Companiile europene de cale ferată:  Transportul feroviar este cel mai sustenabil

19 iunie 2019

Concluzia apare într-un studiu al CE Delft, o organizație olandeză de cercetare, publicat marți. Studiul a fost realizat la comanda DG MOVE – Directoratul pentru Transport al Comisiei Europene.

Căile ferate sunt cel mai durabil mod de transport în Europa, concluzie la care au ajuns cercetătorii CE Delft, o organizație olandeză independentă de cercetare. Concluziile sunt împărtășite de Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și de Infrastructură (CER). Guvernele europene ar trebui să reechilibreze politica în domeniul transporturilor către sectorul feroviar, spun oficialii CER.

La comanda DG Move, CE Delft a realizta studiul “Transport sustenabil. Internalizarea costurilor externe ale transporturilor”. Concluzia cercetării este că sectorul feroviar european este mai în conformitate cu principiile “utilizatorul plătește” și “poluatorul plătește” decât alte moduri de transport.

“Studiul este un apel adresat guvernelor de a reechilibra cotele de transport către moduri de transport cum ar fi cel feroviar. Acțiunile climatice reprezintă o prioritate pentru cetățeni, așa cum au arătat recentele alegeri (europarlamentare – n.red), iar căile ferate europene sunt pregătite pentru un rol mai mare în transporturi “, a declarat directorul executiv al CER, Libor Lochman.

Sectorul feroviar va deveni mai competitiv din punct de vedere al costurilor datorită armonizării standardelor de echipament, a digitalizării și automatizării, spune el. “Profitând de aceasta, factorii de decizie ar trebui să facă dezvoltarea căilor ferate o prioritate, astfel încât mai multe persoane și bunuri să se poată mișca într-un mod durabil”, a menționat el.

Potrivit cercetării menționate, căile ferate au cea mai mare pondere în acoperirea costurilor variabile ale infrastructurii și a unor costuri externe cum ar fi cele cu poluarea aerului, emisiile de CO2 și zgomot. “Acoperirea costurilor este mai mare decât cea în cazul costurilor totale pentru transportul feroviar de pasageri. Ponderile pentru trenurile de mare viteză, trenurile diesel de călători și trenurile electrice de călători sunt de 258%, 110% și, respectiv, 86%. Acestea sunt rezultatul excluderii din acest raport a costurilor fixe ale transporturilor feroviare, unele ce sunt importante, în timp ce toate taxele feroviare sunt incluse, fiind considerate costuri variabile “, se arată în documentr. Prin urmare, CER concluzionează că o “curățare a transportului prin trecerea acestuia către calea ferată o soluție evidentă”.

Transportul feroviar de mărfuri are de abia un sfert din total

Un document recent al Comisiei Europene indica faptul că, în pofida avantajelor evidente oferite de transportul feroviar, cel rutier deține trei sferturi. În ultimii ani, volumul transportului intern de marfă în UE (care include transportul rutier, feroviar și pe căi navigabile interioare1 ) s-a stabilizat la aproximativ 2.300 de miliarde de tone-kilometri pe an, transportul rutier reprezentând aproximativ 75 % din total. Comisia Europeană consideră că transportul rutier are, totodată, un impact negativ asupra mediului și asupra calității vieții cetățenilor UE. El reprezintă aproximativ o treime din consumul de energie și din emisiile totale de CO2 în UE2 . Potrivit Agenției Europene de Mediu, emisiile de CO2 provenite din transportul feroviar sunt de 3,5 ori mai scăzute per tonă-kilometru decât cele generate de transportul rutier.

Recurgerea în mai mare măsură la modalități de transport sustenabile ar putea contribui, de asemenea, la reducerea costurilor cauzate de congestionarea traficului rutier, care, conform proiecțiilor actuale, ar trebui să crească cu aproximativ 50 % până în 2050, atingând o valoare de aproximativ 200 de miliarde de euro anual, precum și la diminuarea numărului de accidente rutiere (în 2012, au existat 28.126 de decese cauzate de accidente rutiere în UE, în comparație cu 36 de decese asociate cu transportul feroviar. În UE există o rețea de aproximativ 216 000 km de linii de cale ferată active . O astfel de rețea poate oferi o alternativă sustenabilă în locul transportului rutier, în special pe distanțe medii și lungi, în cazul cărora transportul feroviar de marfă are potențialul de a fi mai competitiv.