joi, ianuarie 16, 2025
spot_img

Compensația Metrorex pe 2025 ar urma să crească precum Făt-Frumos din poveste

După cinci ani de subfinanțare, compensația Metrorex pe 2025 ar urma să fie majorată cu peste 46% față de cea primită efectiv în acest an. Cel puțin pe hârtie, după cum cere Ministerul Transporturilor într-un document oficial. Rămâne de văzut dacă această creștere se va și concretiza, mai ales că urmează un an greu pentru România din punct de vedere financiar.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii privind aprobarea încheierii Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru anii 2025-2029 al Societății  de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA. Proiectul a fost deja avizat de Consiliul de Administrație în ședința din data de 3 decembrie 2024.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se face o recapitulare a ultimilor cinci ani, în care compensația a fost sub nivelul necesar, astfel:                                                                                                                                    -mii lei-

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Total
Total, din care: 1.076.520,66 1.036.002,46 956.288,41 1.057.781,04 1.258.071,80 5.384.664,37
Compensație necesară 957.377,66 1.006.691,38 903.200,52 982.242,26 1.113.963,73 4.963.475,55
Diferențe de tarif cuvenite operatorului 18.634,00 29.311,08 53.087,89 75.538,78 144.108,07 320.679,82
Achiziție material rulant 100.509,00 0 0 0 0 100.509,00

 

Având în vedere compensația alocată societății Metrorex S.A. în perioada 2020-2024, se observă că rezultă o subcompensare în valoare de 912.962,55 mii lei, după cum urmează:

-mii lei-

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 estimat Total subcompensare
2020-2024
Compensatie alocată 683.000,00 818.000,00 871.999,00 807.271,00 870.243,00 4.050.513,00
Compensație necesară 957.377,66 1.006.691,38 903.200,52 982.242,26 1.113.963,73 4.963.475,55
Diferență compensație alocată și compensație necesară -274.377,66 -188.691,38 -31.201,52 -174.971,26 -243.720,73 -912.962,55

 

În conformitate cu  prevederile contractului de servicii publice pentru perioada 2020-2024 și cu raportul anual de constatare, a rezultat că în anul 2022 a fost o subcompensare în cuantum de 31.201,52 mii lei, pentru 2023 – de 174.971,26 mii lei și pentru 2024 (estimat) – de 243.720,73 mii lei.

Acest lucru a avut drept consecință neîndeplinirea indicatorilor de eficiență. Asta pentru că, în primul rând, veniturile din activitatea de transport călători cu metroul realizate au fost mai mici decât cele estimate, din cauza pandemiei Covid 19. Numărul de călători transportați și implicit veniturile din transport călători cu metroul nu au ajuns nici în prezent la nivelul înregistrat în anul 2019 (înainte de pandemie). În al doilea rând, mai multe cheltuieli au crescut, în principal ca urmare a creșterii indicelui mediu al prețurilor de consum de la un an la altul și a creșterii salariului minim brut la nivel național.


 

Compensația Metrorex pe 2025, în creștere pe hârtie

În consecință, Ministerul Transporturilor a întocmit necesarul de compensație pentru perioada 2025-2029 al transportatorului bucureștean, astfel:

-mii lei-
Indicator 2025 2026 2027 2028 2029 Total
Total, din care: 2.108.605,96 1.644.926,34 1.614.055,52 2.036.993,84 2.745.496,58 10.150.078,24
Compensație necesară 1.276.932,96 1.276.538,67 1.275.156,68 1.271.421,57 1.267.309,31 6.367.359,19
Diferențe de tarif cuvenite operatorului 167.278,73 171.654,40 177.696,57 178.000,00 180.000,00 874.629,70
Profit rezonabil 19.079,27 19.079,27 19.079,27 19.079,27 19.079,27 95.396,35
Achiziție material rulant 645.315,00 177.654,00 142.123,00 568.493,00 1.279.108,00 2.812.693,00

 

Autorii Notei de fundamentare notează că subvenția (compensația) necesară pentru perioada 2025-2029 crește cu 1.269.590,77 mii lei față de cea pentru perioada 2020-2024 (de la 4.963.475,55 mii lei, în perioada 2020-2024 la 6.367.359,19 mii lei, în perioada 2025-2029).

Noi mai remarcăm faptul că, dacă este să privim la cifrele ce reflectă valorile efective alocate (nu compensația necesară, ci cea acordată), compensația Metrorex pe 2025 ar urma să fie mai mare cu 46,66% față de cea din 2024 (1.275 mii lei, față de 870.243 mii lei). Iar acest nivel ar urma să se mențină la valori apropiate, aproape identice, și în următorii ani, până în 2029.

”Această creștere se datorează mai multor factori: creșterea cheltuielilor cu materialele consumabile (combustibil, piese schimb), creșterea cheltuielilor cu obiectele de inventar, creșterea cheltuielilor cu mentenanța materialului rulant și creșterea salariului minim brut de la 3.700 lei la 4.050 lei, ce determină creșteri cu alte cheltuieli de exploatare (paza, deratizarea, curățenia etc.)”, se precizează în document.

Măsuri avute în vedere pentru următorii cinci ani: scumpirea călătoriilor și trenuri noi

Pentru perioada 2025-2029, Metrorex mizează, în afară de majorarea compensației, pe mai mulți factori care să ducă la eficientizarea activității.

Unul dintre aceștia este majorarea scumpirea biletelor și abonamentelor: ”ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul în concordanță cu prevederile legale în vigoare, inclusiv Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2011 pentru abrogarea unor poziţii din anexa la Ordonanţa de Urgenţă nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, precum şi pentru aprobarea unor măsuri cu privire la ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul şi de transport  feroviar”.

De asemenea, se menționează în document, se are în vedere și punerea în funcțiune în anul 2025 a 13 trenuri noi de metrou (cele furnizate de Alstom pentru Magistrala 5), ”fapt ce va conduce la creșterea calității serviciului public, a numărului de călători și implicit a veniturilor proprii ale Metrorex SA”.

În plus, în document au mai fost menționate și următoarele obiective:

  • creșterea veniturilor din alte activități comerciale;
  • creșterea veniturilor din valorificarea ramelor electrice de metrou scoase din funcțiune;
  • creșterea veniturilor prin valorificarea deșeurilor rezultate din instalațiile scoase din funcție, a șinelor cu capacitate portantă depășită și a altor deșeuri;
  • reducerea costurilor de mentenanța sistemului de control acces, ca urmare a integrării acestuia și în cele 10 stații rămase nemodernizate;
  • reducerea cheltuielilor cu mentenanța căii de rulare, tunelelor și galeriilor de metrou, ca urmare a îmbunătățirii condițiilor de transport pe Magistrala 2 de metrou Berceni – Pipera;
  • reducerea costurilor cu mentenanța instalațiilor PSI amplasate în tunelele de metrou, ca urmare a îmbunătățirii condițiilor de transport pe Magistrala 2 de metrou Berceni – Pipera;
  • reducerea costurilor, ca urmare a înlocuirii iluminatului fluorescent cu tuburi LED în spațiile tehnice;
  • reducerea costurilor, ca urmare a autorizării Metrorex pentru prestarea activității de mentenanță lifturi (activitate externalizată în prezent);
  • Metrorex S.A. va întreprinde toate demersurile necesare pentru aprobarea Legii privind organizarea transportului cu metroul pentru a beneficia de sursa de finanțare de la bugetul de stat a contravalorii sumelor stabilite de catre instanțele de judecată prin hotărâri definitive sau hotarâri executorii ale curților de arbitraj, pentru proiectele de investiții proprietate publică a statului român, dacă au fost parcurse toate procedurile legale privind căile de atac;
  • în contextul aprobării Legii metroului, pentru întreținerea și exploatarea infrastructurii feroviare, în vederea prestării serviciului public de transport cu metroul, în condiții de maximă siguranță a călătorilor, Metrorex SA poate solicita sume de la bugetul de stat, sub formă de transferuri între unități ale administrației publice;
  • contracte anuale sau multianuale cu privire la anumite bunuri și servicii (ex: contract mentenanță material rulant încheiat pe o perioadă de 15 ani (perioada 2022-2037), contract privind asigurarea serviciilor de pază în stațiile și trenurile de metrou, contract de furnizare energie electrică, contract curățenie, dezinsecție, deratizare în stații și trenuri de metrou, alte contracte privind achiziții de materii, materiale consumabile, piese de schimb, obiecte de inventar, echipamente de protecție și lucru), încheiate în urma finalizării procedurilor de achiziții publice în conformitate cu legislația în domeniu;
  • contractul colectiv de muncă și acte normative privind politica salarială.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole