Comisia Europeană aprobă finanțarea de stat acordată proiectului Fehmarn Belt Danemarca – Germania

26 martie 2020

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură europene , respectiv tunelul Fehmarn Belt care va lega Danemarca – Germania iese, se pare, din zona incertitudinilor. Comisia Europeană a aprobat modelul de finanțare pentru realizarea tunelului și a verigii sale feroviare rutiere, văzut drept ajutor de stat de către companiile de ferryboat din regiune.

Doru Cireașă

Comisia Europeană aprobă finanțarea Fehmarn Belt

Comisia Europeană a ajuns zilele trecute la concluzia că modelul de finanțare publică a infrastructurii de pe coasta Fehmarn Belt între Danemarca și Germania este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Vicepreședintele executiv, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Legătura fixă ​​a centurii Fehmarn va contribui la integrarea transfrontalieră a celor două regiuni cu care se va conecta. Va fi esențial să finalizăm principalul traseu Nord-Sud care leagă Europa Centrală și țările nordice în beneficiul economiei europene. În urma unei investigații aprofundate, am ajuns la concluzia că măsurile daneze pentru sprijinirea acestui proiect de interes european comun sunt în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, deoarece efectele pozitive ale proiectului depășesc clar orice distorsiune potențială a concurenței”. De fapt problema s-a născut din teama companiilor de ferryboat din zonă că vor rămâne fără cerere de transport după definitivarea tunelului. Dealtfel acestea sunt și cele care au depus plângeri împotriva proiectului în instanțele de judecată.

Un proiect important pentru nordul – centrul Europei

Legătura feroviar-rutieră cu centura Fehmarn este un element cheie pentru a completa ruta principală Nord-Sud care leagă Europa centrală și țările nordice. Acesta include un tunel submarin între Rødby pe insula Lolland din Danemarca și Puttgarden în Germania. Tunelul va avea o lungime de aproximativ 19 kilometri și constă dintr-o cale ferată electrificată, cu două linii, și o autostradă cu patru benzi.

Pe baza unui acord interguvernamental între Danemarca și Germania, Danemarca va fi singurul proprietar și va suporta întregul risc pentru finanțarea acestui tunel, precum și pentru modernizarea conexiunilor rutiere și feroviare daneze („interior”). . În Danemarca, două întreprinderi publice au fost încredințate de planificarea, construcția și funcționarea proiectului: A / S Femern Landanlæg pentru conexiunile interioare daneze și Femern A / S pentru infrastructura de la coastă la coastă.

Companiile de ferry contestă

Finanțarea conexiunilor interioare din Danemarca s-a considerat inițial că nu implică ajutor de stat și, prin urmare, nu a fost inclusă în anchetă. Deoarece Germania este responsabilă pentru finanțarea și modernizarea conexiunilor sale interioare, nici această parte nu a făcut parte din anchetă.

În iulie 2015, Comisia a aprobat modelul de finanțare publică a legăturii feroviare feroviare Fehmarn Belt între Danemarca și Germania, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

În urma unei contestații împotriva deciziei Comisiei din 2015 depusă de Scandlines și Stena Line, în decembrie 2018, Tribunalul a anulat parțial decizia Comisiei din motive procedurale. Tribunalul a confirmat decizia Comisiei cu privire la finanțarea acordată Femern Landanlæg pentru conexiunile interioare. Cu toate acestea, a constatat că Comisia ar fi trebuit să deschidă o anchetă formală în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat pentru a evalua măsurile acordate de Danemarca către Femern A / S înainte de a adopta decizia sa.

Ancheta Comisiei

În iunie 2019, pentru a se conforma hotărârii Curții Generale din decembrie 2018, Comisia a deschis o anchetă aprofundată a măsurilor acordate de Danemarca către Femern A / S în sprijinul legăturii fixe.

Ancheta a confirmat că injecțiile de capital, garanțiile de stat pentru împrumuturi și împrumuturile de stat acordate de Danemarca către Femern A / S constituie ajutor de stat în conformitate cu normele UE, având în vedere caracterul economic al infrastructurii de la coastă la coastă. În plus, Comisia a concluzionat că aceste măsuri constituie ajutor individual, spre deosebire de un sistem de ajutor și că ele sunt calificate drept ajutoare pentru investiții.

Comisia a constatat că proiectul se califică drept un proiect important de interes european comun (IPCEI) și a evaluat măsurile din Comunicarea privind IPCEI. Comisia a concluzionat că toate criteriile de compatibilitate stabilite de comunicare sunt îndeplinite.

În ceea ce privește proporționalitatea măsurilor în cauză, în urma deschiderii anchetei aprofundate, autoritățile daneze au transmis Comisiei cifrele financiare actualizate.

Finanțare acordată la minimul necesar

În plus, în urma discuțiilor cu Comisia, autoritățile daneze au implementat anumite modificări ale structurii de finanțare a proiectului. Aceste modificări includ, printre altele, limitarea finanțării publice la minimul necesar pentru ca investiția să se realizeze. Mai precis, acestea au limitat utilizarea garanțiilor de stat și a împrumuturilor de stat până la o sumă maximă a datoriei de 9,3 miliarde euro și la maximum primii 16 ani de operațiuni.

Pe baza cifrelor actualizate prezentate de Danemarca și a modificărilor structurii de finanțare, Comisia a concluzionat că măsurile publice sunt proporționale, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Comisia a concluzionat că măsurile sunt necesare și că efectele pozitive ale proiectului depășesc clar orice distorsiune potențială a concurenței, în conformitate cu cerințele Comunicării privind IPCEI.

Pe această bază, Comisia a concluzionat că injecțiile de capital, garanțiile de stat pentru împrumuturi și împrumuturile de stat acordate de Danemarca către Femern A / S sunt în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

De asemenea, Comisia a evaluat anumite alte măsuri, cum ar fi măsurile fiscale și a concluzionat că acestea nu constituie ajutor de stat în sensul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Citește aici despre demararea investigației