Comisia Europeană cere igienă sporită, în utilitățile din transporturi, inclusiv în gări

23 martie 2020

Comisia Europeană a emis, luni, noi sfaturi practice cu privire la modul de punere în aplicare a orientărilor emise pentru gestionarea frontierelor, pentru a menține fluența transportului de marfă în întreaga UE în timpul pandemiei actuale.

Doru Cireașă

tren de Dragon

Unul dintre elementele importante recomandate luni de către Comisia Europeană e menținerea igienei potrivite în gări, alături de punctele importante în fluxurile de transport.

Pentru a asigura securitatea lucrătorilor din transport, sunt necesare, de asemenea, măsuri de igienă îmbunătățite și operaționale în aeroporturi, porturi, stații de cale ferată și alte centre de transport terestru”, a comunicat luni Executivul de la Bruxelles.

Atât în transporturile feroviare, cât și în cele terestre au fost stabilite reguli precise.

 

Trecerile de frontieră, „culoare verzi”

Pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare la nivelul întregii UE continuă să funcționeze, statele membre sunt invitate să desemneze, fără întârziere, toate punctele de trecere a frontierei interne relevante din rețeaua de transport transeuropeană (TEN-T) ca treceri de frontieră „culoar verde”(green lane – n.red).

Trecerile de frontieră pentru benzi verzi ar trebui să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă, indiferent de marfa pe care o transportă. Trecerea frontierei, inclusiv verificările și screeningul sănătății, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute.

Rețeaua de transport a UE conectează întreaga UE. Documentul nostru de orientare este destinat să protejeze lanțurile de aprovizionare ale UE în aceste circumstanțe dificile și să se asigure că atât mărfurile, cât și lucrătorii din transporturi, pot călători oriunde este nevoie – fără întârziere. O abordare colectivă și coordonată a transportului transfrontalier este astăzi mai importantă ca niciodată. De asemenea, culoarele verzi sunt special concepute pentru a proteja lucrătorii de transport la prima linie a crizei. Acest set de recomandări le va ușura misiunea deja stresantă și va aduce mai multă siguranță și predictibilitate în munca lor “, spune comisarul pentru transport, Adina Vălean.

Proceduri reduse la minim la trecerile de frontieră

Procedurile la trecerile de frontieră prin așa zisele „culoare verzi” ar trebui să fie reduse la minimum și eficientizate la ceea ce este strict necesar. Verificările și radiografierea situațiilor trebuie efectuate fără ca șoferii să fie nevoiți să părăsească vehiculele, iar șoferii înșiși trebuie să fie supuși doar verificărilor minime. Șoferilor de vehicule de marfă nu ar trebui să li se solicite să producă alt document decât permisul de identificare și de conducere și, dacă este necesar, o scrisoare de la angajator. Trimiterea / afișarea electronică a documentelor trebuie acceptată.

Niciun vehicul sau șofer de marfă nu trebuie să se confrunte cu discriminare, indiferent de origine și destinație, naționalitatea șoferului sau țara de înmatriculare a vehiculului, spune Comisia.

Având în vedere situația actuală, statele membre sunt, de asemenea, solicitate să suspende temporar toate restricțiile de acces existente în prezent pe teritoriul lor, cum ar fi interdicțiile de weekend, de noapte și sectoriale.

Comisia încurajează statele membre să înființeze coridoare de tranzit în condiții de siguranță pentru a permite angajaților operativi din transporturi și pasagerilor, precum lucrătorii în domeniul sănătății și transporturilor, precum și cetățenilor UE care sunt repatriați, indiferent de cetățenia lor, să treacă direct cu prioritate prin țara din fiecare direcția necesară de-a lungul rețelei TEN-T. Acest lucru trebuie făcut în timp ce stai strict pe ruta desemnată și să iei pauzele de odihnă minime necesare. Statele membre ar trebui să se asigure că au cel puțin un aeroport funcțional pentru repatriere și zboruri de salvare internaționale.

Cooperarea consolidată între statele membre ale UE și nu numai

În urma conferinței video dintre miniștrii Transporturilor din UE din 18 martie, Comisia a înființat o rețea de puncte de contact naționale și o platformă pentru a furniza informații despre măsurile de transport național luate de statele membre ca răspuns la coronavirus. Punctele de contact naționale ar trebui să sprijine funcționarea eficientă a punctelor de trecere a frontierei ecologice. Țările vecine din afara UE sunt invitate să lucreze îndeaproape cu această rețea pentru a asigura fluxul de mărfuri în toate direcțiile.

Carantină interzisă la transportatorii fără simptome

Pentru a menține transportul în mișcare, Comisia recomandă statelor membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulație a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, indiferent de modul de transport. În special, trebuie renunțate la reguli precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor de transport care nu prezintă simptome. De exemplu, statele membre nu ar trebui să solicite ca lucrătorii din transport să poarte un certificat de medic pentru a dovedi sănătatea lor bună. Pentru a asigura securitatea lucrătorilor din transport, sunt necesare, de asemenea, măsuri de igienă îmbunătățite și operaționale în aeroporturi, porturi, stații de cale ferată și alte centre de transport terestru. Nota de luni a Comisiei include o listă completă de recomandări pentru protecția șoferilor împotriva coronavirusului.

Decizii contradictorii la nivel local

Deși mesajul CE e clar la nivel local, deciziile luate sunt contrare liniilor europene.  Astfel în loc să mențină deschise punctele de trecere a froniterei, Ungaria, România, Serbia au decis închiderea unora.

”Statele membre, inclusiv România, precum și Comisia Europeană au considerat că trebuie asigurate coridoare de trecere pentru mărfuri, prin toate modurile de transport, de-a lungul rețelei TEN-T și a coridoarelor feroviare de marfă. Transportul intermodal are avantajul de a evita contactul personalului”, se arată într-o notă trimisă de ambasadorul României la UE, Luminița Odobescu.

Potrivit informațiilor furnizate Club Feroviar de Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), punctele de trecere a frontierei importante pentru traficul de marfă sunt Stamora Moravița, Curtici, Episcopia Bihor, Valea lui Mihai, Halmeu, Dornești, Cristești Jijia, Galați Larga, Giurgiu și Calafat.

Două dintre acestea, Stamora Moravița și Valea Lui Mihai, spre Serbia, respectiv Ungaria, se regăsesc în Anexa la Hotărârea nr. 8 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) privind aprobarea unor măsuri suplimentare de combatere a noului coronavirus. Prin această Hotărâre, care are putere de lege, au fost închise mai multe puncte de trecere a frontierei (rutiere și/sau feroviare), printre care și cele două menționate. Închiderea punctului de frontieră Valea lui Mihai a fost decisă la solicitarea autorităților de la Budapesta.

”Organizația noastră și cei mai importanți membri ai săi fac demersuri pentru deblocarea situației. Am luat legătura cei care se ocupă de transportul feroviar, cu Direcția de Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor, și urmează să se ia măsuri în acest sens”, declara recent președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman.