joi, decembrie 12, 2024
spot_img

Compensațiile la călători tăiate cu 10%. Mecanicii de la stat nu mai au voie să ia și pensie

Guvernul propune din nou un proiect de OUG ce prevede interdiciția cumulului pensiei cu salariul, alături de alte măsuri fiscale pentru o pretinsă reducere a cheltuililor bugetare. Vor mai putea mecanicii de la stat pensionari să activeze?

Proiectul prezentat vineri de mai multe publicații centrale (hotnews.ro, g4media.ro) prevede obligația celor care fac acest cumul să opteze în două săptămâni fie pentru pensie, fie pentru salariu.

Astfel articolul arată:

Art. V – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență beneficiarii dreptului la pensie aparținând atât sistemului public de pensii, cât și sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activități pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, operatorilor economici, prevăzuți la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate.

Articolul 1 din OG 26/2013 se referă și la societățile comerciale la care statul e acționar.

Articolul 1. Prevederile prezentei ordonanțe se aplică operatorilor economici care sunt organizați și funcționează în baza Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

a) regiilor autonome înființate de stat, societăților/companiilor naționale, precum și societăților comerciale la care statul este acționar unic sau deține o participație majoritară, după caz;

b) regiilor autonome înființate de unitățile administrativ-teritoriale, precum și societăților comerciale la care unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau dețin o participație majoritară, după caz;

c) societăților comerciale și regiilor autonome la care persoanele juridice menționate la lit. a) și b) sau instituțiile publice centrale ori locale sunt acționari unici sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, după caz.

Propunerile se aplică persoanelor care:

a) la data intrării în vigoare a prezentului articol sunt pensionari cumularzi;

b) după data intrării în vigoare a prezentului articol devin pensionari cumularzi.

Pensionarii care desfășoară activități profesionale pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în funcție au obligația ca, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.

Există obligația ca, în termen de 15 zile de la data survenirii situației de cumul, persoanele să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.

Discriminare între operatori

Este de neînțeles aplicarea acestei interdicții doar personalului companiilor de stat. Introducerea unor interdicții pe piață aplicabile doar anumitor operatori va crea discriminări.

Într-un interviu acordat Cluj24 fostul premier Emil Boc atrage atenția asupra faptului că prevederile pot fi declarate neconstituționale. El susține că interdicția cumulului pensiei cu salariul la stat este o măsură bună, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere moral, dar a atras atenția asupra modului în care se va lua o astfel de măsură.

Am aplicat această măsură în perioada în care am fost prim-ministru. Propunerea actuală a Guvernului este binevenită, dar atrag atenția că ea poate fi promovată doar prin lege adoptată în Parlament și nu prin ordonanță de urgență, așa cum este propusă acum. De ce? Inițial, și eu am promovat această măsură prin OUG, dar Curtea Constituțională a României a declarat neconstituțională ordonanța de urgență pe motivul potrivit căruia prin OUG nu pot fi afectate drepturi și libertăți, ci doar prin lege adoptată în Parlament. Am revenit cu un proiect de lege de interzicere a cumulului pensiei cu salariul la stat care a fost adoptat de către Parlament și după aceea s-a aplicat interdicția cumulului pensiei cu salariul. Măsura a fost anulată, însă, de Guvernele ulterioare”.

Sindicatele: Măsura e o mizerie

Sindicatele etichetează măsura Guvernului ca fiind o „mizerie”. „E o mizerie, ei nu înțeleg că la societăile care lucrează în mediu concurențial și nu primesc niciun ban de la bugetul de stat, chiar și la cele care primesc, se creează discriminare, căci aceeași bani îi pimesc și operatorii privați dar aceștia sunt avantajați căci pot utiliza oameni care cumulează pensia cu salariul, CFR Călători nu mai are acest drept”, a declarat pentru Club Feroviar Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

„Problema cea mai gravă va fi la CFR Marfă și CFR SA, unde sunt acari și impiegați  pensionari. După estimări cred că sunt peste 60% pensionari la stat și privat, la operatorii privați majoritatea sunt pensionari. La Marfă sunt undeva la 30-40% din numărul total. Eu sper să analizeze și să se dea derogare cum s-a dat la Sănătate, la Învățământ. Nu ar trebui să li se dea voie să lucreze în Consilii de Administrație”, spune el.

„Sunt într-o culpă căci nu pot respecta angajamentul cu deficitul bugetar și caută soluții. Nu sunt soluții, căci trebuie aduși alți oameni în loc. Soluția ar fi angajarea tinerilor pe salarii mai decente decât salariile de mizerie. Astfel dacă de la 1 iulie se aplică coeficienții de ierarhizare, salariile vor fi un pic mai bune și mulți se vor întoarce”, crede el.

În urmă cu doi ani operatorii privați aveau 80% dintre mecanici pensionari iar CFR Marfă undeva sub 40%.

O zecime din compensația de la transportul de călători dispare

Mai mult dispare 10% din compensația încasată de operatorii de transport feroviar de călători. La începutul fiecărui an după aprobarea bugetelor aceștia încasau 90% din compensație, după care, spre finele anului, primeau diferența. Acum, în noua propunere, cei 10% se anulează la rectificarea bugetară.

„Taie 10% din subvenție în condițiile în care nu le-au dat buget la CFR Călători, CFR SA. Ei lucrează 1/12 din bugetul pe anul trecut și vor să le mai taie 10%”, spune Măntescu.

Astfel același proiect de OUG prevede:

„Art. VIII – (1) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, și ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2023, sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții”.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole