Companie chineză de căi ferate, prezentă și în România, sancționată de Banca Mondială

China Railway Construction Corporation (CRCC), companie prezentă și în România în licitațiile de infrastructură, a fost recent sancționată de către Banca Mondială din cauza modului în care compania asiatică a derulat un important proiect de  infrastructură din Georgia.

Sancțiunea Băncii Mondiale se întinde pe o perioadă de nouă luni, potrivit unui comunicat de presă recent al instituției mondiale. Măsurile privesc atât compania China Railway Construction Corporation Ltd. (CRCC), dar și filialele sale, deținute în totalitate, anume China Railway 23rd Bureau Group Co., Ltd. (CR23) și China Corporation Railway Constructions. Nemulțumirile privesc o conduită necorespunzătoare privind proiectul de îmbunătățire a coridorului de autostradă Est-Vest în Georgia.

Sancțiunea ce prevede interzicerea participării firmelor chineze la licitațiile BM timp de nouă luni a fost stabilită de comun acord cu partea chineză.

Unele dintre obiectivele proiectului afectat au fost reducerea costurilor de utilizare a drumurilor de-a lungul unei secțiuni de coridor autostrăzi din Georgia și consolidarea capacității departamentului rutier de a gestiona rețeaua rutieră. Chinezii sunt acuzați că, în timpul procesului de precalificare și licitare pentru un contract de construcție de autostrăzi, au prezentat informații denaturate privind disponibil și echipamentele deținute. Pentru Banca Mondială, aceste acțiuni sunt considerate practici frauduloase, potrivit ghidurilor privind achizițiile din cadrul Băncii Mondiale.

După perioada de eliminare de nouă luni va urma o altă perioadă de doi ani în care companiile în cauză vor fi primite condiționat la licitații. CRCC, CR23, CRCC International și cele 730 de filiale controlate vor fi în mod condițional acceptate timp de 24 de luni. În această perioadă vor trebui să să respecte obligațiile care le revin în temeiul Acordului de soluționare.

China Railway 14-th Bureau Co Ltd, parte a CRCC,  a fost parte în România într-o asociere care a licitat pentru construirea celor 30 de kilometri dintre Curtea de Argeș și Pitești, porțiune inclusă în mult așteptata autostradă Sibiu-Pitești.  Compania chineză chiar s-a arătat nemulțumită la această licitație. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis plângerea chinezilor și a obligat Compania de Administrare a Infrastructurii să reia în calcul oferta acestora pentru licitația în valoare de 1,8 miliarde de lei.

Chinezii s-au adresat CNSC pe 11 martie, după ce fuseseră scoși din cursă, iar acum au primit câștig de cauză.

China Railway 14-th Bureau este o subsidiară a companiei deținute de statul chinez China Railway Construction Corporation Limited, cel mai mare constructor din această țară și unul dintre cele mai mari grupuri specializate pe lucrări de inginerie și infrastructură din lume. Firma nu a dezvoltat până acum niciun proiect în Europa, însă are în portofoliu mari proiecte de construcție de căi ferate, linii de metrou și autostrăzi în Asia și Africa.