Pandemia de coronavirus crește compensația în transportul feroviar de călători

18 iulie 2020

Din cauza reducerii drastice a numărului de pasageri transportați, ca urmare a stării de urgență și a stării de alertă, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a decis să majoreze compensația în transportul feroviar de călători. Valoarea acesteia va crește cu aproximativ 11% pentru perioada rămasă până la finele anului în curs.

Adrian Bărbulescu

compensația în transportul feroviar la mare cu trenul Astra Transcarpatic revine la Mangalia Astra Transcarpatic revine la Constanța
FOTO România Feroviară

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători.

Contractele respective fuseseră aprobate în luna februarie prin Hotărârea de Guvern nr.146/2020. Apoi, în luna mai, au fost aprobate și actele adiționale, în care se stabilea valoarea compensației acordate de la bugetul de stat.

Compensația în transportul feroviar stabilită în luna mai nu mai corespunde realității

Ce a fost stabilit la vremea respectivă nu mai corespunde însă realității. ”Pe parcursul derulării contractelor de servicii publice pentru perioada 2020 – 31 decembrie 2021 în transportul feroviar public de călători, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr.146/2020, pe teritoriul României a fost instituită starea de urgență prin Decretul nr.195/16.03.2020, prelungită prin Decretul Prezidențial nr.240/14.04.2020, urmate de o serie de Ordonanțe militare care au impus reguli de protecție împotriva răspândirii virusului COVID-19 și au îngrădit treptat drepturile de mobilitate ale cetățenilor”, explică ARF în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

În aceste condiții, operatorii de transport feroviar de călători au fost obligați să aplice măsuri de prevenție a răspândirii pandemiei, ceea ce a avut ca rezultat imediat creșterea costurilor de operare, în condiții de siguranța sanitară. Pe cale de consecință, a avut loc scăderea veniturilor încasate de operatori, pe fondul limitării deplasării persoanelor, întreruperii cursurilor școlare la toate nivelurile, interzicerea adunărilor în grupuri mai mari de trei persoane, izolarea unor localități etc.

Starea de urgență și starea de alertă au tăiat drastic veniturile companiilor feroviare

Ca urmare a măsurilor luate de autorități, activitatea de transport feroviar public de călători a fost afectată negativ, prin: izolarea şi carantinarea persoanelor provenite din zonele de risc, precum şi a celor care iau contact cu acestea; închiderea graduală a punctelor de trecere a frontierei de stat; limitarea sau interzicerea circulației vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori între anumite ore, precum şi ieșirea din zonele respective; interzicerea graduală a circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe diferite rute şi a metroului; închiderea temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor şi ale altor localuri publice (inclusiv vagoanele restaurant); carantinarea unor localități sau zone ce s-au dovedit a fi focare de infecție cu COVID-19, către care s-a interzis vânzarea biletelor de tren.

Compensația în transportul feroviar de călători crește cu 11%

Pe 4 iunie, Guvernul a aprobat un Memorandum cu tema Utilizarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare reținute în proporție de 10% la titlul 40 ”Subvenții”, articol bugetar 40.40 – ”Subvenții pentru susținerea transportului feroviar public de călători”. Între timp, administratorul infrastructurii CFR SA și toți operatorii feroviari de călători (CFR Călători, Regio Călători, Interregional  Călători, Transferoviar Călători, Astra Trans Carpatic și Softrans) au trimis adrese în care cereau suplimentarea compensației.

Acum, ARF dă curs acestei solicitări, propunând Guvernului actualizarea valorilor unitare ale compensației în transportul feroviar public de călători, astfel:

– valoarea compensației aferente indicatorului tren-km : 17.125,1804 lei pe mia de tren-km;

– valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren InterRegio: 38,2086 lei pe mia de călători-km;

– valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren Regio: 256,6259 lei pe mia de călători-km.

Valoarea compensației aflată în vigoare în momentul de față, potrivit actului adițional semnat în luna mai, este următoarea:

  • valoarea compensației aferente indicatorului tren-km : 15.423,5736 lei pe mia de

tren-km;

  • valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren InterRegio:

34,3383 lei pe mia de călători-km;

  • valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren Regio: 231,0953

lei pe mia de călători-km.

Făcând un calcul simplu, rezultă o creștere de 11%.