spot_img
sâmbătă, octombrie 1, 2022
spot_img

Companiile feroviare cu pierderi primesc bani de la buget doar pe baza unui plan de restructurare

Companiile feroviare cu pierderi vor primi bani de la bugetul statului doar dacă au un plan de restructurare/reformă. Anunțul a fost făcut de premierul Florin Cîțu, care a precizat că le va cere miniștrilor să prezinte trimestrial stadiul de implementare al acestor programe. În ”pole position” se află CFR Călători, dar nici celelalte companii feroviare de stat nu sunt scutite.

Adrian Bărbulescu

Companiile feroviare cu pierderi Guvernul Cîţu a treia rectificare bugetară

”A venit momentul! Pregătim bugetul pentru 2021. Toate prioritățile din programul de guvernare vor avea finanțare. În același timp apare o modificare importantă. Companiile de stat cu pierderi primesc resurse de la buget DOAR în baza unui plan de restructurare/reformă. Vă spun clar tuturor. Fiecare proces de restructurare pe care îl voi disupune o să fie monitorizat și judecat în Guvern. Voi cere miniștrilor să prezinte trimestrial stadiul de implementare al acestor programe de restructurare/reformă. Planul de restructuare/reformă pentru companiile de stat cu pierderi reprezintă unul din indicatorii folosiți de mine la evaluarea miniștrilor”, a scris luni prim-ministrul pe contul său de Facebook.

CFR Călători, pe locul 1 la companiile feroviare cu pierderi

Postarea premierului pare să fie țintită către companiile feroviare aflate în subordinea Ministerului Transporturilor.

Dintre acestea, se detașează net CFR Călători, care și-a stabilit după ultima rectificare a bugetului de stat pe 2020 pierderi de 584 milioane de lei, sumă cu 67% în plus față de cea stabilită înainte de pandemie și de 3,62 ori mai mare decât cea consemnată în 2019. ”Majorarea  pierderii  cu suma de 234.624 mii lei (cu 67,08%) față de  cea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, aprobat  prin HG nr.213/2020, datorită (corect este din cauza – n.red.) scăderii veniturilor din serviciile prestate ca urmare a impunerii de către Guvernul României a aplicării unor măsuri de prevenire a răspândirii noului coronavirus pe teritoriul României având în vedere evoluția situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2”, se arăta în proiectul de rectificare a BVC CFR Călători pe 2020.

Minus de aproape 400 milioane de lei la CFR SA

Și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a terminat anul 2020 cu pierderi. Bugetul rectificat al companiei de infrastructură indica o pierdere de 392,66 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 80 milioane de euro.

Pentru anul trecut, veniturile totale ar urma să fie de puțin peste patru miliarde de lei (față de 3,75 miliarde de lei în 2019), urmând ca în 2021 să scadă la 3,64 miliarde de lei. Abia în 2022 veniturile ar urma să se apropie de cele din 2020, cu o valoare de 3,95 miliarde de lei.

În buget se previzionează pierderi și pentru acest an, în valoare de 418,63 milioane de lei, iar în 2022 ar urma să scadă la 253,77 milioane de lei.

Pierderi în creștere și la Metrorex

Nici transportul feroviar subteran nu stă pe roze din punct de vedere contabil. Potrivit ultimului act normativ de rectificare a bugetului Metrorex, se prevăd pierderi mai mari cu peste 20 milioane de lei față de bugetul aprobat în septembrie. Cauza este aceeași: pandemia de Covid.

”Veniturile din producția vândută (pondere 25,03% în total venituri din exploatare) vor scădea cu 24,40%, din cauza reducerii veniturilor din serviciile prestate, cu 24,82%. Din cauza impunerii de către Guvernul României a aplicării unor măsuri de prevenire a răspândirii noului coronavirus pe teritoriul României, respectarea acestor măsuri au generat pe primele 9 luni ale anului 2020 și vor genera pănă la 31.12.2020, scăderea numărului de călători transportați, în condiții de pandemie, cu 30,66% (de la 173.510.000 călători la 120.313.645 călători)”, se arată în documentul citat.

În concluzie, rezultatul brut (pierderea) programată la 31 decembrie 2020 urma să fie mai mare cu 6,74% (-350.436,84 mii lei) decât cea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020, prin HG nr.749/2020 (septembrie 2020).

CFR Marfă e în continuare pe aparate și are probleme cu Bruxelles-ul

Cât despre CFR Marfă ce să mai vorbim? Transportatorul de stat de mărfuri a fost pe pierdere neîntreruptă în ultimii zece ani de zile.

Bugetul de venituri și cheltuieli al societății, adoptat la începutul anului 2020, prevedea o pierdere zero, lucru care însă nu a fost realizabil. Unde mai pui că, în toamnă, Comisia Europeană a respins cererile României în dosarul de ajutor de stat acordat ilegal CFR Marfă – atât cererea cu privire la alegerea altei modalități de returnare a ajutorului decât lichiditățile, cât și cererea privind prelungirea termenului dat de CE pentru recuperarea acestuia.

Ultimele Articole