâtuite de mașini și de mărfuri. Acest lucru încetinește circulația, crește traficul și distruge drumurile. Pentru a rezolva aceste probleme, mărfurile trebuie transportate pe calea ferată și pe căi navigabile, în vreme ce produsele petroliere vor fi transportate prin conducte”, a declarat Yoweri Museveni.
Potrivit Ministerului Lucrărilor Publice și Transporturilor, șantierul ar trebui să fie finalizat în termen de 48 de luni. Odată terminate lucrările, calea ferată va reduce costurile de transport de la 0,155 dolari pe tonă km la doar 0,05 dolari pe tonă km. Ea va scurta și timpul de parcurs dintre portul kenyan Mombasa și orașul Kampala, de la 10-14 zile la o singură zi, și va scădea costurile cu întreținerea drumurilor.

Articol preluat din revista Railway Pro

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole