luni, iulie 7, 2025

Compensația CFR Călători pe 2025: Mihai Barbu îl invită pe Traian Preoteasa la discuții

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, l-a invitat la discuții pe șeful operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa, după ce acesta din urmă s-a declarat nemulțumit de compensația CFR Călători pe 2025.

”Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF) a luat act de informațiile apărute în spațiul public privind dificultățile financiare ale operatorului național CFR Călători și riscul afectării circulației trenurilor. Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitație oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituției, în vederea identificării soluțiilor legale și operaționale. ARF rămâne ferm angajată în sprijinirea unui transport feroviar eficient, predictibil și sigur pentru toți cetățenii”, se arată într-o postare de pe pagina de Facebook a ARF, după ce Club Feroviar a prezentat scrisoarea lui Preoteasa către Minister și Autoritate.



Comunicatul oficial al CFR Călători

După ce noi am publicat articolul despre misivă, CFR Călători a ieșit cu un comunicat oficial, pe care îl prezentăm în cele ce urmează:

”Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania. CFR Călători intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, a coopta, în depășirea acestor reale provocări, toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public. Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviara (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative. Cu titlul de exemplu în ceea ce privește modificările de ordin legislativ sunt modificările în zona facilităților de transport acordate participanților la învățământul superior, modificări care au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale. În concluzie, este imperativ necesar ca atât valoarea compensației totale anuale, cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 să nu aibă valori sub nivelul anului 2024. Avem convingerea  că se vor găsi, în cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât în exploatarea comercială se regăsesc deja primele unități de material rulant modernizate/achizitionate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență”.

IN THE SPOTLIGHT

RTI Railtrans intră oficial pe piața din România prin achiziția a 50% din EP Rail

RTI Railtrans, unul dintre cei mai dinamici operatori feroviari din Europa Centrală, a făcut un pas strategic important pentru extinderea sa în Europa de...

Ultimele Articole