spot_img
luni, noiembrie 28, 2022
spot_img

Conectarea transportului feroviar din Romania la Europa

Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana este un proces in derulare inceput odata cu aderarea noastra la Uniune. Toti am stiut ca accesul nostru la spatiul comun european, la piata unica, la standardele occidentale va fi un lucru pozitiv insa nu va fi posibil peste noapte. Din 1 ianuarie 2007 Romania a inceput sa-si orienteze eforturile pentru armonizare si schimbare. E ca o grefa a unui organ nou, in final e nevoie sa fie conectat la venele si arterele corpului. Iar venele si arterele sunt transporturile, inevitabil.

Libertatea de circulatie in interiorul UE aduce avantaje clare, important este sa accesam acesta facilitate. Infrastructura de transport din Romania trebuie sa fie identica cu orice infrastructura din Europa. Mobilitatea si interoperabilitatea sunt doua concepte esentiale. Volumul de marfuri si de pasageri trebuie sa ajunga in siguranta cat mai repede si cu un consum redus de energie pe tot teritoriul Europei. Vorbe mari insa, daca ne gandim ca astazi vedem un film sau o stire direct pe telefonul mobil, lucru de neimaginat acum zece ani, posibil.

Transportul feroviar are avantajele lui ultra-cunoscute, ecologic, ieftin, sigur. Tocmai din acest motiv Comisia pentru Transport si Turism a Parlamentului European (TRAN) doreste transferul unor mari volume de marfa pe c alea ferata. Avand in vedere ca pana acum sectorul feroviar a fost exclusiv in gestiunea statului iar rezultatele nu a fost tocmai cele asteptate, din contra, a aparut conceptul de liberalizare. Nici macar nu e un concept nou pentru ca la origine calea ferata a fost o initiativa privata preluata ulterior de stat.

Conectarea la infrastructura feroviara europeana se va face prin upgradarea infrastructurii existente. Banii vin de la Uniunea Europeana. Este vital ca traficul sa fie facut in siguranta deplina. Potentialul transportului feroviar este legat inclusiv de legatura cu portul Constanta. Dezvoltarea industriala a tarii este in stransa legatura si cu posibilitatea de a misca repede cantitati de marfuri si materii prime pe calea ferata. Europa se inscrie in categoria distantelor medii, exact distantele optime pentru operatorii feroviari. Pentru varianta de transport rutier sunt prea mari iar pentru transportul aerian prea mici.

Un TGV intre Bucuresti si Budapesta, de ce nu? Asta ar insemna sa pleci din Gara de Nord si in cateva ore sa ajungi la Gara Keleti din Budapesta, Budapesta – Viena si apoi oriunde in Europa.

In dezvoltarea feroviara nu trebuie sa uitam traficul urban, multe capitale europene au reusit conectarea feroviara cu liniile de metrou si aeroporturile din jur. Linia feroviara de centura a Bucurestiului ar rezolva multe probleme.

Sectorul feroviar nu e pe moarte ci, cum ar spune un poet, se transforma.

 

Nucu MORAR

 

Ultimele Articole