VIDEO GALERIE FOTO Cum avansează lucrările la conexiunea feroviară București-Otopeni

26 februarie 2020

Lucrările la conexiunea feroviară București-Otopeni avansează rapid. Mobilizarea gălățenilor de la Arcada Company se menține maximă, iar între timp a sporit și cea a austriecilor de la Porr. În fața Terminalului Sosiri de la Aeroportul Otopeni pasajul pe care vor trece trenurile este aproape gata și se lucrează și în zona patinoarului lui Ion Țiriac. Pe șantierul de dublare a căii ferate Mogoșoaia-Balotești se fac lucrări la terasament.

Adrian Bărbulescu

Pe șantierul Arcada, lucrările se desfășoară pe cele două porțiuni care nu au fost blocate de Justiție. Prima porțiune, care este și cea mai avansată, este cuprinsă între Terminalul Sosiri al Aeroportului Internațional Henri Coandă și DN1.

Aici șantierul este un adevărat furnicar de utilaje și muncitori. Faptul că mobilizarea a fost maximă este probat și de schimbările care s-au produs în nici două luni de zile, de la ultima ”descindere” făcută de Club Feroviar. Între timp, pe piloni au fost montate grinzile și se toarnă de zor beton, astfel încât pentru ca pe pasaj să poată trece trenurile mai este nevoie doar de traverse, șine și de instalațiile de semnalizare feroviară.

Beton se toarnă și la fundațiile pilonilor care vor susține stația terminus, în continuarea nivelului 3 al parcării pe termen scurt de la Terminalul Sosiri. Aici, betonierele stau pur și simplu la coadă pentru a-și deversa conținutul în găurile imense care reprezintă fundația pilonilor. După cum au precizat pentru Club Feroviar reprezentanții constructorului, pilonii au fiecare o fundație adâncă de 20 de metri față de nivelul solului.

Conexiunea feroviară București-Otopeni va include o stație la patinoarul lui Țiriac

Cealaltă porțiune pe care se lucrează este cuprinsă între Telekom Arena, patinoarul lui Ion Țiriac, și Halta Odăile, unde se va face conexiunea magistrala feroviară București – Urziceni.

Și aici forarea fundației, construcția pilonilor de susținere a viitoarei căi ferate și a sistemului de preluare a apelor pluviale din zonă sunt în linie dreaptă, iar drumul este un furnicar de camioane și betoniere. Trebuie amintit faptul că Ion Țiriac a fost încă de la început un adversar al construcției liniei ferate, despre care susținea că îi afectează patinoarul, însă instanța nu i-a admis cererea de suspendare, deoarece linia trece la mai bine de 22 de metri de construcția sa.

Între timp, s-a convenit modificarea proiectului, astfel încât să fie amenajat un punct de oprire a trenurilor și la Telekom Arena.

Tronsonul median este în continuare blocat de Justiție

În schimb, pe tronsonul median nu se mișcă nimic. Curtea de Apel București a decis, pe 23 decembrie 2019, să mențină suspendarea lucrărilor pe tronsonul median al racordului de cale ferată Halta Odăile – Aeroport Henri Coandă Otopeni.

”Respinge excepţia inadmisibilităţii ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale pasive ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei de interes ca neîntemeiată. Respinge excepţia lipsei de obiect ca neîntemeiată. Admite cererea de suspendare formulată de reclamanţii Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA. Dispune suspendarea executării deciziei de expropriere nr. 1/4571/10.10.2019 în ceea ce priveşte imobilele reclamanţilor Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA (sublin.ns.). Respinge cererea de suspendare formulată de ceilalţi reclamanţi ca neîntemeiată. Executorie de drept potrivit art. 14 alin. 4 din Legea 554/2004. Cu drept de a formula recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cale de atac care se va depune la Curtea de Apel Bucureşti”, se arată în Hotarârea  1026/2019 din  23.12.2019 a Curții de Apel București.

A crescut mobilizarea pe șantierul de dublare a liniei ferate Mogoșoaia-Balotești

O altă investiție conexă pentru ceea ce va fi calea ferată de Otopeni este derulată de austriecii de la Porr Construct, și anume dublarea liniei între Mogoșoaia și Balotești.

Dacă pe 8 ianuarie reporterul Club Feroviar nu a putut număra mai mult de zece muncitori pe șantier (cu larghețe), acum mobilizarea este mult mai bună. De-a lungul căii ferate a fost extins frontul de lucru și au fost aduse mai multe utilaje. În plus, cupoanele de șină au fost distribuite pe calea ferată existentă, pentru a fi ulterior montate.

Între Mogoșoaia și Halta Odăile, lucrările sunt ceva mai avansate, în sensul că s-a tasat terasamentul și a fost turnat primul strat de piatră spartă. Între timp, muncitorii și utilajele au ajuns și pe tronsonul cuprins între Halta Odăile și P.O. Aeroport. Aici, vântul puternic de la începutul săptămânii a dărâmat o macara a celor de la Porr, așa cum se poate observa și într-una din imaginile alăturate.

Limitare de viteză pe conexiunea feroviară București-Otopeni

Din cauza lucrărilor de dublare a liniei ferate, între Mogoșoaia și Balotești a fost introdusă o limitare de viteză de 30 km/oră.

Dacă șantierul nu va fi gata la timp, cel puțin între Mogoșoaia și Halta Odăile, degeaba va fi gata conexiunea cu Aeroportul Internațional Henri Coandă, pentru că timpul de parcurs mare până la Gara de Nord din București va face legătura feroviară inatractivă. Mai este însă timp, iar dacă vremea va continua să fie frumoasă întârzierea încă mai poate fi recuperată.

Lucrările la conexiunea feroviară București-Otopeni ar trebui să fie gata până în luna mai a acestui an, pentru a permite preluarea de la aeroport a miilor de suporteri ce vor sosi la București pentru cele patru meciuri de la Campionatul de Fotbal Euro 2020 care se vor disputa pe Arena Națională.

Pentru mai multe informații despre proiectele CFR SA, vă așteptăm la Galați, acasă la Arcada Company, în perioada 11-12 martie, la Conferința de Infrastructură organizată de Club Feroviar.