Conducerea CFR SA, îngrijorată de datoriile în creștere ale CFR Călători

27 iulie 2020

Consiliul de Administrație al CFR SA a dezbătut zilele trecute în ședința sa problema datoriilor CFR Călători către gestionarul infrastructurii feroviare, situație îngrijorătoare în condițiile în care trendul acestora este crescător. Oficiali ai CFR Călători, companie condusă de Dan Costescu (foto), susțineau la începutul mandatului acestuia la cârma operatorului de călători că datoriile din TUI către CFR SA erau în scădere.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Subiectul datoriilor CFR Călători la CFR SA a figurat în ședința CA de joi al doilea pe o ordine de zi bogată, imediat după prezentarea situațiiei financiare a CFR SA pe anul 2019. Aceasta arată gravitatea problemei pentru conducerea CFR SA.

Surse din domeniul feroviar au explicat publicației Club Feroviar că ceea ce preocupă este faptul că datoriile nu sunt în scădere. Una dintre soluțiile propuse în discuții pentru recuperarea banilor a fost ca subiectul să fie discutat la nivel de Consilii de Administrație ale celor două companii de stat.

CFR Călători are, potrivit ultimelor informații disponibile, datorii cifrate în jurul a 200 de milioane de lei, în condițiile în carte veniturile CFR SA sunt puternic afectate de scăderea traficului feroviar. Aceasta face ca orice bani neîncasați de către administratorul infrastructurii să reprezinte o problemă gravă pentru CFR SA.

Datoriile CFR Călători către CFR SA au crescut cu 37% în șase luni, de la finele anului trecut și până la data de 30 iunie 2020,  a reieșit dintr-un document oficial al operatorului feroviar de stat consultat la începutul acestei luni de către Club Feroviar.

La data de 31 decembrie 2019, soldul datoriei Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA se ridica la valoarea de 120.885.991,78 lei, se arată într-o notă de informare a a operatorului feroviar de stat.

Din această sumă totală, 111.220.287,65 lei reprezentau datoriile la TUI (65.880.961,28 lei restant și restul datoria curentă). Suma de 9.183.099,67 lei reprezentau datoriile non-TUI ale CFR Călători către CFR SA. În fine, mai era și suma de 482.604,46 lei, cu titlu de ”alte prestații”.

Datoriile CFR Călători la 30 iunie – echivalentul a 40 milioane de euro

După șase luni de zile, la data de 30 iunie 2020, datoriile CFR Călători către CFR SA ajungeau la un total de 191.649.068,47 de lei, echivalentul a aproape 40 milioane de euro. Făcând un calcul simplu, rezultă o creștere de aproape 37% față de nivelul înregistrat la finele anului trecut.

Din suma totală, 185.163657,62 lei era reprezentată de datoriile la plata TUI (155.251.225,36 lei restanță și restul datorie curentă). Aici creșterea față de nivelul de la 31 decembrie este și mai mare: fix 40%. Datoriile non-TUI au înregistrat o scădere semnificativă, de 56%, ajungând la 30 iunie la valoarea de 5.874.345,42 lei. La capitolul ”alte prestații” se înregistrează însă o creștere, până la nivelul de 611.065,43 lei.

Un alt subiect a fost înființarea haltei de mișcare (Hm.) AEROPORT H. COANDĂ T1, situată pe secția de circulație București Nord – Urziceni, între stația CF Mogoșoaia și Hm. Balotești la km.16+550, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate (SRCF) București.

Pentru toare regionalele CFR, CA a propus ca instituția să poată închiria pe termen de cinci ani, cu posibilitatea rezilierii unilaterale și a indexării chiriilor, terenurile parte a infrastructurii feroviare publice ale statului, fără mijloace de transport.

Un ultim subiect pe ordinea de zi a fost prezentarea unui referat aferent Raportului de progres I, etapei I, al proiectului de recrutare și selecție a candidaților pentru ocuparea posturilor de membri în Consiliul de Administrație la Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA transmis, în forma revizuită, de către expertul independent contractat.